شناسهٔ خبر: 8086 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اقتضائات اثربخشی فرهنگی حوزه در جامعه امروز بررسی می‌شود

همایش اقتضائات اثربخشی فرهنگی حوزه در جامعه امروز از سوی دفتر پژوهش‌های خاص دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی؛ پس از انقلاب اسلامی، علاوه بر وظایف سنتی، وظایف و اقتضائات جدیدی برای حوزه علمیه و روحانیت به وجود آمده است؛ شرایط جدید و گستردگی وظایف روحانیت و البته تقارن موجودیت حکومت اسلامی با هجوم مدرنیته و تأثیرات عمیق آن بر جامعه و قرار گرفتن در عصر ارتباطات، روحانیت را ملزم به بررسی دوباره وظایف و اولویتهای فرهنگی و تبلیغی داشته تا وظایف خود را در نسبت با نظام جمهوری اسلامی و شرایط پدید آمده بازتعریف نماید.

شناخت این شرایط و اقتضائات و ترسیم دقیق این وضعیت می­تواند بر نگرش طلاب مؤثر باشد و فعالیت‌های حوزه را بیش از پیش مؤثر سازد و برطرف کننده چالش­های فرهنگی ـ تبلیغی فراروی حوزه باشد .

در این میان اما برخی سؤالات قابل طرح است و باید برای پاسخ به آنها تلاش کرد که عبارتند از:

۱. چه افراد و نهادهایی عملاً در فرهنگ‌سازی جامعه امروز تأثیرگذارند؟ وظیفه روحانیون در میان تأثیرگذاران فرهنگی چگونه تعریف می‌شود؟

۲. آیا پرداختن به فرهنگ‌سازی برای عامه مردم از پرداختن به فرهنگ‌سازی برای نخبگان و مخاطبین سطح بالاتر، مهم‌تر است؟ تأثیرگذارتر است؟ و یا از اولویت بالاتری برخوردار است؟

۳. الگوی پرداختن به رهنمودها و دغدغه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان رهبران حکومت اسلامی در تبلیغ دینی چیست؟ آیا نسبت مقولاتی مانند سبک زندگی، الگوی پیشرفت، علوم انسانی اسلامی، تمدن اسلامی و ... با مخاطبین مختلف، یکسان است؟

۴. جایگاه اثرگذاری، فکری و تبلیغی روحانیون چه تغییراتی به لحاظ شکل و میزان اثرگذاری با گذشته روحانیت در میان مردم و جامعه پیدا کرده است؟

۵. مزیت‌های اختصاصی روحانیت در راستای اثرگذاری فرهنگی چیست و امروزه از این مزایا تا چه حد به نحو شایسته استفاده می‌شود؟

۶. آیا تدابیری اتخاذ شده تا اثرات فعالیت‌های فرهنگی روحانیون مورد سنجش قرار گیرد؟ آیا به اندازه فعالیت مبلغین و روحانیون در جامعه و حکومت تأثیرگذاری داریم؟ چه ساز و کار نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای تأثیرگذاری باید فراهم آوریم؟

۷. آیا روحانیت متولی تمام مسائل فرهنگی در جامعه است؟ وظیفه دیگران در این بین چیست و وظیفه روحانیت در نظام تقسیم وظایف در حکومت اسلامی چگونه است؟

۸. آیا نظام تبلیغ، ترویج و تربیت فرهنگی در حوزه امروز بر مبنای اسلام ناب است؟ آیا این نظام بر مبنای مؤلفه‌های دینی مانند وحی، عقلانیت، عاطفه، شور و حماسه است؟

۹. چارچوب نظری مقام معظم رهبری در ساختار تبلیغی حوزه چیست؟ تکیه بر چارچوب نظری مقام معظم رهبری چقدر در اولویت نظام تبلیغی حوزه علمیه وجود دارد؟

 برای پاسخگویی به این سؤالات نشست «الزامات اثربخشی فرهنگی حوزه در جامعه امروز» از سوی دفتر پژوهش‌های خاص دفتر تبلیغات اسلامی با سخنرانی دکتر حسن بنیانیان روز پنج شنبه ۱۴آذرماه از ساعت ۹ صبح در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع در خیابان معلم برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما