شناسهٔ خبر: 8400 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: سکولار دانستن استادان، ما را از اسلامی شدن دانشگاه‎ها دور می‎کند

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‎گوید: در صورت بی اعتمادی به استادان و سکولار دانستن آن ها از اسلامی شدن دانشگاه‎ها دور مانده‎ایم .

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛سید ضیا هاشمی سه شنبه شب در نشست بحث و بررسی سند اسلامی شدن دانشگاه ها در میان جمعی از استادان اظهار کرد، برای اسلامی شدن دانشگاه ها باید نگرش ها نسبت به دانشگاه و دانشگاهیان اصلاح شود.

وی تصریح کرد : اگر تصور درستی از دانشگاه اسلامی پیدا کنیم در زمینه اسلامی کردن دانشگاه دچار مشکل نمی شویم ، اما به نظر می رسد بیشتر مواقع برداشت ها از دانشگاه اسلامی نادرست است .

ˈ تحقق دانشگاه اسلامی بدون مطالبه عمومی میسر نخواهد بود، باید همانگونه که همگان توسعه علمی دانشگاه را مطرح می کنند به این دیدگاه نیز برسند که اسلامی شدن دانشگاه هم به نفع همه است.ˈ

هاشمی معتقداست که دانشگاه اسلامی نباید به ظواهر اسلام اکتفا کند بلکه باید محور آن بر مبنای ایمان ، اخلاق و عقلانیت باشد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از کلاس های دانش افزایی استادان که از نظر او در مواقعی نیز ضد اسلامی است ، گفت : کسانی دراین کلاس ها تدریس می کنند که از نظر معلومات از استادان شرکت کننده در کلاس ها پایین تر هستند .

در ادامه این نشست رییس دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی اظهار کرد : در مدت سه ماه حضورم در این دانشگاه سه جلسه درباره دانشگاه اسلامی برگزار شده اما دردو سال قبل از آن فقط یک بار چنین جلسه ای برگزار شده بود ، این امر نشان دهنده آن است که گشایش فضا ما را به سمت اسلامی شدن پیش می برد.

حسین سلیمی ادامه داد : نظریه پردازان اسلامی دیدگاه های متفاوتی درباره ی انسان دارند ، نمی توان تنها یکی از آنها را ملاک قرار دهیم و اگرنه به ممیزی علم می رسیم

دبیر ستاد تدوین سند دانشگاه اسلامی نیز گزارشی از مراحل تدوین سند و نظرات استادان ارایه کرد و گفت : نظرات مطرح شده را بررسی کرده و در جلسات بعدی درباره آنها گفت وگو خواهیم کرد .

شرکت کنندگان دراین نشست که حدود ۳ ساعت به طول انجامید، در سخنانی تاکید کردند که هیات علمی به عنوان بازوی دانشگاه ها در جریات تدوین سند اسلامی شدن دانشگاه ها نبوده و سند بدون هماهنگی با آنها تدوین و ارایه شده است

نشست بررسی سند اسلامی شدن دانشگاه ها به میزبانی دانشکده ادبیات علامه طباطبایی با حضور مرتضی شاهمیری رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی ، حسین سلیمی رییس این دانشگاه و روح الله شاطری دبیر ستاد تدوین سند دانشگاه اسلامی برگزار شد .

یادآور می شود ، سند اسلامی شدن دانشگاه ها مرداد ماه امسال به تمام دانشگاه ها ارایه شد و جرای آن نیز از امسال شروع شده است .

از جمله محورهای این نشست که توسط استادان و کارشناسان مطرح شد می توان به موضوعاتی چون نداشتن ضمانت اجرا و شعاری بودن سند اسلامی شدن دانشگاه ها ، عدم تناسب با امکانات کشور ، بی اطلاعی اعضای هیات علمی دانشگاه ها از این سند، بی توجهی به استقلال دانشگاه ها و ضرورت همکاری های بین المللی ، نبود معیارهای مشخص برای مفاهیم مندرج در سند ، عدم استفاده از تحربیات جهانی هماهنگی ناهماهنگی با مقتضیات زمان اشاره کرد .

نظر شما