شناسهٔ خبر: 8574 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هادی خانیکی: نمی‌خواهیم از معتمدنژاد استادی غیرقابل نقد بسازیم

رییس دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پیشرفت یک کشور به پیشرفت علم و دانش بستگی دارد و پیشرفت علم و دانش به موقعیت دانشمندان، بنابراین بزرگداشت اساتید، بزرگداشت علم و دانش است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ حسین پناهی در مراسم نکوداشت استاد کاظم معتمدنژاد با بیان این‌که در کشوری که توسعه و پیشرفت لازم را دارد، عالمان موقعیت بهتری دارند، اظهار کرد: در دین هم برای اندیشمندان جایگاه بالایی منظور شده است. این جلسه کم‌ترین کاری بود که می‌شد برای بزرگداشت مقام استاد معتمدنژاد انجام داد.

در ادامه، کلیپی از بزرگداشت دکتر معتمدنژاد در سال 1383 پخش شد. همچنین در این مراسم، هادی خانیکی - استاد رشته‌ی ارتباطات و دبیر همایش نکوداشت استاد کاظم معتمدنژاد - با بیان این‌که نکوداشت استاد بر عمرش وفا نکرد و تلاش آن‌ها که می‌خواستند نام او را زنده نگاه دارند، نیمه‌کاره ماند ادامه داد: نکوداشت دکتر معتمدنژاد، بزرگداشت او را نیز دربرمی‌گیرد تا علامتی باشد برای ادامه‌ی منش و دانش او و یادی باشد در هفتمین روز درگذشت او. جمعی از شاگردان دور و نزدیک استاد، این نشست را در میان اندوه و اندیشه برگزار کردند. البته این مهر ختم بر زندگی پدر ارتباطات نیست، بلکه آغازی است برای راه او.

او گفت: این نکوداشت را باید در امتداد همایش نکوداشت او در سال 1383 تعریف کرد که در آن زمان، لوح تأسیس دانشکده‌ی ارتباطات پس از امضا در حضور ایشان، به دیوار آویخته شد. اگرچه سال‌هاست غبار سیاست‌زدگی روی آن است و آرزوی استاد را گرفتار تعلیق کرده، اما خوشبختانه به همت رییس دانشکده، راه‌اندازی دانشکده‌ی ارتباطات دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

خانیکی با تأکید بر این‌که ما قصد داریم وجدان علمی دانشمندان این حوزه به یاد استاد معتمدنژاد بیدار شود بیان کرد: می‌خواهیم کارهایی را که او انجام داده، ادامه دهیم و حداکثر سه‌ماه دیگر ارج‌نامه‌ی این نشست به نام او منتشر می‌شود. همچنین می‌خواهیم جایزه‌ای علمی به نام او تأسیس و طراحی شود و در قالبی مستقل و معتبر به انجام برسد. ما می‌خواهیم اندیشه‌ی او را زنده نگه داریم و همچنین تمام آثار، مقالات و درس‌نامه‌های او به همت خانواده و صاحب‌نظران این حوزه انتشار خواهد یافت.

وی افزود: همچنان که خود دکتر معتمدنژاد نقطه‌ی پیوند بود، تلاش خواهیم کرد بین نهادهای دولتی، علمی و حرفه‌ای نزدیکی به‌وجود آید تا به هر عنوانی بتوان نام او را زنده نگه داشت. ما بنا نداریم از او، استادی غیرقابل نقد بسازیم و دانش ارتباطات را محصور به آن چیزی کنیم که او آورد بلکه می‌خواهیم بگوییم او آغاز این راه است نه پایان راه.

در پایان این نشست نیز نصرالله جهانگرد - رییس سازمان فناوری اطلاعات - با تأکید بر این‌که جامعه‌ی اطلاعاتی ایران بخشی از آنچه را که دارد مدیون دکتر معتمدنژاد است، اظهار کرد: از سال 2000 تا 2005 که جامعه‌ی جهانی در حال گذار بود، ما توانستیم در عرصه‌ی این گذار حضوری حرفه‌ای، مداوم و مستمر داشته باشیم و این مرهون دست‌اندرکاران مختلفی بود که نقش استاد معتمدنژاد در آن میان بسیار برجسته بود.

او ادامه داد: ما در طول پنج سال، در بیش از 50 نشست تخصصی حضور داشتیم و در تدوین بخش فرهنگی سند‌های این نشست‌ها به‌طور واضح از ادبیاتی که ایشان خلق کرده بود، استفاده کردیم.

جهانگرد با تأکید بر این‌که در جریان گفت‌وگوهای سند دوم برنامه در سال 2005 در تونس، رفتار استاد کاظم معتمدنژاد بسیار عمیق، آرام و با صلابت بود گفت: برای من جالب بود که او در آستانه‌ی دهه‌ی هشتم زندگی‌اش، ویژگی‌هایی بسیار خلاق در حوزه‌ی ارتباطات داشتند. کاظم معتمدنژاد یک سرمایه‌ی اجتماعی و فرهنگی کامل بود و رفتار یک انسان همراه رفتار یک نهاد را داشت.

در این مراسم، رامین معتمدنژاد - فرزند استاد کاظم معتمدنژاد - از تمام اقدام‌هایی که در این مدت در راستای بزرگداشت او انجام شد، تشکر کرد.

احمد مسجدجامعی، سیدمحمود دعایی، نصرالله جهانگرد، رویا معتمدنژاد، وحید معتمدنژاد، محمدمهدی فرقانی، محمد سلطانی‌فر، یونس شکرخواه، حسام‌الدین آشنا، حسینعلی افخمی، حسن نمکدوست تهرانی و جمع از استادان ارتباطات، اهالی رسانه و دانشجویان ارتباطات در این مراسم حضور داشتند.

این مراسم به همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، انجمن جامعه‌شناسی ایران و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

هادی خانیکی، دبیر علمی این همایش و داوود زارعیان نیز دبیر اجرایی بودند. قاری قرآن و طراح پوستر این همایش نیز هادی حیدری- کارتونیست - بود.

نظر شما