شناسهٔ خبر: 8392 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نهادینه شدن ارزش‎ها در جامعه با شبکه‎های اجتماعی

یک استاد جامعه شناسی از شبکه‎های اجتماعی به عنوان پدیده‎ای یاد کرد که به دلیل پیچیدگی، آسیب‎های اجتماعی بسیاری را بر جامعه تحمیل می‎کند و از سویی به کارگیری صحیح این پدیده سبب نهادینه شدن ارزش‎ها در جامعه می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ محسن ابراهیم پور گفت: شبکه های اجتماعی از نظر ساختاری عامل همبستگی ارگانیکی بوده و از نظر نهادی نیز نمایانگر تراکم اخلاقی و افزایش سطح آداب و رسوم جوامع است.

به گفته این مترجم و نویسنده ، شبکه های اجتماعی به ما زبان، شیوه سکونت، نحوه پوشش لباس پوشیدن و نوع اندیشیدن را آموزش می دهد و در مجموع می توان گفت از طریق شبکه های اجتماعی ارزش ها در وجود ما نهادینه می شود.

وی اضافه کرد: شبکه های اجتماعی منجر به انتقال فرهنگ می شود،فرهنگ پذیری و میراث فرهنگی نیز بخشی از کارکردهای آنهاست.

ابراهیم پور گفت: اگر این شبکه ها ضعیف باشد باعث می شود تا جان انسان ها ، حیات روحی و روانی آنها در معرض نابودی قرار گیرد.

به اعتقاد وی بدون وجود شبکه های اجتماعی نمی توان ارزش ها، هنجارها، اعتقادات، باورها و روان جمعی اجتماعی را به نسل های بعدی منتقل کرد.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان این که هر پدیده ای آسیب های خاص خود را دارد، افزود: هر قدر درجه پیچیدگی و نهفتگی یک پدیده در جامعه بالاترباشد، ماهیت آسیب های آن نیز پیچیده تر خواهد بود ولی مهمترین عامل پایداری و تحقق تعادل و تعاملات اجتماعی در جوامع متعادل و پویا عبارت از شفافیت، آزادگی و رهایی از زیرساخت هاست که هم معنای زندگی را منتقل می کند و هم سطح کارکردهای زندگی را ارتقاء می دهد.

این نویسنده حوزه مسائل اجتماعی گفت: امروز اعتماد از نهادهای سنتی به نهادهای تخصصی گذار پیدا می کند و این نهادها در قالب شبکه های اجتماعی تبلور یافته اند که به نوعی بخشی از میراث فرهنگی جامعه و کارکردهای اجتماع را تحقق می بخشند.

وی اضافه کرد: ممکن است شبکه های اجتماعی بیش از حد به نهفتگی،شفاف نبودن و جریان ناسالم اطلاعات متکی باشد ولی اگر این شاخص ها به ویژه تضمین شفافیت و جریان آزاد اطلاعات وجود داشته باشد، این شبکه ها می توانند در فرایند اجتماعی شدن نقش مثبتی را ایفا کنند.

نظر شما