شناسهٔ خبر: 8356 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: دامنه استفاده از فیس بوک تعیین شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: فیس بوک تا حدودی قابل استفاده است و می توان با بهره مندی از نظرات کارشناسی افراد متخصص و متعهد دامنه هایی برای استفاده از این شبکه اجتماعی تعیین کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ جمشید جعفرپور افزود: درباره فیس بوک بحث بر این است که افراد دیگری در این باره قواعد بازی را ترسیم کردند، از این رو نمی توان بی محابا وارد این عرصه شد و باید مواظب باشیم در زمینی بازی نکنیم که چارچوب های آن را در اختیار نداریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: شبکه های اجتماعی عمدتا با رویکرد ضدنظام و به نفع دشمنان مورد بهره برداری قرار گرفته اند، و این موضوع موجب می شود با احتیاط وارد موضوع فیس بوک شویم.

جعفرپور ادامه داد: معتقدم که فیس بوک تا حدودی قابل استفاده است؛ می توانیم پیش از آنکه این رسانه قصد دارد به منافع ملی ما ضربه بزند و دیگران بر موج آن سوار شوند، با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به خانواده ها، آنها را با فیس بوک آشنا سازیم.

وی تاکید کرد: خانواده ها از ماهیت فیس بوک و تاثیرگذاری های آن بی اطلاع هستند اما جوانان، دانشگاهیان و حتی دانش آموزان با این رسانه سر و کار دارند، از این رو در این دریا باید شنا کنیم و غرق نشویم.

رییس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: درباره فیس بوک در نظام جامع رسانه نیز باید با این رویکرد وارد شویم و با استفاده از نظرات کارشناسی و افراد متخصص و متعهد در این حوزه، دامنه هایی برای نحوه استفاده از فیس بوک و همه رسانه های ارتباطی دیگر تعریف کنیم و در همان حدود نیز رسمیت بخشی داشته باشیم.

حقوق خبرنگاران را پیگیری می کنیم

جعفرپور درباره پیگیری حقوق خبرنگاران در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی حقوق خبرنگاران در دستور کار مجلس قرار دارد.

وی افزود: معتقدم خبرنگاری، حرفه ای زیان آور و سخت است و به خاطر فشارهای فیزیکی و روانی که به خبرنگار متعهد وارد می شود، این حرفه جز مشاغل دشوار محسوب می شود، از این رو باید از حقوق خبرنگاران حراست کنیم و در حد مقدورات نه تنها در موضوع پرداخت های مالی بلکه در بحث حمایت های معنوی و توجه به شخصیت و تکریم نقش تاثیرگذار خبرنگار، اقداماتی انجام خواهیم داد.

شبکه های خصوصی رادیویی وتلویزیونی در انحصار صدا و سیما می ماند

رییس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مباحث مطرح شده در کمیسیون فرهنگی مجلس درباره صدا وسیما توضیح داد: تاجاییکه به خاطر دارم در این بخش بحث کمیسیون درباره رادیو و تلویزیون بوده و موضوع آزادی استفاده از ماهواره در دستور کار قرار نداشته و نیست؛ عموما بحث ما درباره صدا وسیما و تلویزیون است و حدود استفاده از ماهواره قانون جداگانه دارد.

جعفرپور ادامه داد: بحث دیگر این بوده که آیا مجوز دادن به شبکه های خصوصی جایز است یا نه؟ طبق قانون اساسی، بحث انتقال صوت و تصویر و تلویزیون بر اساس تفسیر شورای نگهبان در انحصار سازمان صدا وسیما است.

وی یادآور شد: بطور عموم این برداشت از قانون اساسی است که دایر کردن شبکه های خصوصی رادیویی و تلویزیونی ممنوع است و صرفا در انحصار صدا وسیما است و ما نیز این مهم را تصریح کرده ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره درخواست فعالان کتاب برای ایجاد دادگاه کتاب نیز توضیح داد: موضوع دادگاه کتاب مطرح نشده، اما ضوابط و قواعدی در وزارت ارشاد برای ممیزی وجود دارد؛ ظرفیت هایی همچون دادگاه مطبوعات داریم و در نهایت می توانیم به تکمیل آنها مبادرت کنیم.

تلاش برای افزایش بودجه بخش فرهنگی

جعفرپور گفت: مجلس و کمیسیون فرهنگی برای تئاتر بودجه تعیین نمی کند؛ ما برای وزارت ارشاد بودجه ای تعیین می کنیم و این وزارتخانه بودجه نهادهای مختلف را مشخص می کند.

وی یادآور شد: تمام تلاش ما باید این باشد که بودجه های فرهنگی کشور را افزایش دهیم و نظارت کنیم که بودجه ها در جای درستی هزینه شود، اما توقع اینکه مجلس برای تئاتر و یا سفالگری بودجه تعیین کند، اشتباه است و وزارت ارشاد این موضوع را مشخص می کند.

رییس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: سال گذشته در کمیسیون تلفیق مجلس تلاش کردیم بودجه بخش فرهنگی را تقویت کنیم؛ امسال نیز تلاش می کنیم به بودجه فرهنگی کشور بی افزاییم و در ادامه با دست اندرکاران ارشاد درباره حسن توزیع و اجرای آن گفت وگو کنیم.

جعفرپور ادامه داد: دولت اعلام کرده در لایحه بودجه به فرهنگ توجه ویژه ای داشته، البته این امر نیازمند کارشناسی و برنامه ریزی تفصیلی است که مقایسه کنیم و ببینیم که بودجه این بخش تا چه حد افزایش داشته است.

فیلم های روز دنیا را می بینم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره علاقه خود به سینما گفت: سینماروی حرفه ای هستم و از گذشته نیز به این هنر علاقه بسیاری داشتم.

جعفرپور ادامه داد: از طریق «سی دی» آخرین فیلم های روز دنیا را پیگیری می کنم و فیلم خارجی، خیلی زیاد می بینم.

وی درباره جشنواره فیلم فجر گفت: این رویداد سینمایی ویترین سینمای کشور است و باید با حفظ شئونات و سطوح هنری، این جشنواره را در بهترین وجه برگزار کنیم.

رییس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: طبیعی است در هر جشنواره ای، برخی آثار مطابق میل همه مردم نباشد و در عین حال معتقدم هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر نقش خطیری را در زمینه انتخاب آثار سینمایی برای حضور در بخش مسابقه این جشنواره برعهده دارند.

جعفرپور درباره پدیده پایین کشیدن فیلم های سینمایی از اکران و در برخی استان ها در سال های اخیر گفت: برخی فیلم های سینمایی نباید روی پرده سینماها برود که برخی بخواهند آنها را از اکران پایین بکشند.

نظر شما