شناسهٔ خبر: 7795 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اینترنت جای کتاب را تنگ نمی‌کند

یک شاعر کودک و نوجوان معتقد است: آنچه قبلاً به صورت کتاب کاغذی منتشر می‌شد و در اختیار ما قرار می‌گرفت، حالا به صورت اینترنتی درآمده و هیچ اشکالی هم ندارد. به اعتقاد من نه تنها از میزان سرانه مطالعه نمی‌‎‌کاهد، بلکه آن را افزایش هم می‌دهد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ اسدالله شعبانی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به این‌که وجود اینترنت از میزان مطالعه نمی‌کاهد، گفت: واقعیت این است که بیشتر مطالعات خود من، اینترنتی است. هیچ اشکالی هم ندارد. آنچه قبلاً به صورت کتاب کاغذی منتشر می‌شد و در اختیار ما قرار می‌گرفت. حالا به صورت اینترنتی درآمده و هیچ اشکالی هم ندارد و به اعتقاد من نه تنها از میزان سرانه مطالعه نمی‌‎‌کاهد؛ بلکه آن را افزایش هم می‌دهد.

به گفته شاعر مجموعه «پرچم سبز درخت» امروز، روزگار اینترنت است و کسی که با این جهان سروکار دارد، دلش می‌خواهد منابع مورد نظر خود را از این طریق پیدا و مطالعه کند و با اهالی فرهنگ در ارتباط باشد. از سوی دیگر اینترنت این امکان را در اختیارش می‌گذارد که کتاب‌های مورد علاقه‌اش را در یک تبلت بگنجاند و همه جا به همراه داشته باشد. مگر با کتاب کاغذی این امکان، به سادگی فراهم می‌شود؟

شعبانی به این‌که ما باید ابزار فرهنگی خود را به روز کنیم، اشاره و بیان کرد: ما باید ابزار فرهنگی خود را به‌روز کنیم. جوان امروز با اینترنت می‌تواند با اهالی فرهنگ و هنر ارتباط برقرار کند. از سوی دیگر، کتاب‌های گویا و الکترونیک با حوصله و فضای ذهنی امروز او هماهنگ‌تر است و مهم‌تر از آن کمتر دچار سانسور می‌شود. پس چه اشکالی دارد که سرعت ایتنرنت را افزایش دهیم؛ از سایت‌های فرهنگی ـ ادبی رفع فیلتر کنیم و به او امکان مطالعه بیشتر و بهتر دهیم؟

این شاعر و نویسنده کودک با اشاره به ضرورت تجهیز کتابخانه‌های مدارس گفت: وضعیت مدارس متفاوت است. بیشتر مدرسه‌ها به اینترنت و کامپیوتر دسترسی ندارند و آنچه ضرورت دارد تجهیز کتابخانه‌های مدارس است. چرا که با وجود ماهواره و اینترنت، کتاب همچنان جایگاه خود را دارد و خوب است که ما با کتاب‌هایی که هماهنگ با روحیه و فضای ذهنی بچه‌هاست، کتتابخانه‌های مدارس را تجهیز کنیم. گرچه لازمه چنین کاری، وجود کتابدارانی است که با ذهن و زبان کودکان و نوجوانان آشنا هستند.

نظر شما