شناسهٔ خبر: 7471 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی: همه مشکلات نشر ما در ممیزی خلاصه نمی‌شود

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: نباید یک مسئله را تمام مسئله و مشکلات نشر تلقی کنیم. قبول دارم که ممیزی، مسئله و مشکل پیش روی ماست، اما اگر بخواهیم همه مشکلات را در آن خلاصه کنیم، به عرصه نشر کشورمان ضربه زده‌ایم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نشست تخصصی جایگاه کتاب در ایران و نقش یونسکو ظهر امروز شنبه ۲ آذر با حضور غلامعلی حداد عادل، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، محمدرضا سعید‌آبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، محمد اللهیاری دبیر هفته کتاب، هیراناند پورکیت مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، علی شجاعی صائین، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمود آموزگار، دبیر انجمن ناشران و کتابفروشان تهران، محمدرضا وصفی، مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی هنری وزارت ارشاد در محل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.

در ابتدای این برنامه اللهیاری ضمن خوشامدگویی سعید‌آبادی به ارائه گزارش برنامه‌های بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

صالحی نیز در این برنامه گفت: در روزهای برگزاری هفته کتاب بود که به آقای اللهیاری گفتم به روش‌های نرم‌افزاری محتاجیم. بنابراین فقط به جلسات معمول و متداولی که البته لازم هستند و برگزار می‌کنیم، قناعت نکنیم. در طول این هفته نشست‌های مغتنمی برگزار شد و لازم به ذکر در این جلسه است که کمیسیون ملی یونسکو هم می‌تواند پل ارتباط فرهنگی موفقیت‌های فضای نشر انقلاب به دیگر کشورها باشد و امکاناتی را هم که می‌توان از طرف دیگر جذب کرد، به این سو منتقل کند. به دلیل کمبود وقت به صورت فهرست‌وار به بیان موفقیت‌ها و نگرانی‌های نشر در کشور می‌پردازم. موفقیت‌های نشر ما از انقلاب به این سو، عبارت‌اند از:

۱ـ افزایش عناوین کتاب ۲ـ افزایش کمی و کیفی کار ناشران که از ۲۰۰ ناشر به رقم ۱۱ هزار ناشر مجوزدار و ۴ هزار ناشر فعال رسیدیم. ۳ـ تنوع مضمونی در عناوین کتاب‌ها ۴ـ افزایش قابل توجه کتاب‌های بیس یا مرجع که موجبات تحولات علمی و فرهنگی را فراهم می‌‌آورند. ( صالحی به دلیل استفاده از لغت بیگانه «بیس» مجبور به تصحیح و استفاده از واژه «مرجع» شد که لبخند حداد عادل و حضار را به همراه داشت. صالحی گفت: این نکته هم برای تنفس و تنوع فضا) ۵ـ احیای میراث اسلامی ایرانی ۶ـ تولید کتاب‌های شاخص و با کیفیت در زمینه‌های علمی که به رقم ۸۰۰ هزار رسید. ۷ـ روند رو به رشد ادبیات داستانی و حوزه شعر که پس از انقلاب متحول شده و روندی رو به رشد را طی کرد. ۸ـ وجود حمایت‌های فکری معنوی مسئولان نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب.

صالحی در ادامه گفت: این نکته را در برنامه‌های دیگر هفته کتاب هم اعلام کردم. شاید در بین رهبران ایران‌زمین، کتاب‌شناس‌ و کتاب‌خوان حرفه‌ای مانند رهبر انقلاب نداشته‌ایم. حمایت‌های جدی ایشان از کتاب، برای فرهنگ کشور یک ذخیره‌ است و حضورشان در نمایشگاه کتابی که هرساله برگزار می‌شود، بی‌نظیر است.

وی ادامه موارد موفقیت نشر پس از انقلاب را چنین برشمرد:

۹ـ تنظیم اسناد بالادستی برای کتاب از جمله سند نهضت مطالعه مفید ۱۰‌ـ دو رخداد مهم که یکی در نیمه اول سال و دیگری در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و هفته کتاب. ۱۱ـ جوایز متنوع ملی در حوزه کتاب ۱۲ـ نکوداشت علمی و چاپ مجموعه آثار فاخر مولفان ایرانی. اما ما در کنار این موفقیت‌ها، نگرانی‌هایی هم داریم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه نگرانی‌های نشر ایران را این‌چنین برشمرد:

۱ـ اقتصاد نشر ۲ـ سرانه مطالعه در ایران که آمارش متنوع است اما همه معترف‌اند که سرانه مطالعه در کشورمان، مشکل دارد. ۳ـ عدم رعایت حقوق معنوی مولفان ۴ـ کتاب‌سازی ۵ـ ضعف قوانین و اجرای صحیح ممیزی بر کتاب و در این زمینه قبلا هم اشاره شده که قانون باید فصل‌الخطاب باشد. ۶ـ ضعف حضور کتاب ایرانی در بازارهای جهانی که در این زمینه کتاب ایرانی، مظلوم است. ۷ـ ضعف دسترسی مخاطب به کتاب‌های خوب و مناسب ۸ـ ضعف نهادهای صنفی نشر ۹ـ حضور پاره‌ای خرافات و ابتذالات مذهبی در نشر ۱۰ـ ضعف پاسداشت از ادبیات فارسی.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که می‌تواند به عرصه نشر کشورمان ضربه بزند، این است که نباید تقلیل‌گرایی کرد، فقط یک مسئله را مشکل اصلی دانست و آن را به صورت کاریکاتوری بزرگنمایی کرد. نباید یک مسئله را تمام مسئله و مشکلات نشر تلقی کنیم. قبول دارم که ممیزی مسئله و مشکل پیش روی ماست، اما اگر بخواهیم همه مشکلات را در آن خلاصه کنیم، به عرصه نشر کشورمان ضربه زده‌ایم. چون ما مشکلات دیگری هم داریم. باید به قول آقای حداد عادل، فضای نشر کشور را به صورت مداری‌ و شبکه‌ای بدانیم. اگر شبکه‌ای نبینیم و به صورت تک‌مسئله به مسائل نگاه کنیم، حل کردن مشکلات صنعت نشر جلو نخواهد رفت.

نظر شما