شناسهٔ خبر: 8670 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر علوم عنوان کرد: احتمال بازگشت یک بند قانونی پژوهشی به لایحه بودجه

وزیر علوم در خصوص حذف بند اختصاص یک تا 3 درصد بودجه های دستگاههای اجرایی به امر پژوهش در لایحه بودجه 93 توضیح داد: دولت اعلام کرده است که این بند در برنامه توسعه دیده شده اما نمایندگان مجلس اعلام کردند که این بند نیز باید در تبصره های بودجه قید شود که امیدواریم با کار کارشناسی این بند در تبصره بودجه 93 وارد شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ رضا فرجی دانا در حاشیه جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عزت اجتماعی و کرامت انسانی، تامین مالی و کاربردی کردن نتایج پژوهش ها از جمله دغدغه های محققان است، افزود: ما این دغدغه ها را مدنظر داریم و درصدد برنامه ریزی هایی برای رفع این نگرانی ها از جامعه علمی هستیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به سهم بودجه های پژوهشی از تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: در حال حاضر در سال سوم برنامه پنجم توسعه هستیم و سهم بودجه های پژوهشی از تولید ناخالص داخلی به 4 دهم درصد رسیده است که این میزان در خوش بینانه ترین حالت به 5 دهم درصد می رسد. این در حالی است که در حال حاضر باید سهم بودجه های پژوهشی از تولید ناخالص ملی به 3 درصد می رسید.

تلاش وزارت علوم برای جذب نخبگان

فرجی دانا با تاکید بر ضرورت جذب نخبگان در کشور خاطر نشان کرد: جذب نخبگان به معنای داشتن برنامه هایی است که نخبگانی که در داخل کشور هستند بمانند و نخبگانی که از کشور خارج شدند به کشور بازگردند.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه در دستور کار وزارت علوم قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان با ارائه چشم اندازهای توسعه ایران به نخبگان خارج از کشور آنها را ترغیب به بازگشت به کشور کنند.

توضیح وزیر علوم در زمینه حذف بند 1 تا 3 درصد اعتبارات پژوهشی دستگاههای اجرایی در بودجه 93

وزیر علوم در خصوص حذف بند اختصاص یک تا 3 درصد بودجه های دستگاههای اجرایی به امر پژوهش در لایحه بودجه 93 توضیح داد: در متن برنامه پنجم اختصاص یک تا 3 درصد اعتبارات دستگاهها به امر پژوهش قید شده است.

وی با تاکید بر اینکه این بند در بودجه 93 حذف نشده است، توضیح داد: دولت اعلام کرده است که این بند در برنامه توسعه دیده شده و وزارت علوم نیز می تواند براساس آیین نامه یک تا 3 درصد اقدام کند ولی نمایندگان مجلس اعلام کردند که این بند نیز باید در تبصره های بودجه قید شود که امیدواریم با کار کارشناسی این بند در تبصره بودجه 93 وارد شود.

فرجی دانا با تاکید بر اینکه عزم جدی دولت و نظام حمایت از تحقیقات است، ادامه داد: ولی باید بودجه های آن نیز در متن قانون دیده شود.

نظر شما