شناسهٔ خبر: 8651 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بدهکاری سنگین دانشگاه‎ها به افراد حقیقی و حقوقی

معاون اداری مالی وزارت علوم با اشاره به بدهی سنگین دانشگاه‎ها به افراد حقیقی و حقوقی، از علت افزایش و کاهش بودجه دانشگاه‎ها، بدهکاری مراکز آموزش عالی به پیمانکاران و کسری بودجه دانشگاه‎ها، گفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمد حسین امید عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، به آخرین وضعیت مالی و بودجه ای دانشگاهها و همچنین بدهکاری آنان به افراد حقوقی و حقیقی اشاره کرد و گفت: البته ما در جریان مشکلات دولت هستیم، متاسفانه سال گذشته هم برای دانشگاهها سال بدی بود و فکر می کنم آموزش عالی در میان دستگاههای دولتی بدترین وضعیت را داشت؛ تخصیص اعتبارات آموزش عالی در سال گذشته زیر ۶۴ درصد و در واقع از تمام دستگاهها بدتر بود. از همین رو، دانشگاهها سال ۹۱ را با سختی و بدهی به پایان بردند و سال ۹۲ را هم با سختی و با تخصیص های پایین آغاز کردند.

وی نتیجه این تجمیع و مشکلات مالی را بدهی سنگین دانشگاهها به افراد حقیقی و حقوقی اعلام کرد و گفت: در هزینه های جاری، دانشگاهها نزدیک به یک هزار میلیارد تومان به افراد حقیقی و حقوقی، دستگاهها، آب، برق، گاز و شرکتهای طرف قراردادشان بدهکار هستند. در بخش عمرانی هم سال گذشته تخصیص ها در حد ۱۰ درصد بود و پروژه ها راکد شد و دانشگاهها مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستند.

به گفته امید، ۹۰ درصد این کسری بودجه مربوط به سال ۹۱ و ۱۰ درصد آن مربوط به سال ۹۰ است.

این مقام مسئول وزارت علوم، درباره شرایط مالی سه ماهه آخر امسال دانشگاهها، اظهار داشت: امسال حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به بدهی دانشگاهها افزوده می شود و در سه ماهه سوم نیز به جای اینکه ۷۵ درصد بودجه خود را دریافت کنند تاکنون ۶۰ درصد بودجه به دانشگاهها اختصاص یافته و در واقع هنوز ۱۵ درصد عقب هستند.

امید با بیان اینکه رشدی که دانشگاهها دارند آن چیزی نیست که بر اساس اختصاص سرانه باشد، تاکید کرد: این رشد بر اساس نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی است و بر اساس صلاحدید خودشان به یک بخشی رشد ۲۵ درصد و به بخش دیگر رشد ۱۵ درصد داده اند؛ بنابراین تفاوت رشدی که در بودجه دانشگاهها وجود دارد به علت نظر کارشناسی این سازمان بود و آن فرمولی که ما برای بودجه سرانه داشتیم نشان می دهد بسیاری از دانشگاهها کمتر یا بیشتر از حقشان دریافت می کنند.

نظر شما