شناسهٔ خبر: 8187 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سهراب‌پور: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مکانیزم‌های نظارتی طراحی کند

رییس سابق دانشگاه صنعتی‌شریف با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی تابع دولت‌ها نیست، گفت: در سال‌های اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار فعال و خوب عمل کرده است و نتایج این اقدامات فرهنگی در درازمدت اثرات خود را نشان می‌دهد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ سعید سهراب‌پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان که در آستانه فرارسیدن سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی  در بررسی و ارزیابی عملکرد این شورا، گفت: شورا در دو، سه سال اخیر فعالیت‌ خوبی از خود نشان داده است و در حال حاضر نیز به دنبال اجرایی کردن نسخه جامع علمی کشور است که یک طرح بسیار سنگین و بزرگی است و بر روی آن کار کارشناسی انجام شده است. طرح دیگر شورا نیز سند مهندسی فرهنگی کشور است که مساله با اهمیتی برای جمهوری اسلامی است و امیدواریم سریع‌تر نهایی شود.

شورا باید مکانیزم‌های نظارتی طراحی کند

وی با بیان اینکه در حال حاضر باید به مساله دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای شود، افزود: علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم نیز باید توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌ها داشته باشد به طور مثال در بحث کرسی‌های آزاداندیشی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است، عملا از اجرای آن خبری نیست و امیدواریم با ترکیب جدید وزارت علوم اوضاع بهتری را شاهد باشیم.

سهراب‌پور با بیان اینکه اگر انتظار دارید دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی جهانی قرار بگیرند باید از آنها حمایت کنید، اظهار کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی سال 91 طرحی درخصوص حمایت مالی دولت از دانشگاه‌ها در زمینه تجهیزات مصوب شد، اما زمانی که این مصوبه به رییس جمهور ابلاغ شد زمان ارائه بودجه گذشته بود و به همین دلیل این مساله در بودجه 92 لحاظ نشد. امیدواریم در بودجه امسال حمایت مالی دولت در زمینه تجهیزات شامل دانشگاه‌ها نیز شود چرا که دانشگاه‌های بزرگ تجهیزاتشان فرسوده شده و شدیدا نیازمند مالی هستند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به وظیفه نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مصوبات خود، تاکید کرد: این شورا همچون مجلس شورای اسلامی که هم وظیفه قانونگذاری و هم وظیفه نظارت را دارد، باید مکانیزم‌های نظارتی طراحی کند تا زمانی که مصوباتش اجرا نمی‌شود واحدهای نظارتی وارد عمل شوند و پیگیری کنند.

سهراب‌پور با اشاره به اجرایی شدن سندهای بالادستی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شود، گفت: اجرایی شدن سندهای بالادستی وقت‌گیر و سخت است به طور مثال سند جامع نخبگان کشور در سال 91 تصویب و ابلاغ شد، در حال حاضر در مقدمات اجرایی است و اجرایی شدن آن زمان می‌برد.

وی با اشاره به ترکیب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکسری افراد از مسوولین کشوری در این شورا هستند که نیاز این شوراست اما یکسری افراد حقیقی و اساتید دانشگاهی نیز در شورا حضور دارند که باید فعال‌تر باشند و وقت بیشتری را به شورا اختصاص دهند. افراد حقیقی هم باید در حوزه‌های فرهنگی و علمی تخصص و صلاحیت بالا داشته باشند هم وقت آزاد برای پرداختن به امور شورا را داشته باشند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اسلامی کردن محیط‌های فرهنگی که یکی از اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: این مساله بسیار پیچیده است و با تصویب یک طرح نباید انتظار داشت مسائل به صورت حل شود. مسائل فرهنگی در دراز مدت پاسخگو خواهد بود که اثرات خود را نشان خواهد داد. همچنین قوانین منطقی با توجه به واقعیت‌ها می‌طلبد و مجریان دلسوز می‌خواهد که دغدغه اسلامی شدن محیط‌های فرهنگی را داشته باشد.

رییس سابق دانشگاه صنعتی‌شریف افزود: باید به این مساله نیز توجه داشته باشیم که اسلامی کردن فقط به محیط‌های آموزشی و دانشگاهی خلاصه نمی‌شود بلکه اگر می‌خواهیم به نتیجه مطلوب برسیم باید تمام محیط‌های فرهنگی را مدنظر قرار دهیم یک جوان اول در محیط خانواده و بعد در محیط مدرسه رشد پیدا می‌کند و بعد وارد محیط دانشگاهی می‌شود.

سهراب‌پور درخصوص وحدت نخبگان حوزه و دانشگاه نیز افزود: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این مساله انجام شده است اما باید توجه داشته باشیم برای بیشتر شدن این ارتباط هم طرفین باید علاقه‌مند باشند و هم مسوولان در این مساله اهتمام بورزند.

رییس سابق دانشگاه صنعتی‌شریف در پایان با اشاره به عملکرد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بنده از نزدیک شاهد فعالیت‌های آقای مخبر و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم و در دو سال اخیر، دبیرخانه عملکرد بسیار خوب و فعالی داشته است.

نظر شما