شناسهٔ خبر: 7747 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

علم، نظریه و انسان

علم نظریه و انسان

نویسنده: اروین شرودینگر

ترجمه: احمد آرام

ناشر: شرکت سهامی انتشار

چاپ: ۱۳۹۲

تعداد صفحات: ۲۸۸

قیمت: ۱۰۵۰۰ تومان

اروین شرودینگر فرزند یگانه یک خانواده قدیمی دانش‎دوست اطریشی است که در جنگ جهانی اول دنباله تحقیقات او را قطع کرد و با درجه افسری در جبهه جنوب خدمت کرد. پس از آن استاد غیر رسمی دانشگاه شوتگارت و سپس استاد رسمی دانشگاه برسلاو شد. در سال ۱۹۲۱ وی را به استادی کرسی فیزیک نظری دانشگاه زوریخ برگزیدند و مدت شش سال در این دانشگاه تدریس می‎کرد. نزدیک صد اثر در فیزیک و علوم طبیعی و مسائل فلسفی از وی بر جای مانده است.

در انسان، همچنان که در دیگر انواع، هدف نخستین اندیشه و عمل برآوردن نیازمندی‎ها و حفظ حیات است. تا زمانی که اوضاع زندگی بسیار نا‎مساعد نباشد، همیشه یک نیروی اضافی باقی می‎ماند و این حتی در مورد حیوانات نیز صادق است. بازی و هنر و علم، میدان‎هایی از فعالیت بشری هستند که در آنها عمل و هدف بنابر قاعده معینی از روی ضروررت‎های زندگی تعیین و تحمیل نشده‎اند، و حتی در حالت استثنایی که چنین بوده باشد، هنرمند خلاق یا دانشمند پژوهنده به زودی این واقعیت را از یاد می‎برد. حق این است که اگر بخواهند کارشان رونقی داشته باشد باید آن را فراموش کنند.

گاه گفته می‎شودکه فیزیک، امروز در مرحله تحول و انقلاب است؛ و این مرحله را بعضی زیر عنوان بحران بیان می‎کنند. چنین مرحله‎ای یکی از مراحل فعالیت خارج از متعارف و افزایش نیروی حیاتی است. در علوم تجربی، واقعیت‎های دارای اهمیت فراوان به ندرت بنا بر تصادف اکتشاف می‎شوند. بیشتر چنان است که اندیشه‎های تازه راه رسیدن به آن‎ها را نشان می‎دهند. اندیشه‎هایی که زمینه علوم فردی را م‎ سازند، ارتباط درونی طرفینی با یکدیگر دارند، ولی در عین حال به صورتی بسیار ابتدایی‎تر ، با یکدیگر و با اندیشه‎های قرن ارتباط مستحکم دارند. این ارتباط طرفینی نتیجه این واقعیت ساده است که چند درصد نسبتا مهم و درحال افزایشی از مردمان که زندگی خود را وقف مطالعات علمی کرده‎اند، خود موجوداتی بشری هستند که در جهان کلی افکار عصر شرکت دارند.

این کتاب به ۹ بخش تقسیم شده است که پیش از شروع در دیباچه به راذرفورد و در مقدمه به زندگینامه شرودینگر می‎پردازد. سپس در بخش اول، علم و هنر و بازی، در بخش دوم قانون تصادف، در بخش سوم نامعینیگری در فیزیک، در بخش چهارم آیا علم مد زمانه است، در بخش پنجم، علم فیزیک و مزاج زمانه، در بخش ششم قانون طبیعت چیست، در بخش هفتم، مودل‎های تصوری در فیزیک و ارزش فلسفی آن‎ها، در بخش هشتم، اندیشه اساسی مکانیک موجی، در بخش نهم به ذره عنصری می‎پردازد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما