شناسهٔ خبر: 8100 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:استاد فضائلی الگوی تعلیم وتعلم برای تمامی دوران است

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاد حبیب الله فضائلی را نمونه و الگوی تعلیم و تعلم تمام دوران ها و هنرمندی مومن و موثر توصیف کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ علی مرادخانی روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه نمایشگاه خوشنویشی «حبیب خط» گفت: در نیم قرن گذشته هر که قلم برگرفت و خط نوشت یا دستی به تحقیق و تطبع در خوشنویسی ایران برد، نام حبیب الله فضائلی استاد با فضیلت روزگار را با احترام و اکرام یاد می کند.

وی افزود: نوشتن قطعات و کتیبه ها بویژه کتیبه های حرم های مهم ایران، خاصه حرم مطهر رضوی، سرپرستی انجمن خوشنویسان اصفهان، عضویت در شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و عضویت در هیات امنای این انجمن هنری کشور از جمله افتخارات این استاد فقید است.

مرادخانی تصریح کرد، مرحوم فضائلی در گردآوری فرهنگ شفاهی و سینه به سینه خوشنویسی، معرفی انواع خطوط اسلامی و شیوه تعلیم اقلام مختلف و فنون و مهارت های وابسته به خوشنویسی زحمات بسیاری متقبل شد.

معاون امور هنری وزیر ارشاد ابراز امیدواری کرد، هنرمندان جوان این روزگار، میراث شان را قدر بدانند و پای در راه پویندگان نام آشنای پیش از خود گذاشته و برای معرفی هنر ایران، آن کنند که شایسته است.

«غلامحسین امیرخانی» پیشکسوت خط نستعلیق و از هنرمندان برجسته نیز در این مراسم گفت: استاد فضائلی بر جریان خوشنویسی کشور تاثیر فراوان داشته است، البته علاوه بر تخصص و تبحر در هنر خوشنویسی به لحاظ منش و اخلاق از جایگاه برجسته ای برخوردار بود.

عضو شورای عالی خانه هنرمندان تاکید کرد: اهالی فرهنگ آرزو دارند جریان مسایل هنری و اجتماعی کشور به سمتی رود که در کنار نشان ها و مدال های هنری، امتیازی نیز برای افرادی که در ویژگی های اخلاقی و شخصیتی برجسته هستند در نظر گرفته شود تا سرمشقی برای دیگران باشد.

این استاد برجسته خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی های مهم این هنرمند، تدریس و انتقال معرفت و دانش خود به جوانان و هنرجویان بود، امری که در کمتر هنرمندی در جایگاه وی دیده می شود.

به گفته این هنرمند پیشکسوت، این هنرمند برجسته در جایگاهی قرار داشت که پس از وی کسی جایگزین او نشد.

احمد فضائلی فرزند استاد حبیب الله فضائلی نیز در این مراسم گفت: در طول تاریخ خوشنویسی ایران، کمتر افرادی را می توان یافت که جامع نویس بوده باشند، یعنی همه خطوط را به خوبی نگاشته باشند.

وی افزود: جعفر بایسنقری تبریزی از جمله هنرمندانی بود که ۲۵۰ سال پیش به جامع نویسی پرداخت و شش نوع خط را به رشته تحریر درآورد.

فضائلی ادامه داد: در میان عرب ها نیز توجه به چند رشته خوشنویسی رواج دارد، البته آنها به خط شکسته و نستعلیق تسلط ندارند و در این زمینه ضعیف هستند، اما مرحوم فضائلی ۱۷ نوع خط از خطوط اسلامی را با استادی نگاشته و تدریس نیز کرده است.

حمید شاه آبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی شیرازی هنرمند خوشنویس از جمله میهمانان حاضر در مراسم بزرگداشت استاد فضائلی بودند.

 و همچنین نگارخانه «نی» از سوم آذر ماه میزبان مجموعه ای از ۴۴ اثر موزه ای خوشنویسی استاد فضائلی بود.

بخش عمده آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت، آیاتی چند از قرآن کریم و اشعار عرفانی شعرای متاخر بود که به خط نسخ نوشته شده اند.

نظر شما