شناسهٔ خبر: 8617 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

الزام دانشگاه‎ها به تشکیل شورای صنفی

معاون امور دانشجویان داخل وزارت علوم گفت: شورای صنفی هر دانشگاه با توجه به امکانات منحصر به فرد باید پیگیر امور صنفی خود باشد بنابراین ضرورت گردهمایی مشترک و تعیین مواضع مشترک برای شوراهای صنفی وجود ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مجتبی بذرافشان درباره برگزاری جلسات هیات مرکزی شوراهای صنفی گفت: جلسات هیات مرکزی نظارت بر شورای صنفی ماهانه برگزار می‌شود و در ماه اخیر به علت تغییر ریاست سازمان امور دانشجویان فقط برگزار نشد.

وی ادامه داد: مهلت یکساله عضویت برخی از دانشجویانی که عضو هیات مرکزی شورای صنفی بودند به اتمام رسیده و یا فارغ التحصیل شده اند.

معاون امور دانشجویان داخل وزارت علوم در خصوص برگزاری گردهمایی سالانه شوراهای صنفی گفت: ماهیت شوراهای صنفی اقتضا می کند هر دانشگاه با توجه به امکانات منحصر به فرد خود پیگیر امور صنفی خود باشد.

وی ادامه داد: کارکرد تشکل‌ها باید روشن باشد، تشکل‌های فرهنگی و سیاسی چون می خواهند یک مواضع مشترک در کشور اتخاذ کنند ضرورت دارد دور هم جمع شوند و گردهمایی داشته باشند تا مواضع مشترک اتخاذ کنند اما با توجه به برون سپاری خدمات دانشجویی و اینکه امکانات صنفی دانشگاه‌ها متفاوت است نمی شود یک دستورالعمل واحد برای دانشگاه‌ها اتخاذ کرد بنابراین ضرورت گردهمایی مشترک و تعیین مواضع مشترک برای شوراهای صنفی وجود ندارد.

وی درباره ایجاد اتحادیه شوراهای صنفی نیز گفت: ضرورت ایجاد اتحادیه برای تبیین مواضع مشترک است وقتی دانشگاه‌ها امکانات و شرایط متفاوتی دارند و خدمات صنفی که ارایه می دهند با توجه به امکانات دانشگاه ها متفاوت است ضرورتی برای ایجاد اتحادیه نیست.

بذرافشان یادآورشد: بنابراین کارکرد شورای صنفی چون متفاوت از کارکرد تشکل های سیاسی و فرهنگی است منحصرا باید در حد دانشگاه خود فعالیت کرده و خدمات و سرویس ارایه کنند.

وی درباره اینکه آیا دانشگاه ها ملزم به ایجاد شورای صنفی در دانشگاه ها هستند یادآورشد: از دانشگاه‌ها خواستیم شورا را تشکیل دهند چون شورای دانشجویی در آیین نامه مدیریت دانشگاه ها پیش بینی شده است یکی از الزامات شکل گیری آن شورای دانشجویی هم وجود شورای صنفی است که دو نماینده از شورای صنفی باید عضو این شورا باشند اگر بخواهیم آیین نامه مدیریت دانشگاه ها فعال شود باید شوراهای صنفی شکل گیرد و دانشگاه ها ملزم به ایجاد آن هستند.

نظر شما