شناسهٔ خبر: 6953 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همكاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

نخستين جلسه همكاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی روز يكشنبه 14 مهرماه 1392 در محل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ در ابتداي اين جلسه حجت الاسلام و المسلمین دكتر بهرامی قائم مقام رياست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم به معرفی مرکز و فعالیت‌های آن پرداخت و هدف مرکز را دسترسی محققان به منابع علوم اسلامی بیان نموده و بخش‌های مختلف مرکز را معرفی كردند.

وي فعالیت مرکز را علاوه بر تولید نرم‌افزار، فعالیت‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی اعلام و این موضوع را ضمن آموزش‌ها  و مراکز آموزشی زیر مجموعه‌ مرکز، تبیین نمود. وي در ادامه، به معرفی فعالیت‌های فرهنگی و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی و بین‌المللی اشاره نمود و فعالیت مرکز را تبلوری از همکاری حوزه و دانشگاه دانست. وي فعالیت داده‌کاوی و متن‌کاوی را از جمله فعالیت‌های بی‌نظیر مرکز معرفي كرد.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین اصغرزاده مشاور رياست مركز و نماينده مركز در كارگروه تخصصي پژوهش (دفتر مقام معظم رهبري) ضمن بيان لزوم توسعه تعاملات بينا دستگاهي با توجه به تأكيدات دفتر مقام معظم رهبري به معرفی حاضرین جلسه از مرکز پرداخت.

در ادامه جلسه سپس دکتر عباس‌زاده مديركل حوزه رياست پژوهشگاه ضمن اشاره به لزوم عملياتي شدن محورهاي تفاهم‌نامه منعقد ميان رؤساي محترم دو موسسه، مدعوین از پژوهشگاه را معرفي نمود.

سپس دكتر حكمت‌نيا معاون علمی ـ‌ پژوهشی پژوهشگاه به معرفی پژوهشگاه پرداخت و زمینه‌های همکاری پژوهشگاه با مرکز را تبیین نمود و برخي از فعالیت‌های انجام شده و در دست انجام پژوهشگاه تشريح كرد. ايشان همچنین به تعریف حوزه تمحض در پژوهشگاه اشاره کرده و اهمیت و ضرورت این موضوع را تبیین نمود.

در اين جلسه زمینه‌های همکاری مرکز و پژوهشگاه به نحو زير مورد تفاهم طرفين واقع شد:

تعهدات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی: معرفی و درج اطلاعات حدود ۳۰ تن از اعضاي هيأت علمي پژوهشگاه در پایگاه دانشوران مركز؛ همکاری در زمینه درج مقالات پژوهشگاه در پایگاه مجلات مركز (تخصصی و عمومی)؛ ارائه cms نرم‌افزارهاي مركز (کتابخانه، مجلات، اندیشوران، و ...) به پژوهشگاه و مساعدت با پژوهشگاه در ورود اطلاعات؛  تهیه نرم‌افزار جامع آثار پژوهشگاه؛ و  برگزاري کارگاه‌های آموزشی استفاده از نرم‌افزار‌های مرکز برای اعضاي هيأت علمي پژوهشگاه.

* تعهدات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي: انجام فعالیت‌های نظری و مشاوره‌ای در زمينه‌هاي علمي مورد علاقه مركز؛ مساعدت در برند سازی و ثبت اختراعات مركز؛ همكاري با مركز در زمينه‌ تحلیل محتوا و ارائه سوژه‌هاي مناسب براي فعاليت مركز؛ فراهم آوردن بهره‌گیری فكري مركز از اعضاي هيأت علمي پژوهشگاه؛ و ارائه آثار فاخر پژوهشگاه جهت درج در نرم‌افزارهای مرکز.

نظر شما