شناسهٔ خبر: 8016 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری نخستین کنگره وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی اسلامی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با تشریح اهداف برگزاری نخستین کنگره وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی اسلامی، تأکید کرد: یکی از مسائل مغفول مانده در حل بخشی از مشکلات مسئله وقف است که می توان خدمات مختلفی را از این طریق دنبال کرد؛ به همین جهت حدود 100 میلیارد تومان اوراق وقفی را در حوزه بهداشت و درمان به زودی منتشر می کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام غلامرضا محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در نشست خبری «اولین کنگره وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی اسلامی» که امروز سه شنبه ۱۲ آذرماه برگزار شد، گفت: فراخوان ارسال مقالات و آثار هنری از اول مهرماه تا پایان آذرماه اعلام شد و پس از داوری آثار ارسالی، این مراسم در ۱۶ دی ماه در دانشگاه تهران برگزار می شود.

وی با اشاره به کارکردهای وقف تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف برگزاری «نخستین کنگره وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی اسلامی» که بر مبانی مورد تأکید رهبری و وقف نامه ها مبتنی است، حرکت در جهت حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی است که تلاشمان در این مسیر باید دوچندان شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران افزود: یکی از مسائلی که همواره در وقف بدان تأکید می شود، بهبود سرمایه انسانی برای تأمین نیازهای جامعه است چه در قالب مجامع دینی مثل مساجد و حسینیه ها و چه در قالب مراکز علمی و فرهنگی و اجتماعی این مسئله مشهود است.

حجت الاسلام محمدزاده یکی دیگر از اهداف برگزاری این کنگره را «تبیین راهکارهای بهره گیری از ابزار وقف در جهت دهی فعالیتهای اقتصادی» برشمرد و افزود: مسائل اقتصادی یکی از دغدغه های امروز است که می توان با نهاد وقف بسیاری از مسائل را حل کرد. الان ما در دهه پیشرفت و عدالت به سر می بریم اما متأسفانه در سال پنجم برنامه توسعه با وضعیت تورمی بالا و شکننده ای روبرو شدیم که تنها ۱۵ درصد از درآمدهای کشور صرف خدمات عمرانی و سازندگی می شود و ۸۵ درصد به هزینه های مدیریتی کشور تعلق دارد و با این توصیفات یکی از مسائل مغفول مانده برای حل بخشی از مشکلات مسئله وقف است که می توان خدمات فرهنگی، دینی، اقتصادی، کشاورزی، بهداشت و درمان و ... را از این طریق دنبال کرد؛ به همین جهت حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق وقفی را در حوزه بهداشت و درمان به زودی منتشر می کنیم که هر کس به هر اندازه می تواند این اوراق را بخرد که یک خدمت مستدام خواهد بود.

وی ارتقاء سبک زندگی مردم را یکی دیگر از کارکردهای وقف توصیف کرد و افزود: در زندگی پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) سه موضود در صدر قرار دارد یکی تربیت نیروی انسانی، دوم تأمین معاش بخشی از مردم جامعه که به دلیلی نمی توانند زندگی خود را تأمین کنند و سوم آثاری که از خود بر جای گذاشتند که احادیث و ادعیه و تفاسیر و... از جمله آنها به شمار می رود که این سه موضوع باید در زندگی شیعیان ساری و جاری باشد که همه این سه مورد می تواند از طریق وقف انجام گیرد.

وی به نمونه هایی از وقف که به ارتقا سبک زندگی اسلامی کمک کرده است اشاره کرد و گفت: برخی از شهرها مثل پاکدشت، شهر قدس یا نسیم شهر کاملا وقفی است و برخی از شهرها یک ششم و یا دو ششم آن وقفی است که به تبع زندگی مردم و نوع معاملاتی که در این مناطق صورت می گیرد بر اساس احکام وقف شکل می گیرد. همچنین نقش امامزادگان و بقاع متبرکه در اصلاح و بهبود سبک زندگی اسلامی بسیار اهمیت دارد به گونه ای که هرجا امامزاده ای وجود دارد یک زندگی به سبک شیعی شکل گرفته است. این حداقل تأثیر وجود بقاع متبرکه و امامزادگان است و ان شاء الله بتوانیم بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری که فرمودند امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند دست یابیم چراکه تنها مأوا و ملجأیی که مردم بدون دغدغه و گرایشات سیاسی و اجتماعی به سمت آن کی روند همین بقاع متبرکه و امامزادگان است به گونه ای که حتی مساجد چنین کارکردی ندارند لذا این مراکز بهترین نقاط برای اصلاح سبک زندگی مردم به شمار می روند.

حجت الاسلام محمدزاده در پایان به ارائه آماری از آثاری ارسالی به دبیرخانه «نخستین کنگره وقف، حماسه اقتصادی و سبک زندگی اسلامی» پرداخت و گفت: تا کنون حدود ۵۰۰ اثر علمی و هنری به دست ما رسیده است که شامل ۸۰ مقاله و ۲۱۰ اثر هنری و ۲۵۰ اثر در حوزه مجازی است و جوایز آن ۷ کمک هزینه سفر عتبات عالیت، ۲۰ کمک هزینه سفر مشهد و ۳۰ جایزه نقدی به همراه لوح تقدیر و تندیس کنگره خواهد بود.

نظر شما