شناسهٔ خبر: 7498 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رسول جعفریان: کیفیت فعالیت پژوهشی در کشور راضی کننده نیست

عضو هیات علمی ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، کیفیت فعالیت پژوهشی در کشور را راضی کننده ندانست و گفت، انتظار از جامعه علمی کشور بیش از این است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ حجت الاسلام رسول جعفریان عصر شنبه در آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان ششمین جایزه ادبی جلال آل احمد، این نویسنده را شخصیتی زبده و مقبول جامعه توصیف کرد و افزود: جشنواره جلال به انتخاب آثار مناسب در عرصه پژوهش می پردازد که این ارزیابی می تواند در بهبود کیفیت فعالیت های پژوهشی نسل آینده موثر باشد.

وی گفت: آثاری که برای انتخاب به خانه کتاب ارسال می شود، توسط هیات داوران و اساتید، بر اساس معیارها و شاخص ها، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

جعفریان ادامه داد: اهمیت و نقش مطالعه در مسایل مهم تاریخی، از جمله معیارهایی است که در بخش پژوهش بدان توجه می شود.

وی افزود: در این دوره، آثار حوزه تاریخ مورد تامل و ارزیابی قرار گرفت و باید گفت در مجموع از کیفیت فعالیت پژوهشی در کشور راضی نیستیم و انتظار از جامعه علمی کشور در این حوزه بیش از این است.

عضو هیات علمی ششمین دوره جایزه جلال آل احمد با ابراز نگرانی از ادامه این روند، گفت: اگر کیفیت فعالیت های پژوهشی به این شکل استمرار یابد، نسل های بعدی نیز نخواهند توانست سطح کار خود را افزایش دهند؛ کارهایی که از سبک جهانی برخوردار و قابل ترجمه به زبان های دیگر باشد، در این حوزه مشاهده نمی شود. بارها آثار رسیده را بررسی کرده و در نهایت بر اساس نمرات که مورد نظر هیات داوران بود، آثار را معرفی کردیم.

جعفریان، کمبود بودجه های پژوهشی، آموزشی و معلمی شدن بیش از حد دانشگاه ها به جای پژوهشی شدن و سوق دادن برخی افراد به سمت های استادی دانشگاه و بی توجهی به دانشگاه ها را از جمله مشکلات عرصه پژوهش برشمرد.

وی تاکید کرد: انتظار ما از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که به وضعیت اساتید و کیفیت دانش آنها توجه لازم را داشته باشد. در دانشگاه ها جمعیت طالب علمی را می بینیم که برای تبدیل شدن به یک فرد متخصص، نیازمند اساتید خوب هستند.

جعفریان جلال آل احمد را شخصیتی زبده و مقبول جامعه توصیف کرد و افزود: در جامعه روشنفکری، گاه روشنفکران به جان یکدیگر می افتند؛ جلال نباید فدای برخی توقعات روشنکفری شود که یا ریشه در جدال های داخلی دارند و یا برخی نمی توانند تحمل کنند فردی از رتبه بهتری نسبت به دیگری برخوردار است.

وی تاکید کرد: چهره هایی همچون جلال در کشور فراوان هستند، توصیه می کنم حداقل، ایمان که همان شهادتین است را در افراد کافی بدانیم. حتی افرادی که فقط جنبه انسانی دارند را به خاطر فعالیت های فرهنگی مورد ستایش قرار دهیم؛ تلاش کنیم چهره های علمی را بدور از غوغاهای سیاسی حرمت بداریم. در دوره ای در کشور به این مساله توجهی نشد و به برخی آنها بی اعتنایی صورت گرفت.

جعفریان ادامه داد: فارغ از مجادلات و هر گونه منازعه، کسانی که مسوول برگزاری چنین مراسم هایی هستند بهتر است به حداقل ها اکتفا کنند و با دیدی بازتر به مسایل نگاه کنند؛ این افراد(همچون جلال)، زبان مردم، ادبیات و هنر ما هستند هر چه تعداد آنها بیشتر باشد به نفع فرهنگ عمومی کشور و تقویت جایگاهی است که در دنیا می توانیم داشته باشیم.

 

** ارسال بیش از چهار هزار اثر به جشنواره

دبیر علمی ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد نیز به ارسال چهار هزار و ۱۳۸ اثر به دبیرخانه این رویداد اشاره کرد و گفت: این آثار توسط داوران ارزیابی شدند و زیر نظر هیات علمی جایزه شامل حجت الاسلام رسول جعفریان، عباس سلیمی نمین، کاظم بیگی، راضیه تجار، احمد شاکری، منوچهر اکبری و یحیی طالبیان، برگزیدگان، انتخاب شدند.

«مجید حمیدزاده» افزود: داوران بخش های مختلف در شاخه های داستان، نقد ادبی و مستندنگاری و تاریخ نگاری آثار را مورد ارزیابی قرار دادند که از این میان، ۳۹ اثر به مرحله دوم داوری ها راه یافتند و در نهایت چهار اثر انتخاب شد. در حوزه داستان، منتخب و برگزیده نداریم اما در حوزه نقد ادبی، تاریخ نگاری و مستندنگاری منتخب داریم.

وی به روند انتخاب آثار و امتیاز دهی به آنها اشاره کرد و گفت: آثاری که بین ۹۰ تا ۱۰۰ امتیاز را کسب کرده باشند، اثر برگزیده و آثاری که بین ۸۰ تا ۹۰ را کسب کنند در زمره شایستگان مورد قدردانی قرار می گیرند.

دبیر علمی ششمین جایزه جلال ادامه داد: هیچ ملاحظه ای جز ارزش علمی اثر در ارزیابی مورد توجه نبود، برای انتخاب آثار، مهم، اعتبار و ارزش علمی اثر است.

حمیدزاده با یادآوری اینکه برخی می گویند جایزه جلال تاکنون برگزیده نداشته نیز گفت: در برخی دوره ها برگزیده داشتیم که برای نمونه در دوره اول و چهارم برگزیده معرفی کردیم. هر اثری که به لحاظ معیارهای علمی امتیاز لازم را کسب کرده باشد معرفی می شود.

در ادامه این مراسم «محمود فتوحی» شایسته قدردانی بخش نقد ادبی با اثر «سبک شناسی» و «امیر رزاق زاده» در حوزه مستند نگاری با کتاب «نبرد طریق القدس» سخنرانی کردند.

مراسم اختتامیه ششمین دوره جایزه جلال آل احمد با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی، چهره های علمی و اهل قلم در پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

نظر شما