شناسهٔ خبر: 8345 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هفتمین جشنواره سینماحقیقت پیام داد

در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت آمده : سینمای مستند پرسش‌گر است و پرسش در شکل متعهدانه خود، آستانه یافتن حقیقت است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ متن کامل پیام علـــــی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جست‌وجوی انسان در پی حقیقت، جست‌وجویی به بلندای تاریخ آدمی است. نزول وحی و ظهور پیامبران الهی، چراغی است تا این جست‌وجو را به حقیقت متصل کند و کژراهه‌ و بیراهه‌ را از صراط مستقیم باز شناساند.

سینمای مستند پرسش‌گر است و پرسش در شکل متعهدانه خود، آستانه یافتن حقیقت است. رسیدن به کیمیای حقیقت، جز به جست‌وجوی مستمر میان شن‌ریزه‌های واقعیت ممکن نیست. واقعیت و حقیقت اگر چه به ظاهر مجاورند لیکن حرکت از واقعیت به سوی حقیقت، جوهر آرزو و آرمان اهل ایمان است.

سینمای مستند به اعتبار وجه‌تسمیه خود، آیینه‌دار واقعیت است؛ اما اعتبار و اعتلای آن در رسیدن به جوهر حقیقت تجلی می‌یابد. این نگاه جستجوگر در بیان تلخی‌ها و ناکامی‌ها و نمایش سیاهی‌ها نیز به جست‌وجوی روشنای حقیقت می‌کوشد. مستنــدساز متعهد در میان خرده زغال‌های واقعیت، الماس حقیقت را جست‌و‌جو می‌کند و پیوند سینمای مستند با حقیقت‌جویی و حق‌گرایی، لباسی ممتاز و متمایز را براندام این گونه‌ی سینمایی پوشانیده است.

آفرینش هنری با اتکاء به تاریخ و مواریث فرهنگی و بهره‌مندی از دستاوردهای معاصر بشری، یکی از مهمترین عناصر حفظ هویت ملی جوامع است. رویکردی که در جهان امروز سهم عمده‌یی از آن را سینمای مستند برعهده دارد.

پیشینه‌ی غنی و شکوهمند فرهنگ ایرانی- اسلامی و اعتنا به این یگانگی فرهنگی، می‌تواند تکیه‌گاهی محکم برای سینمای مستند ایران باشد. مستندساز ایرانی در جهان گریزان و شتابناک امروز با تکیه بر این هویت استوار، عطر و طعمی دیگرگونه را به آثار سینمای مستند ایران داده است.

هفتمیــن دوره جشنواره بین‌المللی فیلـــم مستند ایـــران «سینما حقیقت» بـــــه فـرمایش امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مزین است که «حقیقت بهترین راهنما است». به این کلام مقدس تبرک می‌جویم و با امید به راهی روشن و هموار، از خداوند متعال برای همه هنرمندان، مستندسازان و دست‌اندرکاران این رویداد ارزشمند توفیق، شادکامی و بهروزی مسألت دارم».

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت تا روز ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲ در سینما فلسطین و سینما سپیده برپا خواهد بود.

نظر شما