شناسهٔ خبر: 7448 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مرادخانی: ایجاد اعتماد بین حاکمیت و هنرمندان مهم‎ترین اولویت است

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نخستین کاری که به عنوان اولویت برنامه های دولت در این معاونت در دستور کار قرار گرفته، ایجاد اعتماد بین بخش حاکمیتی و هنرمندان و فراهم ساختن فضای فعالیت برای آن‎ها است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ علی مرادخانی روز شنبه در نخستین نشست خبری خود افزود: حوزه معاونت امور هنری، بخش های مختلفی چون تئاتر، موسیقی و تجسمی و موسساتی از جمله بنیاد رودکی، فرهنگسرای نیاوران و تئاتر شهر را تحت پوشش دارد.

وی سپس به ارائه گزارش کلی از بخش های مختلف تحت پوشش معاونت امور هنری وزارت ارشاد پرداخت و ادامه داد: طی چند ماه گذشته تلاش کردم، اوضاع و احوال این سه بخش را رصد کرده و به بررسی مشکلات و مسایل بپردازم.

مرادخانی افزود: بررسی وضعیت، امکانات و بودجه این سه بخش و همچنین فعالیت های انجام شده و یا مورد نظر، از جمله مهمترین اقداماتی بود که در این مدت انجام شد.

وی به فعالیت های بخش تئاتر و هنرهای نمایشی نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه چند جشنواره پیش بینی شده بود که می توان به تئاتر خیابانی، استانی و منطقه ای اشاره کرد که صورت گرفت.

معاون امور هنری وزیر ارشاد افزود: مهمترین برنامه های پیش روی این معاونت، برگزاری جشنواره هایی در سه عرصه تئاتر، موسیقی و تجسمی در دهه فجر است.

مرادخانی سپس به بیان وضعیت موسیقی کشور پرداخت و گفت: در حوزه موسیقی پرداختن به فعالیت های کلی دفتر موسیقی در دست پیگیری است، ضمن آنکه چندین جشنواره کوچک نیز در این مدت برگزار شده است.

وی به حوزه هنرهای تجسمی نیز اشاره کرد و گفت: روزهای آغازین حضور در این مسوولیت را با برپایی نمایشگاه انجمن گرافیک شروع کردم و در گالری ها حضور یافتم و فعالیت های این بخش را پیگیری کردم.

معاون امور هنری وزیر ارشاد تاکید کرد: انتظارات بخش تجسمی به خاطر تعدد رشته ها و تعداد زیاد هنرمندان در این بخش بالا است و رسیدگی به اقتصاد هنر نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد.

مرادخانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید شرکت های خصوصی را در حوزه هنر وارد کنیم و اجازه فعالیت به آنها بدهیم گفت: دربخش تئاتر نیز به دنبال ایجاد چنین زمینه ای هستیم.

به گفته وی وقتی مدیر جدیدی مسوولیتی را می پذیرد درزمان جابجایی پست مدیران قبلی متاسفانه اطلاعات و تجربیات گذشته خود را از آن مجموعه در اختیار مدیران جدبد قرار نمی دهند.

وی با تاکید براینکه حوزه های دولتی یعنی مدیریت هزینه تصریح کرد که در بدو ورودم به این معاونت به دنبال جمع بندی در مورد عملکرد چند سال گذشته این معاونت بودم.

معاون امورهنری وزیرارشاد افزود: آنگونه که اعلام شده سال ۹۰ بهترین دوران این معاونت بوده و در همان سال نیز تعهدات مالی بسیاری ایجاد شده است.

مرادخانی در ادامه با تاکید براینکه باید جایگاه این مجموعه را شناخت تا بتوان براساس واقعیات موجود برای آینده آن تصمیم گیری کرد گفت: باید بتوانیم در آینده چگونه با انجام و تولید آثار هنری بار هزین های دولت را کم کنیم و در این زمینه نیاز به حضورو کمک بخش خصوصی داریم تا تعادلی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شود.

کمبود بودجه بزرگترین مشکل معاونت اموری هنری

معاون امور هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه بزرگترین مشکل این معاونت در حال حاضر کمبود بودجه و اعتبارات است ادامه داد: از آغاز دولت یازدهم تاکنون توانسته ایم دو میلیارد و پانصد میلیون تومان اعتبار دریافت کنیم که این مبلغ تاکنون هزینه اجرای جشنواره های تئاتر های آیینی سنتی، منطقه ای و استانی شده و بخشی از آن نیز به پرداخت حقوق سنواتی کارمندان این معاونت که حدود ۶۰۰ میلیون تومان برآوردشده ، اختصاص یافته است.

دربخش ارکستر سمفونیک چهارصدو پنجاه میلیون تومان بدهی داریم

مرادخانی به بدهی های گذشته این معاونت در برخی بخش ها اشاره کرد و گفت: تنها در بخش ارکستر سمفونیک چهارصدو پنجاه میلیون تومان بدهی داریم که آن را نیز باید هرچه زودتربه عنوان تعهدات ایجاد شده برای این معاونت پرداخت نماییم.

وی با یادآوری نزدیکی به برگزاری جشنواره های فجر سال جاری نیز خاطرنشان کرد: از سالهای گذشته هنوز دیونی بر عهده این معاونت از برگزاری جشنواره های گذشته مانده که سعی می کنیم در آینده آنها را نیز تسویه کنیم.

تلاش برای حضور پررنگ اتحادیه ها و انصاف در فعالیتهای هنری

معاون امور هنری وزیر ارشاد در ادامه به برخی از کارهای انجام شده اش از زمان تصدی تاکنون اشاره کرد و تلاش برای حضور پررنگ اتحادیه ها و اصناف در فعالیت های هنری و رایزنی برای حضور بخش خصوصی در برگزاری جشنواره ها، نمایشگاهها را از آن جمله برشمرد.

برخی ساختمانهای معاونت هنری نیاز به بازسازی دارند

مراخانی همچنین با بیان اینکه ساختمانهایی که هم اکنون در اختیار قرار دارد بالغ بر ۴۵ تا ۵۵ سال قدمت دارند و دارای مشکلات زیادی هستند، خاطرنشان کرد که ساختمان تئاتر شهر، موزه هنرهای معاصر، برج آزادی از جمله مکان هایی هستند که نیاز به بازسازی و مرمت فوری دارند.

وی گفت: سعی می کنیم برای مجموعه هایی مثل تئاتر شهر مکانهایی جایگزین با همکاری شهرداری ایجاد کنیم که این مهم با جدیت در حال پیگیری است.

معاونت امور هنری ۲۱۵ نفر نیروی مازاد دارد

معاونت امور هنری وزیر ارشاد به حضور ۲۱۵ نفر نیروی مازاد در بخش های مختلف این معاونت اشاره کرد و گفت: تلاش می کنم تعدادی از این نیروها را در مجتمع های دیگر بکاربگیریم.

به گفته مرادخانی ماهانه حدود ۳۰۰میلون تومان حقوق دربه این افراد مازاد پرداخت می شود که به اعتقاد وی باید بجای پرداخت این هزینه به نیروهای مازاد بر نیاز این مبلغ را صرف برنامه های اجرایی و عمرانی این معاونت کرد.

معاون امور هنری وزیرارشاد در خاتمه اظهار داشت: باید با همکاری هنرمندان نشاط و امید را به جامعه منتقل کنیم و نباید رقیب بخش خصوصی باشیم بلکه رفاقت را جایگزین رقابت کنیم.

نشست علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در تالار وحدت برگزار شد.

نظر شما