شناسهٔ خبر: 7497 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی لاریجانی: باید در عرصه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی تئوری پردازی شود

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که باید در عرصه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی تئوری پردازی شود، گفت: کشورهایی که صاحب فکر بوده و انقلاب کرده اند در عرصه ادبی و هنری تئوری پردازی کرده و صاحب سبک شده اند اما در انقلاب اسلامی ایران علیرغم تهیه آثار فاخر، تئوری پردازی نشده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» ایرنا؛ علی لاریجانی عصر شنبه در آیین پایانی ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در پژوهشکده فرهنگ و هنر، اظهار داشت: آل احمد از شخصیت های ممتاز تاریخ ایران است که هم وجهه ادبی اش برجسته بود و باعث الگوگیری شد و هم یک شخصیت فعال سیاسی و روشنفکر بشمار می رفت.

لاریجانی افزود: عامل تمایز آل احمد این بود که قالبی فکر نمی کرد و از هر جریانی که جلوی آزاد اندیشی را می گرفت فرار می کرد.

رییس مجلس با اشاره به فراز و فرود های زندگی آل احمد خاطرنشان کرد: سیر جریان روشنفکری معاصر را می توان در زندگی آل احمد مشاهده کرد.

لاریجانی ادامه داد: ذهن آل احمد در قالب های تنگ سیاسی محدود نمی شد و اگر چه زمانی او به حزب توده پیوست اما زمانی که مشاهده کرد این حزب از کشور دیگری تاثیر می پذیرد و منافع ملی را به منافع آن کشور ترجیح می دهد و به دلیل برجستگی ضدیت با دین در این حزب آل احمد خود را کنار کشید و جریانی موسوم به نیروی سوم را پایه گذاری کرد.

وی در ادامه با اشاره به سیر تحول ذهنی و شخصیتی آل احمد که در کتاب هایش تجلی یافته است، گفت: آل احمد دارای هویت و آزادگی بود که توجه به آن برای نویسندگان جامعه ما ضروری است تا خود را در قالب ها محدود نکنند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: موج هایی که امروزه از طریق فضای رسانه به روشنفکران وارد می شود از دوران آل احمد بیشتر هستند.

لاریجانی گفت : شرایط امروز ما مانند گذشته پلیسی نیست و اوضاع ایران نسبت به گذشته دموکراتیک تر شده است.

وی افزود: در عرصه جهانی اوضاع بهبود یافته و شرایط کشورهای اسلامی نیز به سوی جریان دموکراتیک سیر پیدا کرده است اما فضا سازی رسانه ای و موج های تبلیغانی که ریشه آن به قدرت های بزرگ بازمی گردد فشار بیشتری را وارد می سازد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: فهم حقیقت از میان این فشارها بسیار سخت تر از دوران آل احمد شده است.

لاریجانی با انتقاد از کم توجهی به تئوری پردازی در عرصه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی گفت: هنرمندان ما در عرصه ادبی، فیلمسازی و غیره اقدامات مثبتی را انجام داده اند اما تئوری سازی لازم برای این که قابل عرضه در دانشگاه ها باشد انجام نشده است.

وی ادامه داد: در کنفرانس علوم اسلامی که چندی پیش برگزار شد، تاکید کردم که برای تئوری پردازی باید قدری جزیی تر به کارهای خود توجه کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: برای تئوری پردازی در حوزه ادبیات و پایه گذاری سبک های ادبی نیز فراتر از انتخاب کتاب رفته و به کارهای خرد تر و جزیی تر مانند مقالات توجه نشان دهیم.

در پایان این مراسم با حضور لاریجانی از برگزیدکان آیین پایانی ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در پژوهشکده فرهنگ و هنر تقدیر شد.

نظر شما