شناسهٔ خبر: 8431 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معیارهای انتخاب کتاب‌های وزارت ارشاد از زبان کامران فانی

او درباره‌ هدف اصلی کار هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد اظهار کرد: خرید کتاب از ناشران و کمک کردن به کتابخانه‌های عمومی با درنظر گرفتن نیاز جامعه مراجعه‌کننده به کتابخانه‌ها از اهداف اصلی خرید کتاب توسط ارشاد است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی؛ کامران فانی که به تازگی از سوی عباس صالحی - معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - به عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب و خرید کتاب این وزارت‌خانه معرفی شده است، با بیان این‌که تازه در جریان این تصمیم قرار گرفته‌ و هنوز زود است که در این زمینه اظهار نظر شود، درباره‌ نبود متخصص حوزه ادبیات در بین افراد معرفی‌شده، گفت: با توجه به این‌که من سال‌ها در کتابخانه ملی به عنوان کتابدار مرجع فعالیت داشته‌ام، بنابراین با تمام رشته‌ها آشنایی دارم. ادبیات داستانی نیز رشته تحصیلی‌ام بوده است. همچنین در دوره‌هایی جزو داوران و اعضای هیأت انتخاب کتاب در وزارت ارشاد بوده‌ام.

او درباره‌ هدف اصلی کار هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد اظهار کرد: خرید کتاب از ناشران و کمک کردن به کتابخانه‌های عمومی با درنظر گرفتن نیاز جامعه مراجعه‌کننده به کتابخانه‌ها از اهداف اصلی خرید کتاب توسط ارشاد است.

فانی درباره‌ اولویت‌ها و معیارهای انتخاب کتاب‌ها از سوی این هیأت توضیح داد: گروهی که می‌خواهند کتاب‌ها را انتخاب و خریداری کنند، باید کار خود را با توجه به اصولی انجام دهند که در رابطه با آن به توافق رسیده باشند. بنابراین لازم است برای رسیدن به این توافق ابتدا دستورالعمل تهیه شود و معیارها برای انتخاب و عمل مشخص شود. در مرحله دوم باید اصول و روش انتخاب کتاب‌ها مورد بحث قرار گیرد و با توجه به بودجه اختصاص‌یافته برای این موضوع اولویت‌ها مشخص شوند.

او سپس گفت: معیارها کلی است. اولین موضوع در انتخاب کتاب‌ها تازه بودن آن‌هاست، یعنی حداکثر در یک سال اخیر منتشر شده باشند‌. در اولویت قرار گرفتن کتاب‌های تألیفی، درنظر گرفتن نیاز جامعه بخصوص جامعه‌ آماری که به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند‌، کتاب‌های جدی، تکراری نبودن کتاب‌ها و تنوع آثار در تمام موضوعات معارف بشری از مواردی است که معمولا برای انتخاب و خرید کتاب‌ها درنظر گرفته می‌شود.

فانی همچنین میزان بودجه مورد نیاز برای خرید کتاب‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: میزان بودجه اختصاص‌یافته به امر خریداری کتاب بسیار مهم و تعیین‌کننده است. البته من هنوز از میزان اعتبار برای خرید کتاب از سوی ارشاد را نمی‌دانم. حتا هنوز نام تعدادی از اعضای معرفی‌شده را هم نمی‌دانم، ولی امیدوارم تا دو سه هفته آینده اولین جلسه با حضور همه‌ اعضا برگزار شود تا برای انتخاب کتاب‌ها و خرید آن‌ها برنامه‌ریزی شود. در این جلسات مهم است که بین اعضا یک نوع هماهنگی وجود داشته باشد تا انتخاب کتاب‌ها و خرید آن‌ها منصفانه باشد.

سیدعباس صالحی – معاون فرهنگی وزیر ارشاد - طی احکام جداگانه، کامران فانی، محمدعلی مهدوی‌راد، علی‌اصغر محمدخانی، علی اوجبی، محمدکاظم شمس، احمد کمالی‌نژاد، مصطفی امیدی و حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی را به مدت دو سال به عنوان عضو «هیأت انتخاب و خرید کتاب» منصوب کرده است.

نظر شما