شناسهٔ خبر: 8119 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر سابق ارشاد: ممیزی، موضوع اصلی نشر نیست؛ این یک آدرس غلط است

سیدمحمد حسینی گفت: وزارت ارشاد اگر لیستی از نویسنده‌های ممنوع‌القلم دارد، منتشر کند. گزارش‌‌های نادرست به دست مسئولین جدید ارشاد می‌رسد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از نسیم؛ سیدمحمد حسینی، وزیر سابق ارشاد در خصوص پرداختن زیاد به مسئله ممیزی در وزارت ارشاد گفت: بنده بارها اعلام کرده ام که بحث ممیزی موضوع اصلی حوزه کتاب و نشر نیست و این آدرس غلطی است که بعضی از دوستان می دهند و آتش این قضیه را روشن می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه حدود ۶۵ هزار کتاب در وزارت ارشاد مجوز می گیرد، گفت: درصد کمی از این کتاب ها هستند که با اصلاحات مواجه می شوند و بعد از رفع این اصلاحات هم چاپ می شوند.

حسینی با اشاره به این نکته که بعضی مسئولان می گویند که کارمندان ارشاد بررسی کتاب ها را انجام می دهند، گفت: کارمندان نیروهای زحمتکشی هستند اما در این حوزه از کارشناسان صاحب نظر استفاده می شد تا این کار بدون اعمال سلیقه شخصی انجام شود.

وزیر سابق ارشاد در ادامه افزود: همچنین ادعای دیگر در خصوص نویسندگان ممنوع القلم است که این مسئله هم نادرست است و افراد زیادی هستند که تعدادی از کتاب هایشان منتشر شده ولی ممکن است به یک کتاب این نویسنده اشکالی وارد باشد که آن هم بعد از برطرف شدن مشکل چاپ می شود و اینکه بگوییم در دولت قبل نویسندگان ممنوع القلم داشتیم موضوع درستی نیست.

حسینی در ادامه با بیان اینکه اگر لیستی از نویسنده های ممنوع القلم موجود است ارشاد منتشر کند، گفت: در گذشته هم این مسئله وجود داشت که افرادی لیست هایی را منتشر می کردند که اغلب این موارد از طرف بیگانگان انجام می شد و هیچ ارگان رسمی در نهایت این لیست ها را تائید نمی کرد.

وی در ادامه افزود: برجسته کردن این مسئله باعث بهره برداری بدخواهان می شود تا تصویر نادرست و غیرواقعی از ایران ارائه شود که انگار در کشور اختناق وجود دارد، در حالی که این همه کتاب و نشریه سالانه در کشور منتشر می شود و تندترین انتقادها هم در آنها ذکر می شود.

حسینی با تاکید بر اینکه این گزارش ها که به دست مسئولین جدید ارشاد می رسد نادرست است گفت: در گذشته هم این مسائل وجود داشت و بعد از بررسی متوجه می شدیم که درست نیست مگر اینکه اهداف سیاسی مدنظر باشد از جمله بحث تخریب دولت قبل را به دنبال داشته باشد وگرنه با واقعیت انطباق ندارد.

وی همچنین در خصوص بدهی هایی که برای وزارت ارشاد مطرح شده است گفت: الان بحث بودجه سال آینده مطرح است و ممکن است این حجم از بدهی که عنوان شده است برای این باشد که بودجه بیشتری دریافت کنند وگرنه این ادعاها با واقعیت تطابق ندارند و یا اینکه اینها بهانه ای برای عدم حمایت از فعالیت ها مراکز و موسسات فرهنگی و هنری باشد.

وزیر سابق ارشاد با بیان اینکه در حوزه کتاب می شود کارهای زیادی انجام داد گفت: وزارت ارشاد در اواخر دولت دهم موفق شد تا برای صنعت چاپ و نشر موافقت صندوق توسعه ملی را برای اخذ وام و تسهیلات بگیرد و یا در حوزه کاغذ که ما با نوسات ارزی که در کشور وجود داشت مشکلات زیادی داشتیم و سعی کردیم که کارهایی را انجام دهیم اما کار روی زمین مانده است و خوب است که دوستان در دولت جدید این مسائل را دنبال کنند تا به نتایج خوبی برسند.

حسینی با تاکید بر اینکه باید مشکلات حوزه چاپ و نشر را در همه مسائل بررسی کنیم گفت: پرداختن به بحث یک ناشر متخلف شاید کار مناسبی نباشد ما هزاران ناشر داریم که در حال فعالیت هستند؛ آیا از ارشاد انتظار داشتند که نظارت نداشته باشد و بگذارد همه چیز منتشر شود و یا اینکه نسبت به تخلفات بی توجه باشند.

حسینی با بیان اینکه دوستان در دولت جدید به جای اقدامات جدیدگذشته را زیر سوال می برند گفت: اقدامات فراوانی در گذشته انجام شده است و در مورد آنها هم توضیح داده شده ولی این مسئله که به جای پاسخگویی گذشته را زیر سوال ببریم اقدام درستی نیست.

نظر شما