شناسهٔ خبر: 8021 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس پژوهشگاه شاخص پژوه: ارائه فناوری جدید دستاورد مقطع دکترای پژوهش‌محور است

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه گفت: مقطع دکترای پژوهش‌محور دوره‌ای با محوریت پژوهش است که دستاورد آن منجر به ارائه فناوری جدید، ارائه نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی و ثبت اختراع می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ امیر محمود‌زاده اظهار کرد: ظهور پیشرفت‌های عظیم علمی و تحولات اجتماعی ـ اقتصادی زمینه‌ساز تحقق برنامه‌های توسعه، سند چشم‌انداز و نقشه جامع علمی کشور است.

وی ادامه داد: همچنین این موضوع از سوی دیگر سبب ایجاد تحول در نطام آموزشی و پژوهشی، تنوع‌بخشی به شیوه‌های آموزشی، پاسخ به تقاضای ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی، تقویت و ارتقای سطح کمی و کیفی دوره‌های آموزشی و همسان‌سازی و هماهنگی آن با نیاز‌های کشور می‌شود.

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه تصریح کرد: امروزه ظهور پیشرفت‌های عظیم علمی و تحولات اجتماعی ـ اقتصادی نظر متولیان و برنامه‌ریزان حوزه آموزش عالی را به بازنگری و تدوین آیین‌نامه‌های جدید و از جمله پذیرش دانشجو به شیوه پژوهش‌محور معطوف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری دوره‌های دکترای آموزشی - پژوهشی و دکترای پژوهش‌محور تنها با مجوز رسمی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری مجاز است، اضافه کرد: دکترای پژوهش‌محور دوره‌ای بوده که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و گذراندن پایان‌نامه است.

محمود‌زاده با بیان اینکه همچنین دکتری پژوهش‌محور دوره‌ای با محوریت پژوهش است که دستاورد آن منجر به ارائه فناوری جدید، ارائه نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی و ثبت اختراع می‌شود، تاکید کرد: این دوره مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارائه پایان‌نامه است.

وی با اشاره به اینکه در شیوه پژوهش‌محور، آزمون جامع وجود ندارد و احراز قابلیت‌های پژوهشی دانشجو، براساس روند پیشرفت فعالیت‌های پژوهشی دانشجو است، افزود: براساس این موضوع دانشجو در پایان هر نیم‌سال تحصیلی از سوی کمیته راهبری سنجیده می‌شود.

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه گفت: میزان پیشرفت فعالیت‌های پژوهشی دانشجو به صورت قابل قبول و غیر‌قابل قبول سنجیده می‌شود.

نظر شما