شناسهٔ خبر: 8090 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دبیرکل مجمع جهانی تقریب: گفتمان دوستی و آشتی در جامعه اسلامی از سوی نخبگان تأکید شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: همه نخبگان و فرهیختگان جامعه اسلامی ترویج دوستی و گفتمان آشتی را در جامعه اسلامی دنبال کنند، زیرا کشنده‌ترین بیماری، فتنه، خصومت و پراکنده‌سازی بذر دشمنی بین مسلمانان است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری با تشریح برگزاری دومین نشست کمیته میانجگری اسلامی در استانبول که در هفته اخیر برگزار شد، گفت: با بیان اینکه «امروز نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری مقام معظم رهبری معتقد است ترویج گفتمان دوستی و آشتی بین جامعه مسلمین مهم‌ترین فریضه عقلی و شرعی است» گفت: همه ما، نخبگان، شخصیت‌های تأثیرگذار، سیاسیون و رسانه‌ها، اهل هنر و قلم موظفیم گفتمان دوستی و آشتی را در جامعه اسلامی ترویج کنیم.

وی افزود: متأسفانه از یک سو دشمنان جامعه اسلامی و از سوی دیگر عناصر جاهل و عقب مانده جوامع ما، یک گفتمان جنگ را در جامعه اسلامی ترویج می‌کنند و هر جا امکان سخنی یا بلندگویی به دست آنها بیفتد تلاش می‌کنند با ترویج فرهنگ خصومت و نفی دیگری و ترویج فتنه و جنگ بر دشمنی،‌ فضای جامعه اسلامی را تلخ، تیره و تار نشان دهند.

آیت الله اراکی در ادامه سخنانش اظهار داشت: این در حالی است که در فضای دشمنی و فضای تیره فتنه همه چیز از کار خواهد افتاد و چرخ حرکت به سمت جلو و پیشرفت در جوامع اسلامی متوقف خواهد شد، بنابراین قطعا هیچ آسیب، ضرر و ویروسی آسیب‌رسان‌تر از ویروس فتنه، خصومت، خشونت و دشمنی در جامعه اسلامی نیست.

وی با دعوت از همه نخبگان، اصحاب قلم، صاحبان تریبون و فرهیختگان جامعه اسلامی برای نشر دوستی و گفتمان آشتی در جامعه اسلامی بیان کرد: امروز کشنده‌ترین بیماری در جامعه اسلامی ما که خطرناک‌تر و کشنده‌تر از هر نوع بیماری است بیماری فتنه و خصومت بین مسلمین و پراکنده سازی بذر دشمنی در جامعه اسلامی بین گروه‌ها، طوایف،‌ قومیت‌ها و مذاهب مختلف است.

آیت الله اراکی همچنین از مؤسسات دینی داخل کشور و سایر کشورهای اسلامی از جمله مؤسسه الازهر مصر، مؤسسه دینی عربستان، پاکستان، اندونزی، مالزی و دیگر کشورهای اسلامی خواست که در نشر گفتمان دوستی و برادری بین مسلمین تلاش کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه «امروز مصلحت آشتی، یکدلی و صلح مهم‌ترین مصلحت مسلمین است» گفت: خطر تفرقه، دشمنی، فتنه و خشونت نیز خطرناک‌ترین و بدترین خطر برای جامعه اسلامی است که بر این اساس کمیته صلح مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اجلاس سال گذشته کنفرانس وحدت اسلامی با تصویب اعضاء تشکیل شد که علمایی از کشورهای مختلف و تأثیرگذار همچون ایران، مصر، ترکیه، پاکستان، مالزی، اندونزی، الجزایر، عربستان، سودان و ... در آن حضور دارند.

وی در ادامه سخنانش افزود: حدود ۴۰ تن از نخبگان، شخصیت‌های بزرگ دینی، فکری و سیاسی جهان اسلام عضو کمیته صلح هستند که این کمیته در بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران به تصویب رسید و اولین اجلاس آن اردیبهشت ماه در بیروت برگزار شد و دومین نشست آن هفته اخیر در استانبول ترکیه تشکیل شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه این نشست از تشکیل چهار کمیته مهم در دومین نشست کمیته میانجگری اسلامی در ترکیه،‌ خبر داد و گفت: اولین کمیته در رابطه با مسأله مصر تشکیل شد که این کمیته مسئولیت تماس با گروه‌های مختلف مصری را بر عهده خواهد گرفت که ضمن دعوت از این گروه‌ها به ترک تخاصم و پیگیری اصول گفت‌وگو برای حل مشکلات‌شان و پرهیز از روش‌های خصومت‌انگیز و کینه‌توزانه تلاش خواهد کرد.

آیت الله اراکی افزود: کمیته دیگر نسبت به مسائل سوریه تشکیل شد که این کمیته در مرحله نخست نشستی با علمای دینی موافق و مخالف دولت سوریه برگزار می‌کند و روش‌های دینی و اسلامی را برای حل مشکلات پیگیری کرده و برای ایجاد التیام در جامعه اسلامی سوریه که دچار شکاف شده زمینه‌سازی می‌کند.

وی سومین کمیته را مربوط به مسائل عراق عنوان کرد و افزود: این کمیته نیز مأموریت دارد با تمام گروه‌های مختلف در عراق تماس گرفته و زمینه‌ نزدیک شدن این گروه‌ها را فراهم کرده و آنها را از روش‌های خصومت‌آمیز به دور کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین گفت: کمیته چهارم نیز مخصوص کشورهای جنوب شرق آسیا با حضور مسئولان و نخبگانی از کشورهای میانمار، مالزی و اندونزی و دیگر کشورهایی که اکثریت یا اقلیت مسلمان در آنها زندگی می‌کنند، تشکیل شد که قرار است مشکلات موجود مسلمانان با غیرمسلمین و همچنین مسائل مربوط به خود مسلمانان را در این کشورها پیگیری کنند.

آیت الله اراکی ابراز امیدواری کرد: این کمیته‌ها بتوانند فعالیت خود را با همکاری و همفکری علمای کشورهای مختلف آغاز کرده و زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط با طرف‌های درگیر و ارائه راه‌حل‌های دینی و اسلامی برای حل مسائل موجود فراهم شود و گامی در راستای گسترش گفتمان دوستی، آشتی و محبت بین این کشورها بر دارد.

نظر شما