شناسهٔ خبر: 8303 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سهم ناچیز تحقیقات علوم انسانی در آمار معاونت پژوهش وزارت علوم

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با بیان این‌که قرار است پژوهشگاه‌های فعال در حوزه علوم انسانی تقویت شوند، اظهار کرد: اکنون طرح‌هایی را در این حوزه در دست داریم، ولی به نسبت دیگر رشته‌ها بسیار کم است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ نشست خبری‌ «اعلام برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری» صبح روز، دوشنبه ۱۸ آذرماه، با حضور وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، احمدی در خصوص هفته پژوهش گفت: هفته چهارم و به طور مشخص روز ۲۵ آذرماه هر سال بر اساس مجوز شورای عالی فرهنگ عمومی به عنوان هفته پژوهش انتخاب شده است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز معاونت آن را بر عهده دارد.

شعار هفته پژوهش

وی با بیان این‌که شعار امسال هفته پژوهش و فناوری «پژوهش و فناوری؛ کلید توسعه پایدار» است، ادامه داد: نگرش سنتی به علم و تحقیق بر این اساس بود که علم به خودی خود خوب است و لیکن در دنیای امروز این نگرش کنار رفته‌است و اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ عمومی و همه علوم بر محور پژوهش شکل می‌گیرند.

نگاه معاصر به پژوهش

وی اظهار کرد: اکنون به پژوهش به عنوان امری مهم در تولید ثروت نگاه می‌شود که با این نوع نگاه دیگر ترس از بیکاری و رکود اقتصادی وجود نخواهد داشت. علم باید منبع ثروت باشد و هم دانشگاهیان باید بدانند که می‌توانند در تولید ثروت سهیم باشند و هم دست‌اندر کاران صنعت باید بدانند که می‌توانند دانشگاهیان را در تولیدات خود سهیم بدانند. در واقع پژوهش اصل تولید ثروت و تولید پایدار است.

اهداف هفته پژوهش

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با اشاره به این‌که ردیف قوانین به اصطلاح بالا دستی‌ای در قانون اساسی و سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها وجود دارد که با یک سری از فعالیت‌های اجرایی باید در تحقق آن‌ها تلاش شود، گفت: از اصلی‌ترین اولویت‌هایی که در هفته پژوهش دنبال می‌شود، عملیاتی و اجرایی کردن زیر ساخت‌ها، ایجاد مؤسسه‌های جدید و تقویت بنیه‌های پژوهشی‌ است.

وی با بیان این‌که یکی از پایه‌هایی که برای این امور داریم، هدف‌مند کردن مجموعه‌های پژوهشی در کل کشور است، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری‌های مناسب باید انجام بگیرد تا تحقیقات به مسیر اجرایی برسد و در حد تعریفات کلان باقی نماند. در این راستا اولویت‌های پژوهشی در شورای عطف تعریف و تنظیم شده که باید مبنای پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها قرار بگیرند.

افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهشی و فناوری

وی از افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهشی و فناوری، در تاریخ ۲۳ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، خبر داد و گفت: در این نمایشگاه چند کار جدید صورت گرفته‌است که به عنوان مثال تالار تبادل ایده پژوهش‌گران با صاحبان صنعت، تالار ارائه ایده‌های خلاقانه و هم‌چنین تالار ارائه نیاز‌های خلاقانه برخی از این کار‌های جدید است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره مشکلات مالی و عدم پرداخت بودجه‌های تخصیصی به پژوهش‌ در بودجه کشور گفت: چند ردیف مالی برای پژوهش در نظر گرفته شده‌بود که به این قرار بودند: ۱۲۶ میلیارد ریال حوزه پژوهشی وزارت علوم در مجلس برای تحقق برنامه پنجم، ۵۰۰ میلیون دلار از ردیف متفرقه، بابت حمایت از طرح‌های کلان ملی از محل مازاد فروش نفت و ۴۲ میلیارد تومان ردیف مستقل طرح‌های کلان ملی. از بودجه‌های مذکور هیچ‌کدام پرداخت نشده است و تنها ۶۲ درصد از ۴۲ میلیارد تومان ردیف مستقل طرح‌های کلان ملی، پرداخت شده‌ا‌ست.

وی در خصوص پژوهش‌های حوزه علوم انسانی  گفت: ما به لحاظ منابع بسیار زیاد داخلی‌ای که در حوزه تاریخ، ادبیات، شعر و هنر وجود دارد، امکان تولید علمی را داریم و در حوزه‌ فناوری‌های برتر در حال رقابتیم و حرف برای گفتن داریم و به طریق اولی در حوزه علوم انسانی که پایه و خمیرمایه آن در کشور ما هست، باید به گسترش آن بپردازیم.

علوم انسانی در هفته پژوهش

وحید احمدی گفت:  تاریخ و فلسفه ما می‌تواند مبنای تولید علم بسیار قوی‌ای در جهان باشد. اکنون بنا بر این است که پژوهشگاه‌هایی که در حوزه علوم انسانی هستند، تقویت شوند و اکنون نیز طرح‌هایی را در دست داریم، ولی به نسبت دیگر رشته‌ها بسیار کم است. در حال حاضر هم با مجامعی نظیر حوزه‌های علمیه و شورای تحول علوم انسانی برای دست‌یابی به یک همگرایی جامع مشغول رایزنی هستیم.

نظر شما