شناسهٔ خبر: 8358 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد کلان فکری فراجناحی است

شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد فکری ومدیریتی کلان است که می‎تواند فراتر از مباحث جناحی، سیاسی و تغییردولت ها و مجلس و روزمرگی های حاکم بر جریانات کشور، رشد فرهنگ و علم در جامعه را با یک نگاه بلند مدت رصد کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همزمان با بیست و نهمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: تشکیل این شورا نشانه اهتمام نظام جمهوری اسلامی در بالاترین سطح مدیریت و رهبری بر بخش های فرهنگ، هنر، آموزش و پرورش است که حضرت امام خمینی(ره) این تدبیر را اعمال کرده اند و پس از ایشان مقام معظم رهبری آن را استمرار بخشیدند.

حجت الاسلام علی ذوعلم افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در تنظیم مسیر حرکت فرهنگ جامعه و ایجاد یک نوع ثبات در امر فرهنگ نقش اساسی داشته و با تأمل و تلاش بی وقفه برای طراحی راهبردها و راهکارهای مؤثر توانسته نقش خوبی را ایفا کند.

وی اطمینان بخشی به نخبگان و حضور یک تیم کارشناسی متعهد برای بررسی مسائل کلان فرهنگی و تدوین اسناد مادر در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بخش های مختلف را از مهم ترین دستاوردهای این نهاد برشمرد.

ذوعلم تاکید کرد: با تلاش و تدابیر متعدد و ارتقاء جایگاه شورای عالی می توان شاهد تحولات فرهنگی در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور بود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۹ آذرماه ۱۳۶۳ به دستور امام راحل (ره) و درپی ترمیم ستاد انقلاب فرهنگی با ترکیبی جدید شکل گرفت.

وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور کلی در سه حوزه سیاست گذاری، تدوین ضوابط و نظارت تعریف شده است.

تهیه و تدوین سیاست ها و طرح های راهبردی کشور در زمینه های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه های زنان، تبلیغات، اطلاع رسانی، چاپ و نشر، مقابله با بیسوادی، دانشگاه ها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت های دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی و سایر حوزه های فرهنگی مربوطه در حیطه وظایف سیاست گذاری این شورا گنجانده شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین عهده دار تعیین ضوابط تأسیس مراکز علمی و آموزشی و نیز ضوابط جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است.

بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی ایران و جهان، بررسی الگوهای توسعه و پیامدهای فرهنگی آن، بررسی وضع فرهنگ و آموزش کشور و نیز نظارت بر اجرای مصوبات شورا از جمله وظایف نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی به شمار می آید.

نظر شما