شناسهٔ خبر: 7493 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راسته کتابفروشی تهران ظرفیتی استثنایی است که در هیچ کشوری وجود ندارد

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی هنری وزارت ارشاد گفت: کشور ما یک ظرفیت استثنایی دارد که در هیچ کشوری از کشورهای جهان وجود ندارد و آن راسته کتابفروشی است. پیش از انقلاب اسلامی، راسته کتابفروشی تهران نزدیک بازار بود و امروز روبروی دانشگاه تهران است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نشست تخصصی جایگاه کتاب در ایران و نقش یونسکو با حضور غلامعلی حداد عادل، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، محمدرضا سعید‌آبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، محمد اللهیاری دبیر هفته کتاب، هیراناند پورکیت مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، علی شجاعی صائین، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمود آموزگار دبیر انجمن ناشران و کتابفروشان تهران، محمدرضا وصفی مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی هنری وزارت ارشاد در محل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.

وصفی یکی از سخنرانان این نشست، با موضوع افق‌های پیش روی نشر ایران در عرصه بین‌الملل گفت: در کشور ما بعد از صنعت خودرو، بیشترین تراکم سرمایه مردم در صنعت چاپ قرار دارد، اما به علت برخی مشکلات، چندان در اذهان عمومی جا ندارد. نکته بعدی درباره صنعت نشر این است که ما ۱۰ هزار ناشر داریم که ۳ هزارتای آن‌ها فعال هستند و برخی‌ از این ۳ هزار ناشر نیز توانایی و بنیه مالی خوبی دارند. امتیازی که کشور ما دارد، شابک و ISBN است که اطلاعاتی است در خصوص اطلاعات. ایران از روزهای اول تاسیس خانه کتاب، عضو ISBN شد و این کار را به کشورهای اطرافش نیز تسری دارد.

وی افزود: ما در کشور ۳ هزار کتابخانه فعال داریم که برابر آمار، در وضعیت متوسط جهانی قرار داریم، اما کشور ما یک ظرفیت استثنایی دارد که در هیچ کشوری از کشورهای جهان وجود ندارد و آن راسته کتابفروشی است. پیش از انقلاب اسلامی، راسته کتابفروشی تهران نزدیک بازار بود و امروز روبروی دانشگاه تهران است. در شهر قم هم راسته‌های کتابفروشی وجود دارد. این امکانی است که ما داریم و حتی کشورهای در حال توسعه از آن محروم‌اند. پدیده دیگر، نمایشگاه‌های سالیانه کتاب و از همه مهم‌تر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که طبق آمار، ۵ میلیون‌ بازدیدکننده دارد و ایام برپایی آن، از زمان‌هایی است که اگر در تهران به دنبال هتل باشید، به مشکل برمی‌خورید.

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی هنری وزارت ارشاد در ادامه گفت: این‌ها، ظرفیت‌های زیرساختی ما در زمینه نشر هستند. احیای نسخ خطی مربوط به حوزه جهان اسلام چه به زبان فارسی و چه عربی که منجر به بنگاه‌های پژوهشی و دانشگاهی مختلف شد، باعث تغییر نگرش ما به تاریخ علم شد، اما نکته دیگر درباره نقش کتاب در آموزش زبان فارسی و انتقال علم از طریق این زبان است. چنین آثاری را می‌توان به وفور در کشور افغانستان مشاهده کرد. صنعت نشر ما با امضای ۳ قرارداد با افغانستان، عراق و کردستان عراق، مدارس نشر را فعال کرده است.

وصفی همچنین گفت: ما در حوزه علوم پایه و پزشکی جزو کشورهایی هستیم که آثار علمی را به روز ترجمه می‌کنیم و سریع وارد چرخه فروش و بازار نشر می‌کنیم. در ایران کتاب با مسائل بهداشت و درمان، آموزش و موضوعات اجتماعی ارتباط خوبی دارد که می‌تواند مورد توجه یونسکو قرار بگیرد. ارتباط نشر مکتوب ایران و حوزه کودک و نوجوان بین کشورهای منطقه و همچنین کشورهای اسلامی، سرآمد است که این مسئله هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. در این سال‌ها در حوزه هنر و انتشار کتب هنری هم اتفاقات خوبی افتاده که به عنوان نمونه می‌توان به انتشار آثار استاد محمود فرشچیان اشاره کرد؛ چون ایشان تا چند سال پیش اجازه انتشار آثارشان را در ایران نمی‌دادند. نشر دانشگاهی نیز از دیگر مقولاتی است که در کشورمان، به طور تخصصی دنبال می‌شود و می‌تواند سوژه‌ای برای همکاری با یونسکو باشد.

هیراناند پورکیت نیز در این برنامه به بیان سخنانی پرداخت.

نظر شما