شناسهٔ خبر: 8036 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی «محوریت شورای‎عالی انقلاب فرهنگی در بحث سبک زندگی»

محوریت شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث سبک زندگی در جلسه تدوین الگوی سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از شورای‎عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۵ کمیسیون تدوین الگوی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار و در این جلسه، ادامه گزارش تدوین طرح تحول اجتماعی ارائه شد.

بر اساس این گزارش، توجه به مباحث کلیدی در سبک زندگی مانند روابط خانوادگی، زبان، پوشش، تغذیه، معماری و ... ارتباط سبک زندگی با آسیب‌های اجتماعی، اخلاق صنفی و خرده فرهنگ‌ها، دسته‌بندی مسائل مربوط به سبک زندگی به صورت علمی و خودداری از تعریف‌های قراردادی از موارد مطرح شده در این گزارش بود.

همچنین تأثیر متقابل مهندسی فرهنگی و مهندسی اجتماعی، برنامه‌ریزی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، لزوم دور ماندند حوزه برنامه‌های اجتماعی از تغییرات مدیریتی، توجه به علوم انسانی بومی و اسلامی به عنوان راهنمای مؤثر در شناخت مسائل اجتماعی، استفاده از ظرفیت هنر در ایجاد تغییرات اجتماعی و حمایت از مناسک و شعائر مؤثر بر سبک زندگی مانند اعتکاف نیز در این گزارش مطرح شده بود.

محوریت شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث سبک زندگی، توجه به نگاه نظام‌مند به مسائل اجتماعی و فرهنگی و تغییرات این بخش‌ها، بررسی علل و دلایل ناکامی و عدم توفیق برخی از طرح‌ها و برنامه‌های قبلی، سازماندهی مجدد و متناسب نهادهای فرهنگی و اجتماعی بر طبق نیازهای روز و منطبق با سند نقشه مهندسی فرهنگی و نگاشت نهادی این سند در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.

توجه به زمینه تاریخی تحولات اجتماعی و فرهنگی، جهت‌گیری همه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بر تحکیم خانواده به عنوان نهاد اصلی، استفاده از نهادهای مردمی و ایجاد اقناع مردمی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و ایجاد سامانه تبادل تجربیات مطالعاتی در سبک زندگی نیز در این گزارش ارائه شد.

نظر شما