شناسهٔ خبر: 8420 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت آیت‌الله حسینی‌طهرانی در همایش «نور مجرد»

همایش بزرگداشت آیت‌الله علامه سیدمحمدحسین حسینی‌طهرانی با عنوان «نور مجرد» به مناسبت بیستمین سالگرد رحلت این عارف کامل برگزار می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ به مناسبت بیستمین سالگرد رحلت آیت‌الله علامه سیدمحمدحسین حسینی‌طهرانی، همایش بزرگداشت ایشان، به عنوان «نور مجرد» با حضور محسن سعیدیان، شیخ‌علی رضایی، مهدی زمانی، محمدحسن وکیلی و عبدالحمید واسطی، پنجشنبه ۲۱ آذرماه در مشهد مقدس مقدس برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، این همایش با سخنرانی حجج اسلام محسن سعیدیان، با موضوع «از قطره به دریا» توصیفی از مرحوم علامه طهرانی، علی رضایی، با موضوع نوآوری‌های حکمی و عرفانی مرحوم علامه طهرانی، عبدالحمید واسطی با موضوع نظام فکری مرحوم علامه طهرانی و محمدحسن وکیلی، با موضوع مکتب سلوکی مرحوم علامه طهرانی همراه خواهد بود.

سیدمحمدحسین حسینی طهرانی، از علما و عرفای معاصر، فرزند آیت‌الله سیدمحمدصادق طهرانی، در ۲۴ محرم سال ۱۳۴۵ هجری قمری در تهران متولد شد و پس از تحصیلات ابتدائی، دوره آموزش مکانیک و ماشین‌سازی را گذراند. سپس به تحصیلات علوم دینی حوزوی روی آورد و در سال ۱۳۴۶ هـ ق، به قم رفت و در مدرسه حجتیه مقیم آنجا شد.

وی برای تکمیل تحصیلات و علوم دینی در آغاز سن ۲۷ سالگی به عراق رفت و در نجف ساکن شد و از محضر علما و فقهای بزرگ نجف کسب فیض کرد و بنا به توصیه علامه طباطبائی در ابتدا با شیخ‌عباس قوچانی، وصی قاضی طباطبائی، در مسائل سلوکی و عرفانی حشر و نشر پیدا کرد و بعد به خدمت سیدجمال‌الدین گلپایگانی و شیخ‌محمدجواد انصاری رسید. سرانجام وی به حضور سیدهاشم موسوی‌حداد، از شاگردان سیدعلی قاضی‌طباطبائی رسید و فصل نوینی را در زندگی توحیدی و عرفانی وی پدید آورد.

وی همیشه تشکیل حکومت اسلامی را یک وظیفه الهی می‌دانست. با پیروزی انقلاب و تاسیس حکومت اسلامی، در شکل‌گیری قانون اساسی و پیش‌نویس آن بر «حاکمیت اسلام و محوریت ولایت فقیه» تاکید و جهت تصویب آن در مجلس خبرگان تلاش نمود. او در سال ۱۴۰۰ هـ.ق، به امر استادش سیدهاشم حداد به مشهد رفت و مدت پانزده سال آخر عمر خود در آنجا بود. در این مدت، علاوه بر ترویج دین و تربیت شاگردان و طلاب، به تالیف و نشر دوره علوم و معارف اسلام پرداخت و آثار بسیاری در همین زمینه از خود برجای گذاشت.

یادآور می‌شود، همایش «نور مجرد» به مناسبت بزرگداشت این عارف ربانی، در استان مشهد به نشانی خیابان آبکوه، جنب اداره اوقاف، تالار نور، ساعت ۱۷ تا ۱۹ پنجشنبه ۲۱ آذرماه برگزار می‌شود.

نظر شما