شناسهٔ خبر: 7984 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طباطبایی نژاد: دوستان در نقد جانب انصاف را رعایت کنند

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، گفت:خوب است که عملکرد یک مدیر زیر ذره بین رسانه ها باشد اما باید در نقد انصاف و واقع بینی هم رعایت شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ صبح دیروز نشست هفتمین جشنواره سینما حقیقت در حالی برگزار شد که دفاع طباطبایی نژاد مدیر جدید این مرکزاز محمد آفریده و انتقادش از مطلب سایت رجا نیوز،جالبترین بخش این نشست بود.

در ابتدای این نشست شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی این مرکز گزارشی از روند برگزاری جشنواره سینما حقیقت در قالب آمار و ارقام ارائه کرد و پس از آن طباطبایی نژاد با اعلام اینکه هیچ حرفی برای زدن ندارد،از خبرنگاران خواست تا سوالاتشان را از او مطرح کنند.

او ابتدا در پاسخ به سوالی در مورد موضوعی بودن جشنواره سینما حقیقت گفت:معمولا در سراسر دنیا جشنواره ها به شکل موضوعی برگزار نمی شود اما در چند سال اخیر سینما حقیقت به ایت شکل برگزار می شد.ما هم بنا بر فراخوانی که از پیش داده شد،آثار و فیلمهای موضوعی را د جشنواره پذیرفتیم که بخشی از آنها ساخته فیلمسازان مستقل است و بخشی از آنها هم توسط مرکز تهیه شده اند.

وقتی از او در مود اینکه عملکردش زیر ذره بین است سوال شد،طباطبایی نژاد گفت:این امر بسیار خوبی است که عملکرد یک مدیر را مطبوعات با دقت و جزئیات بررسی کنند اما خوب است است این نقد و بررسی ها منصفانه باشد نه مغرضانه در حالی که اصلا انصافی در کار نبوده.

محمد مهدی طباطبایی‌نژاد با اشاره با اینکه حاشیه‌ها پس از معرفی هیات انتخاب و داوری جشنواره سینما حقیقت مطرح شد‌،خطاب به خبرنگاران در مود این انتقادات گفت:احتمالا منظورتان مطالبی است که در سایت رجا نیوز منتشر شده است، حرف من این است که کسانی که به آرشیو سری مرکز گسترش دسترسی دارند، چطور به تاریخ و زمان حضور من و اطلاعات مربوط به مدیریت من دسترسی ندارند؟! به من حق بدهید که قبول نکنم این اتفاقات از سر عدم اطلاع بوده است. گمان بر این است که آن کسی که این خبر را آماده می‌کرد، می‌دانست من در آن فیلمی که منتشر شده است نقشی نداشتم اما چون باید آن مدیر تخریب می‌شد، اسم مرا هم آوردند.نکته مهم این است که ابتدا باید راست و دروغ بودن مساله بررسی شود و ارزش خبر صادق و درست زمانی است که آن را تحلیل هم بکنید. من این فرض نادرست را بر این می‌گذارم که همه آنچه گفته شده درست بوده که البته نادرست بوده است. این وظیفه شرعی من است که از محمد آفریده دفاع کنم.حال این سوال را می‌پرسم آفریده که در طول دوران مدیریت خود بیش از چهار هزار فیلم کوتاه و انیمیشن و بیش از صد فیلم بلند را مدیریت کرده است‌، آیا اگر چند فیلم به زعم دوستان بد هم داشته باشد برای آن مدیر یک پرونده سیاه محسوب می‌شود؟!

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: نقادی به معنی جدا کردن سره از ناسره است و ابتدا باید فرق این دو مشخص شود که آنها را از هم جدا کرد در حالی که در نقدهای دوستان چنین دیدگاهی وجود ندارد.

او به عنوان مثال به فیلم «خاطره نیاوران»که اسم آن در گزارش رجا نیوز آمده اشاره کرد و گفت:این فیلم را مثال می‌زنم و جریان آن را توضیح می‌دهم از این جهت که در تولید آن نقش داشته‌ام. ما قرار بود به مناسبت سی امین سال پیروزی انقلاب اسلامی سی فیلم تولید کنیم که یکی از آنها همین فیلم «خاطره نیاوران» بود.بیست و نه فیلم دیگر به دفعات در جاهای زیادی نمایش داده شدند اما از آنجا که «خاطره نیاوران»اشکالاتی داشت در دوره مدیریت آقای آفریده متوقف شد تا کارگردان اشکالات آن را برطرف کند. بعد از آن ما از مرکز رفتیم و پیش از رفتن هم به کارگردان تاکید کردیم که اصلاحات فیلم را انجام دهد اما جالب اینجاست که در دوره مدیریت بعد فیلمی را که ما متوقف کرده بودیم به کرات نمایش دادند و حتی جایزه‌های زیادی را هم دریافت کردند.

وی ادامه داد: بعد از آنکه من دوباره مدیر شدم آن دوستی که برای اصلاح فیلم به من قول داده بود نزد من آمد و گفت:« من نتوانستم با آن دوستان به قولم عمل کنم اما الان بعد از چهار سال می‌خواهم آنها را برطرف کنم.» همه این‌ها در حالی است که اصل خبری که در این باره منتشر شده است، دروغ است و اگر هم راست باشد تحلیل آن را ببینید که چقدر غیرواقعی است.شرط انصاف‌،عقل و شجاعت این است که اگر اشتباه کردیم صریح و صادقانه آن را بپذیریم. اگر می‌خواهیم پرونده یک مدیر را بررسی کنیم باید صادقانه و منصفانه همه جوانب آن را بررسی کنیم،این در حالی است که خیلی از دوستان ما درک درستی از مدیریت فرهنگی ندارند.

وقتی از طباطبا‌یی‌نژاد در مورد خروج فیلم‌ها از مرکز گسترش پرسیدند،گفت: بسیاری از این فیلم‌ها آثاری بودند که حتی یک‌بار نمایش داده نشده بودند و فقط در آرشیو مرکز وجود داشتند اما من در آن سایت دیدم که پلان‌هایی از آن فیلم‌ها را در اختیار داشتند، برای من هم سوال است که چه کسی اینها را از آرشیو مرکز خارج کرده و ممکن است سو‌ظن‌هایی داشته باشم اما در حد گمان است.

وی درباره پذیرش آثار جدید و ملاحظاتی درباره نمایش آنها، گفت: در بحث بین‌الملل فقط ۳ فیلم اضافه شده که انتخاب فیلم‌های ایرانی به پیشنهاد و درخواست هیئت انتخاب بوده و سپس در شورای سیاست‌گذاری جشنواره پذیرفته شده است.

او درباره خروج فیلمها از جشنواره و دلیل آن گفت: فقط دو فیلم «توران» و «یک اسم دو کلمه‌ای» به درخواست شخصی من پس انتخاب هیئت انتخاب از جشنواره خارج شده است و این خروج طبق معیار بین‌المللی به این دلیل است که حریم خصوصی در آن‌ها رعایت نشده بود و از قوانین حقوقی کشور خارج می‌شد و هیچ دلیل دیگری جز این ندارد.مسئولیت این موضوع هم بر عهده دبیر است و باید این فیلمها از جشنواره خارج می شد.

طباطبایی‌نژاد درباره بازگشت سینماگرانی که در سال‌های گذشته از این مرکز گریزان شدند، گفت:‌ هر فیلمسازی که طرحش را به ما ارائه بدهد و با قواعد ما همخوانی داشته باشد، در شورا مطرح می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرد. در بخش دیگر ما طرح‌هایی داریم که برای آنها از فیلمسازان مطرح و متناسب با آن حوزه دعوت می‌کنیم و در بخش سوم که به نظرم از مهمترین کارهای دوره مدیریت بنده است، از مستندسازان معتبری که الان کاری در دست ندارند، بدون قید موضوع دعوت به عمل می‌آوریم و این برای ما افتخار است.

وی درباره ساخت فیلم اول سینمایی گفت: طبق اساسنامه مرکز تمرکز ما روی مستند حرفه‌ای، انیمیشن حرفه‌ای و کوتاه حرفه‌ای است و فعلا دستوری برای ساخت فیلم سینمایی نداریم اما طبق پیشنهاد من به آقای ایوبی قرار شد این مرکز تمرکزش را روی مستند بگذارد، فیلم‌های کوتاه حرفه‌ای به انجمن سینمای جوان واگذار شود و انیمیشن حرفه‌ای نیز یک مرکز مستقل پیدا کند و احتمالا فیلم‌های اول هم به بنیاد فارابی منتقل شود.

وی درباره دلیل بزرگداشت ناصر تقوایی گفت: امسال تصمیم گرفتیم بجای بزرگداشت‌های مرسوم به یک فرد به یک منطقه جغرافیایی بپردازیم و وقتی منطقه جنوب را انتخاب کردیم نمی‌شد از سید حسن بنی هاشمی و ناصر تقوایی به عنوان چهره‌های فرهنگی شاخص آن منطقه یادی نکنیم.

او درباره شب آوینی در جشنواره سینما حقیقت‌، توضیح داد: در این شب طبق مراسم نقد پایان شب‌ها چند اثر از شهید آوینی را به نمایش می‌گذاریم، اما به جای نقد آن چند نفر از هم دوره‌های ایشان درباره فعالیت‌های فیلم‌سازی آوینی توضیح می‌دهند.

براساس این گزارش هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از ۱۹ تا ۲۶ آذر در سینما فلسطین و سینما سپیده برگزار می‌شود. از زمان اعلام فراخوان این جشنواره ۱۰۱۰ فیلم مستند ایرانی و ۶۷۰ فیلم مستند خارجی به دبیرخانه ارسال شده است. تعداد مستندهای ایرانی پذیرفته شده در بخش مسابقه ملی ۱۱۷ فیلم ‌، بخش مهمان ۵ فیلم ،‌ بخش مستند‌- داستانی ۹ فیلم‌، بخش ویژه مستند‌های سیاسی- اقتصادی ۱۰ فیلم ‌، بخش نکوداشت ناصر تقوایی و بنی هاشمی ۵ فیلم و بخش سینمای مستند جنوب ۲۰ فیلم است.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل ۴۵ فیلم خارجی و ۱۰ فیلم ایرانی پذیرفته شده‌اند در بخش‌های جنبی چشم انداز و مرور بین‌الملل هم ۴۱ فیلم نمایش داده خواهد شد به این ترتیب تعداد کل فیلم‌هایی که در مدت هفت روز در جشنواره به نمایش در می‌آید ۲۶۲ فیلم مستند است.

طبق اعلام شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش جوایز جشنوار بین المللی سینما حقیقت نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل توجهی یافته است و به این ترتیب به بهترین کارگردانان هفت بخش موضوعی جشنواره شامل مستند اجتماعی ‌،انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ،‌ پرتره ‌، تاریخی‌، دینی و آئینی‌، علمی و زیست محیطی و قوم شناسی لوح تقدیر و ۷۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.

همچنین در بخش‌های بهترین فیلم مستند کوتاه ‌،نیمه بلند و بلند تندیس جشنواره ‌، دیپلم افتخار و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی ‌، در بخش بهترین دستاورد فنی و پژوهش و جایزه هیات داوران علاوه بر تندیس و دیپلم افتخار ۷۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.

جایزه بزرگ جشنواره هم که ویژه تهیه‌کننده است شامل تندیس جشنواره‌، نشانه فیروزه سینما حقیقت و ۱۲۰ میلیون جایزه نقدی است.

در بخش بین‌الملل هم علاوه بر سه جایزه هفت هزار ‌، پنج هزار و سه هزار و ۵۰۰ دلاری که به کارگردانان بهترین فیلم مستند کوتاه ،‌نیمه بلند ‌و بلند بخش بین الملل اهدا می‌شود ‌، جایزه ویژه هیات داوران بین الملل هم دو هزار دلار خواهد بود.

همزمان با برگزاری این جشنواره چند کارگاه آموزشی هم در سالن کارگاهی مرکز فرهنگی هنری مرکز صبا در مجاورت سینما فلسطین برگزار خواهد شد.

نظر شما