شناسهٔ خبر: 8143 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت درگذشت پروفسور کاظم معتمدنژاد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی درگذست پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران و از بنیانگذاران رشته ارتباطات و روابط عمومی در ایران را تسلیت گفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی درگذست پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران و از بنیانگذاران رشته ارتباطات و روابط عمومی در ایران را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت وزیر ارشاد به شرح ذیل است:

درگذشت پروفسور کاظم معتمدنژاد، استاد مسلم علوم ارتباطات و پایه گذار رویکردهای نوین علمی به ارتباطات اجتماعی، روابط عمومی و اطلاع رسانی در کشور، ضایعه ای اندوهناک و جبران ناپذیر برای جامعه ی علمی و فرهنگی کشور به شمار می آید.

وی نه تنها محقق و مولفی برجسته در حوزه ی علوم ارتباطات بود، بلکه آثار ارزشمند وی، اثرات ماندگار و موثری بر سایر حوزه های علوم اجتماعی و فرهنگی نیز از خود به جای گذاشته است. ارزش فعالیت های علمی این استاد فرزانه تنها به تحقیقات و تالیفاتش منحصر نبوده، بلکه تلاش های مجدانه وی در کسوت معلمی با تربیت شاگردانی شایسته، که امروز خود در زمره ی بهترین استادان و محققان کشور به شمار می آیند، در تداوم رشد علمی کشور و سرافرازی و توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور نقشی ماندگار برجای نهاده است.

اینجانب، به نمایندگی از خانواده ی بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فقدان این استاد فرهیخته را به ملت بزرگ ایران، به ویژه دانشگاهیان، فرهنگیان و اصحاب قلم، تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن مرحوم مغفورعلو درجات و برای خانواده ایشان و عموم بازماندگان، صبر جمیل مسئلت دارم.

وی متولد سال ۱۳۱۳ در بیرجند بود و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران در رشته قضایی دریافت کرد.پس از آن موفق به دریافت دکترای علوم سیاسی از دانشگاه پاریس و همچنین دکترای تخصصی روزنامه‌نگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم خبری این دانشگاه شد.

وی همچنین سال ۱۳۴۲ دیپلم عالی تدریس روزنامه‌نگاری را از مرکز بین‌المللی تعلیمات عالی روزنامه‌نگاری دانشگاه استراسبورگ فرانسه دریافت کرد.معتمدنژاد در دوره‌های مختلف دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران٬ رئیس و استاد دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و استاد گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی بود.

تدریس به عنوان استاد مهمان در دانشگاه‌های فرانسه و مدیریت تحقیقات دانشگاه پاریس نیز در کارنامه حرفه‌ای معتمدنژاد به چشم می‌خورد.این پیشکسوت علوم ارتباطات در ایران همچنین عضو موسس از جمله موسسه دوره عالی روزنامه نگاری دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی٬ بخش ارتباطات بین‌المللی «انجمن بین‌المللی تحقیق در ارتباط جمعی و دوره کارشناسی ارشد و دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بود. از وی همچنین چندین کتاب و ده‌ها مقاله به جا مانده است.

وی روز پنجشنبه٬ ۱۴ آذرماه٬ دراثر بیماری و در آستانه ۸۰ سالگی درگذشت.

نظر شما