شناسهٔ خبر: 8494 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خسروپناه: آسیب‌شناسی فرهنگی، پیش‌نیاز بحث از مهندسی فرهنگی است

به گفته رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، بیشتر نیازمند آسیب‌شناسی فرهنگی هستیم تا مهندسی فرهنگی و درواقع زمانی که فرهنگ صحیح و غیرصحیح را نشناسیم، نمی‌توانیم از مهندسی فرهنگی سخن بگوییم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ دومین همایش «دشمن‌شناسی دین‌زاو» در فرهنگسرای خاوران برگزار شد. براساس این گزارش، در روز نخست برگزاری این همایش، مجید شاه‌حسینی در خصوص «نقش رسانه‌های تصویری در تغییر الگوهای رفتاری جامعه»، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالحسین خسروپناه، با موضوع «آسیب‌شناسی فرهنگ معاصر» و محسن بیات، به ارائه مطالبی در قالب «فیلم‌های مستند و سینمایی درخصوص صهیونیسم‌شناسی» پرداختند.

شاه‌حسینی در ابتدا بیان داشت: موضوع اصلی که تلاش خواهم کرد در این جلسه به آن بپردازم، تاریخ رسانه‌ای آمریکا است، این‌که مدیریت رسانه‌ای، یک تغییر تدریجی در عادات، رفتار، رسوم و ارزش‌های جامعه آمریکا ایجاد کرد که به باور غلط عده‌ای، یک پروسه نیست، بلکه یک پروژه است. تغییرات فرهنگی در دنیای امروز، این‌گونه نیست که خود به خود و در تعامل انسان‌ها با یکدیگر رخ دهد. در واقع این امر یک روند پروژه‌ای ست که آن را مدیریت می‌کنند.

این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به این نکته که صد سال قبل، زنان آمریکا حق رأی نداشته‌اند، اضافه کرد: ورود موج فمینیسم از اروپا به این کشور به سال‌های پایانی جنگ جهانی اول برمی‌گردد. یکی از دلایلی که کنگره آمریکا برخی از حقوق را برای زنان به رسمیت شناخت، نیاز به قوه آن‌ها در جنگ جهانی اول بوده است و بعد از آن برای آن‌که زنان الگو و مشغله‌های دیگری داشته باشند، تغییراتی را در هنجارها و ارزش‌های آن‌ها از طریق رسانه و سینما ایجاد کردند.

در ادامه نشست عصر همایش «دشمن شناسی دین‌زاو»، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به آسیب‌شناسی فرهنگ معاصر پرداخت و در ابتدا بیان داشت: موضوع مورد بحث من در این نشست، «آسیب‌شناسی فرهنگ معاصر» است. مقدمه‌ای که پیش از شروع بحث باید به آن اشاره کنم این است که ما بیش از هر چیز نیازمند آسیب‌شناسی فرهنگی هستیم تا مهندسی فرهنگی، درواقع زمانی که فرهنگ صحیح و غیر صحیح را نشناسیم نمی‌توانیم از مهندسی فرهنگی سخن بگوییم.

فعلیت یافتن من روحانی در کنار من حیوانی

خسروپناه اضافه کرد: اگر ما انسان را موجودی مادی و حیوانی تصور کنیم، تلقی ما از آسیب فرهنگی، تغییر خواهد کرد. فرهنگی سالم است که علاوه بر به فعلیت رساندن استعدادهای حیوانی، درصدد به فعلیت رساندن من روحانی هم باشد.

این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به برخی آسیب‌هایی که جامعه با آن مواجه است افزود: تهاجم  یا ناتوی فرهنگی، ابتدا در کشورهای مدرن رخ داد و بعد آثار و تبعات آن گریبان‌گیر کشورهای اسلامی هم شد. در واقع می‌توان گفت آسیب‌ها، شامل آسیب فکری، اندیشه‌ای، معرفتی و رفتاری است. یکی  از آسیب‌های بینشی و معرفتی که در اصطلاح غرب به آن عقلانیت خود بنیاد می‌گویند این است که انسان در شناخت خود و عالم، تنها معیار را عقل می‌داند و در عصر رنسانس نخستین اتفاقی که رخ داد این بود که انسان رابطه معرفتی خود را با آسمان قطع کرد.

رفع آسیب‌های معرفتی؛ مقدمه رفع آسیب‌های رفتاری

وی در پایان سخنان خود، اظهار کرد: امروز ما با آسیب بازی‌های رایانه‌ای در مقابل سینما هم مواجه‌ایم. طبق بررسی‌های صورت گرفته، بیش‌ترین افرادی  که از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند، مردان ۴۰ ساله هستند، نه این‌که از چهل سالگی شروع کرده‌اند بلکه این بازی‌ها، آن‌ها را تا سن ۴۰ سالگی هم همراه خود کشانده و زندگی دومی برای آن‌ها ساخته است. باید توجه داشت که امروز، رسانه تنها به دنبال تفریح و سرگرمی نیست و هیچ برنامه‌ای حتی کارتون‌ها، بدون پشتوانه فکری ساخته نمی‌شوند. باید تلاش کنیم آسیب معرفتی رفع شود، آن‌گاه بر آسیب‌های رفتاری هم اثرگذار خواهد بود.

 محسن بیات، محقق و مدرس دانشگاه در نشست پایانی نخستین روز این همایش به ارائه مطالبی در قالب «فیلم‌های مستند و سینمایی درخصوص صهیونیسم شناسی» پرداخت و در ابتدا مطرح کرد: آن‌چه که من تلاش خواهم کرد در قالب مطالب محتوایی که به صورت تحقیق و مطالعه اثبات شده است به شما ارائه کنم در واقع موضوعی با عنوان «استراتژی یهودیت؛ از بین بردن دین و امامت در گذشته وحال» است و امیدوارم ما نیز به رسالت و تکلیف خود عمل کنیم.

جدایی دین از سیاست توسط یهودیان تبلیغ می شود

وی ضمن اشاره به این‌که متأسفانه نقشه صهیونیست‌ها، تبلیغ جدایی دین از سیاست نیز هست، گفت: این اقدام وهدف آن‌ها از زمان امامان() هم وجود داشته و توسط یهود، تبلیغ می‌شده است. باید دید، ما چه اقداماتی برای مقابله با آن‌ها انجام داده‌ایم. آن‌ها به دنبال تغییر و نفوذ در ذهن اساتید، دانشجویان و فرهیختگان ما هستند، اما ما در برابر آن‌ها چه کرده‌ایم. قصه‌گویی یکی از اقدامات اساسی امروز آنها است.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها با نفوذ ماهواره‌ای خود، در مقابل امامت و ولایت ما قدم علم می‌کنند، اما ما چه کرده‌ایم. بازی‌های رایانه‌ای که بیش‌ترین اثر را می‌توانند بر فرزندان ما داشته باشند به آسانی در کشورمان پخش می‌شوند و در دسترس قرار می‌گیرند، یا حتی برخی انیمیشن‌ها که قبل از این هم به آن اشاره کرده‌ام، و من شاهد بودم که چطور در فرودگاه کشورمان به فروش می‌رسد.

بیات در پایان اظهار کرد: درهر صورت ما باید توجه داشته باشیم که طبق فرمایش مقام معظم رهبری، امروز، جمهوری اسلامی و نظام اسلامی با جنگ عظیمی مواجه است که تکلیف ما، دشمن شناسی است و ما مکلف به این کار هستیم.

یادآور می‌شود، همایش «دشمن‌شناسی دین‌زاو»، به همت فرهنگسرای خاوران در روزهای  چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۲۰ و ۲۱ آذرماه، برگزار شد.

نظر شما