شناسهٔ خبر: 7869 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشنامه امام حسین (ع) در محک نقد و بررسی

نشست نقد و بررسی دانشنامه امام حسین (ع) با حضور کار‌شناسان و به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ «دانشنامه امام حسین (ع)» به مناسبت ایام محرم و صفر به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران مورد بررسی کارشناسان علوم دینی قرار می گیرد.

بنابر این گزارش، در مراسم نقد و بررسی این دانشنامه، حجج اسلام سید محمود طباطبائی نژاد و سید حسن فاطمی و همچنین سید روح اله سید طبایی حضور دارند و به بررسی ابعاد مختلف این کتاب حدیثی و تاریخی می پردازند.

دانشنامه امام‌حسین(ع) در ۱۴ جلد، ۴۱۹۱ نقل به دو زبان فارسی عربی را دربر دارد و ۱۵ بخش اصلی دانشنامه امام‌ حسین (ع) به زندگی خانواده سیدالشهدا (ع)، فضیلت‌ها و ویژگی‌های امام‌ حسین (ع)، دلایل امامت امام‌ حسین و فرزندانش علیهم السلام، امام‌ حسین (ع) پس از پیامبر اکرم (ص) تا شهادت پدر، امام‌ حسین (ع) پس از شهادت پدر تا قیام عاشورا، خبر دادن پیشاپیش شهادت امام‌ حسین (ع)، خروج امام‌ حسین (ع) از مدینه تا رسیدن به کربلا می پردازد.

همچنین، از رسیدن امام‌ حسین (ع) به کربلا تا شهادت ایشان، وقایع پس از شهادت امام‌ حسین (ع)، بازتاب شهادت امام‌ حسین (ع) و فرجام کسانی که در کشتن او و یارانش نقش داشتند، عزاداری و گریه برای امام‌ حسین (ع)، نمونه مرثیه‌هایی در سوگ امام‌ حسین (ع) و یارانشان ، زیارت امام‌ حسین (ع)، مزار امام‌ حسین (ع) و حکمت‌های رسیده از امام‌ حسین (ع) نیز از موضوعات این دانشنامه است.

این کتاب به همت آیت‌الله محمدی رى ‏شهرى و همکارى پژوهشکده علوم و معارف حدیث، در سال ۱۳۸۸ به زیور طبع آراسته شد و جامع‌‏ترین کتابى است که از آغاز تا انجام زندگى شخصى، اجتماعى و سیاسى و ... سید الشهدا علیه السلام را مورد توجه قرار داده و با ملاحظه دقیق آیات قرآنى و هزاران گزارش روایى و تاریخى، و نقد، پالایش و تنظیم کارآمد آن‌ها توانسته است در معرّفى یکى از مهم‏ترین چهره‏‌هاى آسمانى و تاریخ ‏ساز، گام بردارد.

شایان ذکر است، مراسم نقد و بررسی «دانشنامه امام حسین (ع)» دوشنبه ۱۱ آذرماه از ساعت ۱۵ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران واقع در سعادت آباد، بلوار دریا، خیابان شهید مطهری شمالی، نبش ارغوان شرقی برگزار می شود.

نظر شما