شناسهٔ خبر: 7946 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: هنرمند متعهد هزینه‌ گزاف را صرف اثر بی‌کیفیت نمی‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد که اگر هنرمندی متعهد باشد هرگز هزینه‌های گزاف را برای ساخت آثار بی‌کیفیت که در ارتباط با مخاطب هم الکن است، صرف نمی‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر با اشاره به فعالیت های هنری در ماه محرم از هنر به عنوان یک ابزار کارآمد در این حوزه یاد کرد و گفت: هنر یک تیغ بسیار برنده و رسانه‌ای تاثیرگذار است و در دست هرکسی که باشد می تواند نقطه نظرات آن فرد و گروه را بیان کرده و در جهت پیشبرد اهداف آنها به کار رود. محرم هم یک فرهنگ است که وقتی در قالب هنر بیان شود عمق تاثیرگذاری آن بسیار بالا می رود.

وی ادامه داد: بیان هنری اثر عمیق تری نسبت به بیان مستقیم دارد. در طول تاریخ اشعاری که با مضمون عاشورا سروده شده اند باعث پایداری و ماندگاری فرهنگ عاشورا شده اند و شما می بینید که با گذشت سال ها از اشعار محتشم کاشانی همچنان این اشعار می توانند مخاطبان خود را جذب کنند و به وجد و شور حسینی درآورند.

زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا با هنر

عضو کمسیون فرهنگی مجلس درباره اینکه هنرمندان چگونه می توانند دین و آیین محرم را با جذابیت های هنری به مخاطبان عرضه کنند، بیان کرد: این به توانمندی ها و علایق خود هنرمندان بازمی‌گردد که وقتی با این آیین و فرهنگ آشنا می شوند چگونه از ابزارهای متفاوت خود استفاده کنند و به طور مثال فرهنگ عاشورایی را بازنمایی کنند. یک خطاطا با خط خود این فرهنگ را زنده نگه می دارد، رمان نویس با کتابی که می نویسد و تئاتری و سینمایی و هرکسی در حوزه هنری خود نیز مستقلا می تواند در قالب المان های هنری کار خود به انتقال آن مفهوم بپردازد.

این نماینده مجلس در توصیه ای به صدا و سیما نیز عنوان کرد: صداوسیما باید در این ایام بهترین خدمتی را که می‌تواند به مردم ارائه دهد. به نظر من بهتر است رسانه ملی در وضعیت کنونی کشور پیام‌های مقاومت، ایستادگی و ظلم‌ستیزی را با ابزارهای مختلفی که دارد انتقال دهد.

باید به فرهنگ مقاومت بیشتر بپردازیم

وی اضافه کرد: نباید انتقال این فرهنگ تنها در یک بعد و یک شکل باشد. باید فیلم ساخت، تئاتر اجرا کرد، میزگرد و گفتگو برگزار کرد تا به شکل های مختلفی پیام خود را به مخاطب برسانیم. در فرهنگ عاشورایی می‌توان نیازمندی های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را پیدا کرد. با این حال فکر می کنم مقاومت بخشی از این فرهنگ است که باید بیشتر به آن پرداخت و با توجه به شرایط کنونی ضرورت بیشتری دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین در واکنش به پروژه هایی که علی رغم استفاده از هزینه زیاد موفقیت چندانی در جذب مخاطب به مفاهیم دینی بدست نمی آورند، گفت: این ضعف جریان فیلمسازی و هنری ماست که نمی تواند با سرمایه خوب خروجی موفقی تولید کند. اگر هنر و هنرمند متعهد وجود داشته باشد اجازه نمی دهد بودجه زیادی صرف شود و در نهایت هم اثر تولید شده هیچ سودی نداشته باشد. هنر متعهد یعنی اینکه کاری با جان و دل و پوست و استخوان ساخته شده و به مخاطب عرضه شود.

حجت الاسلام پژمان فر در بخش پایانی سخنان خود درباره ارزیابی عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد تاکنون اظهار کرد: وضعیت روزنامه ها کمی نگران‌کننده است. ممیزی و مدیریت بر روزنامه‌ها را باید جدی‌تر گرفت تا حوادثی مثل روزنامه "بهار" دیگر اتفاق نیفتد و هر مطلبی نوشته نشود. این مساله به خود وزیر ارشاد مربوط می شود که تذکرات جدی بدهد و در این زمینه پیشگیری کند.

نظر شما