شناسهٔ خبر: 8701 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وحدت حوزه و دانشگاه در ویراست جدید منتشر شد

کتاب وحدت حوزه و دانشگاه به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی از سوی انتشارات مؤسسه اشراق و عرفان منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ کتاب وحدت حوزه و دانشگاه که به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی و با تحقیق و نگارش علی بخشی در چهار بخش تنظیم و تدوین شده به تازگی در ویراست جدید از سوی انتشارات مؤسسه اشراق و عرفان راهی بازار نشر شده است. 

در بخش نخست این کتاب با عنوان حوزه شامل تعریف و تاریخ تطور حوزه‌های علمیه شیعه، رسالت و وظایف حوزه، مزیت‌های تاریخی حوزه‌های شیعه که اشاره به سنت‌های آموزشی، اخلاقی و تربیتی دارد و همچنین مزیت‌های حوزه در دوره معاصر مورد تبیین قرار گرفته است.

نویسنده کتاب که خود از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید حوزه و دانشگاه است در بخش دوم این کتاب به آسیب‌شناسی حوزه معاصر با راه‌های برون رفت از این آسیب‌ها پرداخته است. 

در بخش دوم با عنوان دانشگاه مطالبی همچون پیشینه و عناصر دانشگاه، رسالت و وظایف دانشگاه‌ها در ایران و مزیت‌های نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه، آسیب‌شناسی دانشگاه و نیز با اسلامی کردن دانشگاه‌ها و الگو و شاخص‌های دانشگاه اسلامی به چشم می‌خورد. 

بخش سوم این کتاب با عنوان مواجهه حوزه و دانشگاه به تبارشناسی مواجهه و اهمیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران و غرب و نیز بحث امکان سنجی ارتباط بین علوم انسانی و معرفت دینی پرداخته و تعاملات علوم انسانی و دین را تبیین کرده است.

در پایان این بخش از کتاب وحدت حوزه و دانشگاه که علاقه‌مندان برای تهیه آن می‌توانند به نشانی قم ـ خیابان معلم ـ معلم ۸ ـ پلاک ۵۹ مراجعه و یا با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۸۵۴ تماس بگیرند، رویکردها و نظریه‌های مهم درباره علوم انسانی دینی یا علوم اسلامی واکاوی می‌شود.

نویسنده در بخش چهارم این اثر با عنوان وحدت یا جدایی به تعریف وحدت، ضرورت و اهداف آن پرداخته و با آسیب‌شناسی وحدت، راهبردها و راهکارهای وحدت را متذکر شده است. 

قلمروها و رویکردهای وحدت از دیگر فصول این بخش است؛ در این بخش به کامیابی‌ها و ناکامی‌های وحدت و نیز منشور ارتباطی و تعاملی حوزه و دانشگاه پرداخته شده است. 

مولف این اثر صاحب تجربیات علمی و عملی گرانقدری در این عرصه است و سالیان متمادی با مدیریت در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی از نزدیک با مسائل، موضوعات و دغدغه‌ها آشنا بوده که بر وزانت اثر افزوده است و از امتیازات مهم آن به شمار می‌رود.

از دیگر امتیازات این کتاب آن است که اغلب مباحثی که درباره وحدت حوزه و دانشگاه تاکنون مطرح شده‌اند، عموماً در غالب مصاحبه و مقالات بوده است، اما این کتاب با یک انسجام منطقی و با ویژگیهای منحصر به فرد درباره وحدت حوزه و دانشگاه تدوین شده است.

گفتنی است، کتاب وحدت حوزه و دانشگاه به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در ویراست جدید و در قطع وزیری، ۲۹۲ صفحه، شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۰ هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات مؤسسه اشراق و عرفان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما