شناسهٔ خبر: 8205 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب صوتی «رستاخیز کربلا» به روایت موسیقی‌های آیینی

کتاب صوتی «رستاخیز کربلا»، برگرفته از دانشنامه امام حسین(ع) برپایه قرآن، حدیث و تاریخ، روایتگر کاروان حسینی است که با سبکی ساده ولی هنرمندانه، حوادث و اتفاقات را بازگو می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ مجتبی خاکی، مدیر اداره تولیدات رسانه‌ای دارالحدیث خبر از انتشار کتاب صوتی رستاخیز کربلا داد و گفت: این مجموعه که روایتی است صوتی از 4 جلد از مجموعه ارزشمند کتاب های «رستاخیز کربلا» که همزمان با ماه محرم سال گذشته منتشر شد، که امسال به عنوان اولین کتاب صوتی موسسه دارالحدیث برای مخاطب عمومی تولید شده است.

وی افزود: با توجه به سبک نگارش 4 عنوان کتاب که وقایع معتبر تاریخی را به صورت قطعاتی کوتاه، جذاب و هنرمندانه به نمایش گذاشته است، در این مجموعه صوتی سعی شده است، با به کارگیری موسیقی‌های آیینی و مقامی، آواها و جلوه‌های صوتی، روش روایت از حالت یک کتاب ساده شنیداری به مجموعه‌ای داستانی، نزدیک شود؛ بنابراین مخاطب آن نه تنها از شنیدن خسته نمی‌شود بلکه خود را در تکاپویی زنده در میانه داستان حس می‌کند و در جای‌جای واقعه با راوی همراه و همدل می‌شود.

مدیر اداره تولیدات رسانه‌ای دارالحدیث گفت: این مجموعه که در دو قالب بسته شامل 4 لوح فشرده با کیفیت اصلی و بسته تک لوح فشرده با فرمت3Mp  تولید شده است، وقایع کربلا را  در 4 بخش در قالب 160 قطعه صوتی و درحدود 600 دقیقه روایت می‌کند.

خاکی درباره بخش‌های مختلف این کتاب صوتی اظهار داشت: «تا عاشورا » که از کتابی به همین نام به قلم مصطفی پورنجاتی و شامل 19روایت شنیداری از ماجراهای ورود کاروان حسینی به کربلا تا شب عاشورا است، «روز عاشورا» که از کتابی به همین نام به قلم احمد غلامعلی شامل 66 روایت شنیداری از حوادث روز عاشورا است، «عصر عاشورا» که از کتابی به همین نام به قلم مهدی غلامعلی شامل 37 روایت شنیداری از حوادث عصر عاشورا نوشته شده و «ریحانه های دشت خون» که از کتابی به همین نام به قلم زهرا بابایی شامل 37 روایت شنیداری از حضور و نقش آفرینی بانوان در نهضت حسینی است، در این کتاب صوتی آمده است.

وی افزود: گروه 4 نفره صدا پیشگان و گویندگان شامل علی فرحناک ، شاهین احمدیان، حسین محمد رضایی و محبوبه فرهادی می‌شود که شنونده در هر کتاب با یک نفر از آنان همراه است. البته ر عوامل فنی و هنری تولید، همواره بر آن بوده‌اند که مطابق با متن داستان، روایت تاریخی و حسی درونی را در هم آمیزند و واقعه را فراتر از یک کتاب به تصویر بکشند هر چند که سبک نگارش کتاب‌ها  نیز  در برخی موارد دستیابی به این مهم را سخت کرده است.

مدیر اداره تولیدات رسانه ای دارالحدیث گفت: سهولت استفاده از این کتاب صوتی در اتومبیل، تلفن همراه یا حتی دستگاه‌های پخش خانگی و عدم نیاز به شرایط مطالعه و یا شرایط خاص دیگری جهت استفاده از امکان شنیدن آن حتی در زمان انجام دادن کار و رعایت همه نکات فنی از جمله بهره‌گیری از قطعات موسیقی آیینی ، افکت‌های آوایی، از این مجموعه اثری معتبر و دلنشین در روایت تاریخ عاشورا ساخته است.

وی اظهار داشت: این اثر اولین گام معاونت فرهنگی در تولید آثار صوتی بوده و با عنایت الهی در آینده ای نزدیک آثاری با کیفیت رسانه ای بالاتر عرضه خواهد شد.

نظر شما