شناسهٔ خبر: 6771 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره هشتم فصلنامه محفل منتشر شد

شماره هشتم فصلنامه علمی ـاطلاع رسانی محفل با موضوع «سبک زندگی» و به ‌همت معاونت پژوهش حوزه علمیه استان تهران منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسا نیوز؛ محمد کریمی، سردبیر نشریه محفل از انتشار شماره هشتم این نشریه با موضوع «سبک زندگی» خبر داد و به معرفی بخش‌های مختلف آن پرداخت.

وی با اشاره به این‌که سبک زندگی به مثابه الگو برای زیستن است، گفت: این الگو نه در محفظه ذهن انسان‌ها بلکه باید در جان‌شان نشسته باشد تا به سهولت در صحنه رفتار، خود را نشان دهد.

وی با بیان این‌که گویا فرایند زیستن چیزی جز انتخاب‌گری مداوم انسان نیست، اظهار داشت: غیر از مواردی که انسان به اجبار یا به اکراهِ دیگری فعلی را انجام می‌دهد، باید از مبادی فعل اختیاری او پرسید؛ انگیزه، محرک و زمینه‌های درونی و بیرونی افعال اختیاری مهم او کدام‌اند؟ آیا در حین رفتار، الگو در صفحه ذهن و فکر او نقش می‌بندد یا الگو در فرایند پیچیده روانی، اجتماعی، اندیشگی و ایمانی، بلافاصله در زمان گزینش فعل و بی هیچ وقفه‌ای شهود می‌شود و فعل در خارج محقق می شود؟

سردبیر نشریه محفل ادامه داد: الگو چه نسبتی با آرامش، لذت، امنیت، سلامت، غایت، معنا، دین، فقه، حقوق و اخلاق برقرار می‌کند؟ اگر هر کدام از موارد پیش گفته در ارائه سبک زندگی موثرند پس باید سبک زندگی را نه متعلق به یک رشته علمی خاص که متعلق به مجموعه‌ای از رشته‌های مرتبط دانست.

کریمی سبک زندگی را بحثی میان رشته‌ای ارزیابی کرد و بیان داشت: از آنجا که سبک زندگی وابسته به آغاز و انجام، چیستی زندگی، معناداری زندگی، پیشینه ذهنی فرد و اجتماع، مهارت زیستن، حقوق متقابل افراد و خوبی و بدی افعال است، به علوم کلام، فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق، فقه و حقوق نیز مرتبط خواهد بود.

وی تک ساحتی دیدن مبحث سبک زندگی را نخستین و مهم‌ترین ضربه به سبک زندگی افراد دانست و اظهار داشت: مبتنی بر این دیدگاه، برای پیش بردن چنین مقولاتی توجه به تفکر میان رشته‌ای ضروری به‌نظر می رسد.

سردبیر نشریه محفل ابراز داشت: به نظر می‌رسد این مسأله که آیا تابه‌حال توانسته‌ایم علوم دیگر را در کنار فقه بنشانیم و تأثرشان را قدم به قدم رصد کنیم، یکی از مشکلات پیش روی مباحث سبک زندگی اسلامی است، این‌که فقه، منطقه الفراغ کنش‌های فردی و اجتماعی را برای علوم دیگر معلوم می‌سازد و حاکم بر آنها می‌گردد یا خود نیز از قِبل رویارویی با علوم انسانی و اسلامی دیگر همچون روانشناسی و اخلاق و غیره تأثیر می گیرد، از جمله مسائل مهم مربوط به سطح اندیشگی و نظریه پردازی مبحث سبک زندگی است.

 

کریمی با بیان این‌که البته این مهم جزء وظایف ذاتی حوزه و دانشگاه شمرده می‌شود، افزود: پرداختن به سبک زندگی از زاویه علم و اندیشه وظیفه گرانی است که نشریه محفل بخش بسیار کوچکی از آنرا بردوش گرفته و حاصل آنرا در معرض نگاه و نقد مخاطبین گرامی در قالب نسخه جاری قرار داده است.

وی در ادامه به بیان مهم‌ترین موارد انتشار یافته در این شماره از نشریه محفل پرداخت و به مصاحبه با آیت الله سید محمد غروی با عنوان «خاستگاه مسأله سبک زندگی نوع جهان بینی ما است» اشاره کرد و گفت: آیت الله غروی در این گفت‌وگو بر نقش بسزای جهان بینی و نیز نقش ایمان در سبک زندگی افراد تأکید می کند، وی البته بر روی این نکته نیز پافشاری می‌کند که کار درخوری در کشف تمام زوایای پنهان سنت دینی صورت نپذیرفته است.

سردبیر نشریه محفل همچنین با اشاره به مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سعید مهدوی کنی در این شماره از محفل با عنوان «نظریه‌های سبک زندگی از اندیشه و باورهای دینی متأثر است»، ابراز داشت:جناب آقای محمد سعید مهدوی کنی در این گفت‌وگو به مسائل مهمی در سبک زندگی از جمله خاستگاه، پیش فرض‌ها و منابع سبک زندگی اسلامی، علوم دینی مرتبط با سبک زندگی از جمله فقه و اخلاق و نیز خصوصیات تجویزگر سبک زندگی پرداخته‌اند.

کریمی مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی با عنوان «اقتصاد اسلامی و سبک زندگی» را از دیگر مطالب شماره جدید نشریه محفل مطرح کرد و اظهار داشت: توجه به سبک زندگی با رویکرد اقتصاد اسلامی، نگاهی است که در این گفت‌و‌گو مطمح نظر بوده و حجت‌الاسلام میرمعزی هم‌پوشانی سبک زندگی و اقتصاد اسلامی را به‌خوبی توضیح داده‌اند.

 

وی با بیان این‌که مصاحبه با حجت‌ الاسلام و المسلمین محمد کاویانی ارانی با عنوان « سبک زندگی اسلامی،شاخصی برای ساحت رفتاری ایمان» از مطالب دیگر این شماره از محفل است، گفت: از مسائل مهم مربوط به سبک زندگی توجه به شاخص‌های ارزیابی سبک زندگی اسلامی و نیز شاخصه‌های رفتاری اهل ایمان است که حجت‌الاسلام کاویانی در این مصاحبه کوشیده است تا نشان دهد سبک زندگی اسلامی با تمام وسعت و عمقش می‌تواند شاخصی برای ارزیابی ساحت رفتاری ایمان افراد باشد.

سردبیر نشریه محفل مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی با عنوان «سبک زندگی اقناعی، خودجوش و بی تکلف محقق می شود» را از دیگر مطالب شماره جدید این نشریه مطرح کرد و ابراز داشت: حجت‌الاسلام شریفی در این گفت‌وگو ابعاد مطالعات مربوط به سبک زندگی را بر شمرده‌اند و به مشخصه‌های سبک زندگی اسلامی و نیز برخی از ضعف‌های سبک زندگی موجود پرداخته‌اند.

کریمی در ادامه به مصاحبه با سید محسن میرباقری با عنوان «وظیفه اندیشمندان اسلامی در قبال فرهنگو سبک زندگی بسیار سنگین است» اشاره کرد و گفت: توجه به سبک زندگی قرآنی، نگاهی است که در این گفت‌و‌گو مورد توجه بوده، دکتر میرباقری بر اصلاح نگاه به زندگی دنیایی در دیدگاه قرآن و سیره عملی معصومین علیهم السلام تأکید ورزیده است.

و مقاله حجت‌الاسلام حمید فاضل قانع با عنوان «سبک زندگی اسلامی، ضرورتها و راهبردها» را از دیگر مطالب این نشریه عنوان کرد و افزود: جناب آقای فاضل قانع در این مقاله کوشیده است واژه، تاریخ و ابعاد مختلف سبک زندگی با رویکرد اسلامی را تنقیح کند.

سردبیر نشریه محفل گفت: مقاله «سبک زندگی با نامسلمانان در آینه کتاب و سنت» اثر حجت‌ الاسلام حسین سیاح از دیگر مطالب این شماره نشریه است که رویکرد قرآنی رفتار با غیر مسلمانان را کاویده است و اصل مدارای عملی در مقابل غیر مسلمانان را مطمح نظر قرار داده است.

کریمی اظهار داشت: در این شماره همچنین یادداشت‌هایی از آقایان حجج اسلام محمدتقی فعالی، ناصر متقی و مهدی عباد اردستانی با عناوین: "سبک زندگی؛ ریشه ها و راهکارها"، "مشورت در زندگی به سبکنبوی" و "اسلام و سبک زندگی" منتشر شده است.

وی خاطرنشان ساخت: دو کتاب "مفاتیح الحیات" از آیت الله جوادی آملی و "سبک زندگی بر اساس آموزه‌های اسلامی" از حجت الاسلام قانع در این شماره معرفی شده‌اند و در انتها بیانات حجج اسلام رشاد و فیاضی زینت بخش این شماره از محفل بوده است.

لازم به‌ذکر است فصلنامه علمی ـ اطلاع رسانی محفل به صاحب امتیازی معاونت پژوهش حوزه علمیه استان تهران و به مدیر مسؤولی حجت‌الاسلام جعفر سماوات منتشر می‌شود.


 

آخرین کتب و نشریات معرفی شده در فرهنگ امروز را اینجا ببینید.

نظر شما