شناسهٔ خبر: 7960 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار دوباره «پیدایش و تحول هنر» با ویرایش جدید

دومین چاپ کتاب «پیدایش و تحول هنر» با نام دوم «درآمدی بر انسان‌شناسی هنر» تالیف جلال‌الدین رفیع‌فر، با ویرایش جدید، منتشر می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ رفیع‌فر گفت: تا پایان پاییز امسال(۱۳۹۲) دومین چاپ کتاب «پیدایش و تحول هنر» من، با ویرایش جدید از سوی انتشارات خجسته منتشر می‌شود. چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۸۱ روانه کتابفروشی‌ها شده‌بود. 

وی افزود: من این کتاب را به دلیل ضرورت وجود یک منبع مناسب و آکادمیک در حوزه انسان‌شناسی و مردم‌شناسی هنر، به قلم یک نویسنده ایرانی، تالیف و منتشر کردم. 

رفیع‌فر همچنین اظهار کرد: «پیدایش و تحول هنر» دارای دو بخش و ۹ فصل است که در هر فصل آن به هنر و فرهنگ یک منطقه به عنوان مثال «فرهنگ شاتل پرون»، «فرهنگ اریگناسی» و یا «سولوتری» پرداخته‌ شده‌است. 

رفیع‌فر در پایان گفت: مطالب کتاب با معرفی قدیمی‌ترین آثار هنری منقول و غیرمنقول شناخته شده، متعلق به ۳۵ هزار سال پیش آغاز می‌شود و تا پایان دوره پارینه، یعنی ۱۲ هزار سال پیش، سیر تحول این آثار را دنبال کرده و بررسی می‌کند. 

نخستین چاپ «پیدایش و تحول در هنر؛ درآمدی بر انسان‌شناسی هنر» نوشته جلال‌الدین رفیع‌فر با شمارگان دو هزار و دویست نسخه، ۳۳۵ صفحه و قیمت دو هزار و پانصد تومان در سال ۱۳۸۱ از سوی انتشارات برگ‌زیتون روانه کتابفروشی‌ها شده بود. 

جلال‌الدین رفیع‌فر دارای مدرک دكترای تخصصی مردم‏شناسی و انسان‏شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی گروه آموزشی انسان شناسی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تدریس می‌کند. 

عنوان رساله دكترای‏ رفیع‌فر «مطالعه انسان‏شناختی فرهنگ و تكنولوژی در عصر نئولتيک در ايران» بود. 

«مردم‌شناسی هنر» فرانتس بوآس، «انسان‌شناسی؛ نگاهی نو به تحولات جسمانی، فرهنگی و روانشناختی انسان» و «علوم انسانی، گستره شناخت‌ها» هر دو از ژان‌فرانسوا دورتيه و «زنان ايل بهمئی: جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی خويشاوندی در عشاير» الويا رسترپو، نام تعدادی از ترجمه‌های منتشر شده رفیع‌فر هستند. 

رفیع‌فر همچنین پژوهش‌ها و تالیفاتی درباره انسان‌شناسی هنر داشته‌است که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌هایی چون «سنگ‌نگاره‌های ارسباران؛ پژوهش در مردم‌شناسی و باستان‌شناسی هنر» و «پیدایش و تحول هنر» اشاره کرد.

نظر شما