شناسهٔ خبر: 8465 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اسلامی شدن دانشگاه‎ها به معنای اخراج استادان نیست

دبیر ستاد تدوین سند دانشگاه اسلامی گفت: اسلامی شدن دانشگاه ها به معنای اخراج استادان و ستاره دارشدن دانشجویانی که طرز فکری متفاوت با ما دارند، نیست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ روح الله شاطری درباره ضرورت اسلامی شدن دانشگاه ها گفت: استفاده از ظرفیت و زمینه علمی دانشگاه ها برای شناسایی و حل مسائل جامعه اسلامی در عرصه ملی و بین المللی ضرورتی است که نظام اسلامی با آن مواجه است و می خواهد با تکیه بر مبانی معرفتی و بنیادهای ارزشی و اسلامی خود ، ظرفتیت علمی و فکری دانشگاه به حل مسائل جامعه مسلمان بپردازد.

ˈمقام معظم رهبری می فرمایند اسلامی کردن دانشگاه به معنای علمی کردن آن است. نگاه ما به اسلام برمبنای ارزش به علم، عقل، معرفت، تحقیق و تفکر است و این گونه نیست که به هر ظنی بدون ابتنای بر مبانی معرفتی اسلام احترام بگذاریمˈ.

دبیر ستاد تدوین سند دانشگاه اسلامی درباره جایگاه استادان سکولاردر این طرح گفت: اگر سکولار بودن استادان به این معنا باشد که آنها در حوزه نظر اعتقاد داشته باشند که عدم حضور دین در عرصه سیاست، حکومت و جامعه می تواند ضامن مصالح بیشتری باشد لزوما مخل فعالیت علمی آنها نیست. اگر این استادان برخوردی سیاسی نداشته به نفی ارزش های دینی با استفاده از ظرفیت دانشگاه در نظام اسلامی نداشته باشند می توانند به فعالیت علمی و تخصصی خود ادامه دهند و مراتب تخصصی آنها مورد احترام است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اسلامی شدن دانشگاه باعث ستاره دار شدن دانشجویانی که فعالیت سیاسی و تفکر دگراندیشانه دارد می شود؟ ، گفت: دگراندیشی در نگاه اسلامی عیب نیست. رفتار در چارچوب ارزش های دینی و قوانین نظام اسلامی معیار تعامل با حقوق شهروندی و دانشجویی و محیط های علمی است. آنچه اهمیت دارد این است که دانشجویان به حقوق و تکالیف خود آشنا و ملتزم باشند و اگر آن را رعایت کنند دانشجوی ستاره دار معنی ندارد.

شاطری ادامه داد: دانشجوی ستاره دار در نگاه اسلامی دانشجویی نیست که فکر و دیدگاهی غیر از ما داشته باشد.

ˈ اگر دانشجویان در چارچوب قانون اساسی، منافع ملی و مصالح عمومی به کشور وفادار باشند و شئونات جامعه علمی دانشگاه را رعایت کنند قابل احترام هستند و می توانند با طرز فکر خود و با هویت فکری مستقل در دانشگاه فعالیت کنند.ˈ

وی درباره زمان رسیدن به هدف نهایی برای تحقق اسلامی شدن دانشگاه گفت: این مسئله نیازمند یک حرکت تدریجی است و نمی تواند تعجیلی باشد. باید زیرساخت های فکری و معرفتی آن با همکاری همه جانبه حوزه و دانشگاه شکل بگیرد تا نظام های علمی با توجه به نوع زیرساخت های رفتاری جامعه شناسایی و تدوین شود و سپس بر اساس آن برنامه ریزی و مدل سازی شود تا جامعه را به پیش ببریم.

دبیر ستاد تدوین سند دانشگاه اسلامی در پاسخ به این سوال که این سند چقدر ضمانت اجرایی دارد؟ گفت: سعی کرده ایم در مقام تدوین، واقعیت ها و ملاحظات اجرایی سند را در نظر بگیریم و ناظر بر عرصه عمل و عینیت و واقعیت های جامعه دانشگاهی برنامه ریزی کنیم. ممکن است در عرصه عمل بخشی از سند محقق نشود اما تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت های علمی و فرهنگی دانشگاه بخش بیشتری از این سند را اجرا و بخش هایی که قابل اجرا نبود را بازنویسی کنیم.

نظر شما