شناسهٔ خبر: 7943 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارشاد در هیچ دوره‌ای نویسنده ممنوع‌القلم‌ نداشته‌ است

سرپرست اداره کتاب با تاکید بر اینکه در هیچ دوره‌ای هیچ نویسنده‌ای ممنوع‌القلم نبوده است، از رفع تعلیق چند ناشر دیگر در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ احمد کمالی‌نژاد، سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظرش را درباره بحث‌هایی که اخیراً درباره ممنوع‌القلم بودن برخی نویسندگان پس از اظهارات رئیس جمهور در این باره در محافل مختلف مطرح می‌شود، اینگونه بیان کرد: سابقه بنده از آقایان دری و پرویز در وزارت ارشاد بیشتر است و اعلام می‌کنم که در هیچ دوره‌ای نویسنده ممنوع‌القلم نداشته‌ایم و حتی آثار برخی افراد هم که با نظام زاویه داشته‌اند، در داخل کشور منتشر می‌شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: در برخی مقاطع مشکلاتی وجود داشته است که با ورود آقای صالحی به حوزه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این مشکلات حل شده است، ولی منظور من از همین مشکلات هم ممنوع‌القلم بودن برخی نویسندگان نیست.

سرپرست اداره کتاب در پاسخ به این سئوال که آیا قبول ندارید نویسنده‌ای که ۶ سال یا ۷ سال و یا حتی بیشتر کتاب‌هایش اجازه چاپ نمی‌گرفته است، خود به خود از نظر وزارت ارشاد ممنوع‌القلم بوده است. هرچند این مسئله رسماً به وی ابلاغ نشده باشد؟ افزود: من ندیده‌ام که کسی ۶، ۷ سال کتاب‌هایش اجازه چاپ نداشته باشد.

کمالی‌نژاد در واکنش به این نکته که کتاب‌های برخی نویسندگان از جمله جواد مجابی، علی‌اشرف درویشیان و سیمین بهبهانی این وضعیت را داشته است، گفت: ما الان در کارهایمان، کتابی از آقای مجابی و یا خانم بهبهانی نداریم.

وی همچنین درباره روند بررسی کتاب‌های توقیفی در دوره قبل تاکید کرد: الحمدلله روند تجدید نظر درباره این کتاب‌ها رو به جلو و خوب است و خوشبختانه خروجی‌هایی هم که می‌گیریم، رضایتبخش است و انشاءالله با تدابیری که آقای صالحی در حوزه کارشناسی پیاده کرده است، بتوانیم معتدل‌تر عمل کنیم.

سرپرست اداره کتاب ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله در نهایت هم ناشران و هم نویسندگان و هم خود ما به عنوان مسئول تطبیق ضوابط نشر کتاب، اظهار رضایت داشته باشند.

کمالی‌نژاد در خصوص احتمال رفع تعلیق از ناشرانی هم که فعالیت آنها در دوره گذشته به حالت تعلیق درآمده بود، گفت: بعضی از ناشران مشکلاتی داشته‌اند که این مشکلات دارد حل می‌شود و در مورد بعضی‌ها هم مسائلشان در شرف رسیدگی است.

وی همچنین تاکید کرد: از جمله ناشرانی که مشکلشان حل شد، نشر آگاه بود. یکی دو تا ناشر دیگر هم هستند که مشکلاتشان دارد حل می‌شود و اطلاعات مربوط به پرونده‌شان، در حال وصول به ادارات کتاب است و پرونده‌هایشان که بیاید، مشکل آنها هم حل می‌شود.

نظر شما