شناسهٔ خبر: 8184 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عباسپور: شورای عالی انقلاب فرهنگی رودربایستی‌های درون قوه‌ای را کنار بگذارد

رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مهمترین رسالت شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت یازدهم را نهایی کردن و به سرانجام رساندن مبحث و سند مهندسی فرهنگی کشور بیان کرد و گفت: بیش از یک دهه از فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص تدوین سند مهندسی فرهنگی کشور می‌گذرد، اما هنوز این شورا نتوانسته است در این باره به یک جمع‎بندی درست برسد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ علی عباسپور تهرانی، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، گفت: مهمترین هدف شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت جدید باید سروسامان دادن سند مهندسی فرهنگی باشد تا همه ارگان‌ها بتوانند براساس آن حرکت فرهنگی خود را بشناسند.

به گفته وی، مهندسی فرهنگی قاعدتا باید کل فرهنگ کشور را به سمت فرهنگ اسلامی ایران سوق دهد و یکی از وظایف اصلی آن پیوست فرهنگی تمام طرح‌ها و قوانینی است که در کشور اجرایی خواهد شد. به عبارت دیگر این سند به عقبه و تاثیرات فرهنگی هر قانونی که در کشور اجرایی خواهد شد می‌پردازد.

وی افزود: متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی علیرغم نامش نتوانسته است پس از ۱۰ سال این سند را تدوین کند. در دولت نهم و دهم عملکرد شورا بیشتر متوجه کارهای فرعی بود و به این مساله پرداخته نشد ولی امیدواریم در دوره جدید شاهد تدوین نهایی سند مهندسی فرهنگی باشیم. البته کار ساده‌ای نیست اما با توجه به ابعاد آن و پس از گذشت ۱۰ سال از فرمایش مقام معظم رهبری باید نهایی می‌شد.

عباسپور با اشاره به تدوین سند حقوق شهروندی، گفت: امروزه مساله حقوق شهروندی مطرح می‌شود و این مساله قاعدتا در چارچوب تفکر و فرهنگ اسلامی تدوین خواهد شد و باید نشات گرفته از نقشه فرهنگی کشور باشد، اما مساله‌ای که اینجا مطرح است این است که از کدام نقشه فرهنگی کشور می‌خواهد الگوبرداری شود.

شورا نتوانسته نقش دیده بانی فرهنگی را به خوبی ایفا کند

رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بسیاری از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی نشده است، قانون عفاف و حجاب را یکی از مهمترین مصوباتی بیان کرد که عملا در دولت نهم و دهم اجرایی نشد و حتی به علت برخی سیاست‌بازی‌ها با برخی از مصوبات عفاف و حجاب در آن زمان مخالفت‌هایی از سوی دولت صورت گرفت.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شورا باید دیده‌بان نظام فرهنگی کشور باشد، اظهار کرد: این شورا قبل از هر سازمان و ارگانی باید هجمه‌های فرهنگی و شبیخون‌های فرهنگی را پیش‌بینی کند و برای آن برنامه داشته باشد. اما متاسفانه شاهد چنین مساله‌ای نیستیم و زمانی که کشور ما به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کننده مواد آرایشی مطرح می‌شود و یا ناهنجارهای اجتماعی در جوانان گسترش می یابد، این مسائل نشان می‌دهد که این شورا نتوانسته نقش دیده بانی خود را به خوبی ایفا کند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید رودربایستی‌های درون قوه‌ای را کنار بگذارد

عباسپور در ادامه با اشاره به مکانیزم‌های نظارتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی کردن مصوبات خود باید در پیش بگیرد، تصریح کرد: درست است که برخی از مسئولین اجرایی این دولت و شخص رئیس جمهور در راس شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارند، اما این شورا تنها به دولت متعلق نیست و از قوای دیگر نیز در آن حضور دارند و شخصیت‌های حقیقی و برجسته فرهنگی دیگری نیز در آن عضو هستند به بیان دیگر می‌توان گفت این شورا یک شورای فراقوه‌ای است و به همین خاطر باید فراقوه‌ای نیز عمل کند.

به اعتقاد عباسپور، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید رودربایستی‌های درون قوه‌ای را کنار بگذارد و از تمام قوا بخواهد اگر مصوباتی اجرایی نشد رسیدگی شود و با توجه به حمایتی که شخص مقام معظم رهبری از این شورا دارند و توانی که در نمایندگان مجلس برای نظارت بر امور اجرایی کشور وجود دارد، این شورا می تواند در اجرایی شدن مصوبات خود نظارت داشته باشد و یا حتی اسناد بالادستی خود را به کمک نمایندگان مجلس تبدیل به قانون کرده و دولت را موظف به اجرای آن کند.

رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز بر اجرایی شدن این سندها تاکید بسیاری داشتند، تصریح کرد: مکانیزم‌های نظارتی در کشور ضعیف نیستند بلکه باید درحقیقت به طور کامل به کار گرفته شوند تا نهایتا اثرپذیری نظارتی را شاهد باشیم.

وی در خصوص اسلامی‌ کردن محیط‌های فرهنگی که یکی از اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: در این مصوبات جهت‌گیری‌های درستی انجام شده همچون سند بالادستی آموزش و پرورش که سند مطلوبی است و براساس آن وضعیت جهت گذاری نظام آموزشی کشور براساس تربیت انسانی که قرآن بر آن تاکید شده است سوق داده است. اما در اجرا شاهد این هستیم که مصوبات به خوبی اجرا نمی‌شود و نهایتا برخورد سلیقه‌ای با آنها صورت می‌گیرد که در اینجا لزوم تقویت مسائل نظارتی پررنگ می‌شود.

عباسپور درباره نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط میان نخبگان حوزه و دانشگاه افزود: در این خصوص گام‌هایی برداشته شده اما به عنوان یک دانشگاهی معتقدم موفق نبوده و هنوز آنچه که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر "وحدت حوزه و دانشگاه" تاکید داشتند رخ نداده است.

رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به ترکیب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اگر پتانسیل تمام اعضا به طور هماهنگ به کار گرفته شود می‌توانیم نقش موثرتری از شورا را شاهد باشیم و آن وقت می توان ارزیابی کرد که آیا تاکید کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی مناسب است و یا نیاز به اعضای جدیدتری دارد.

نظر شما