شناسهٔ خبر: 8724 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسام الدین آشنا:وجود پژوهشگاه ها از نان شب برای دولت واجب تر است

حسام الدین آشنا گفت: وجود پژوهشگاه‌هایی در وزارتخانه‌ها که رابط میان دستگاه اجرایی و دانشگاه‌ها هستند به مثابه یک روش سیاست‌گذاری، از نان شب برای سیاست‌گذاران واجب‌تر است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ مراسم بزرگداشت هفته پژوهش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رونمایی از پژوهش‌های منتشرشده پژوهش‌های فرهنگ، هنر و ارتباطات در محل این پژوهشگاه برگزار شد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور در امور فرهنگی که در این مراسم حضور داشت در سخنانی گفت: من سخنان‌ام را در سه بخش مطرح می‌کنم؛ اول به مثابه یک پژوهشگر که تحت قرارداد با پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات است، دوم به عنوان مشاور رییس‌جمهور و سوم به عنوان سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری. از ساختار و نظام فکری و مدیریت و خدمات پژوهشی این پژوهشگاه قدردانی می‌کنم چرا که تجربه زیسته خودم را بیان می‌کنم، پژوهشی که من از طرف دانشگاه امام صادق (ع) در این پژوهشگاه پی‌گیری می‌کنم با موضوع بازنگری در شاخص‌های فرهنگی کشور است که در جهت سنجش فرهنگی کشور در سیاست‌های فرهنگی مورد نظر قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از برنامه فرهنگی دولت تدبیر و امید ناشی از دستاوردهای این پژوهش فرهنگی است که وقتی مراحل آن به درستی طی شد تبدیل به خط مشی دولت شد.

وی در بخش دوم سخنان‌اش درباره رابطه پژوهش فرهنگی و سیاست‌گذاری فرهنگی بیان کرد: تصمیم‌گیری بدون پژوهش درست نیست و آن چیزی که بدان کمتر توجه می‌شود این است که پژوهش‌هایی که در سیاست‌ به کار می‌آیند وقتی سیاست‌گذار به دنبال پژوهش می‌رود که پژوهش معطوف به سیاست‌گذاری تبیین شده باشد.

آشنا در بخش دیگری از سخنان‌اش در مورد گرایش چپ‌گرایانه روشنفکری اظهار کرد: گویا روشنفکری و دانش‌پژوهی اقتضا می‌کند که ما به دولت خدماتی ارایه ندهیم؛ این ذهنیت چپ‌گرایانه از قبل از انقلاب در میان دانشگاهیان به‌ویژه دانش‌آموختگان علوم انسانی شکل گرفت. در این حوزه این ذهنیت چپ‌گرایانه به ما القا کرد که همکاری با دولت به مثابه عقب‌نشینی است و اگر کسی در این زمینه فعالیتی داشته باشد به عنوان مزدور شناخته می‌شود، این ذهنیت متأسفانه بعد از انقلاب نیز در مراحل مختلف بازتولید شد.

آشنا اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید آنچه که ما به عنوان یک پژوهشگر می‌خواهیم مشخص کنیم این است که یکی از مواضع آشتی‌جویانه، آشتی دانشگاهیان با دولتی‌ها است یا خیر که در این زمینه رییس‌جمهور نیز نظرات مثبتی ارایه داده‌اند.

مشاور رییس‌جمهور در امور فرهنگی با اشاره به اینکه باید در این زمینه تجدیدنظری صورت گیرد، تأکید کرد: یکی از پیام‌های روشن انتخابات سال ۹۲ این بود که کف مطالبات از سقف آن بسیار مهم‌تر است. اگر کف مطالبات پایین باشد اما سطحی وسیع داشته باشد به مراتب بهتر از این خواهد بود که هر اقدامی با یأس روبرو شود. پژوهش‌های مفید برای سیاست‌گذاری روش‌های مخصوصی دارند که انجام روش‌های مرسوم در این زمینه کافی نیست و اگر نتوانیم روش‌های مناسب را در این زمینه پیدا کنیم نخواهیم توانست در این منظر موفق باشیم.

وی با تأکید بر حوزه‌های آینده‌پژوهی بیان کرد: ما در حوزه فرهنگ پژوهش‌های جدی آینده‌نگرانه را دنبال نکردیم و در این زمینه باید پژوهش‌هایی با دیدگاه نخبگان با نگرش آینده‌نگری مورد نظر قرار دهیم چرا که بسیاری از پژوهش‌هایی که به اسم سیاست‌گذارانه انجام شدند، قابلیت حضور در این سطح را ندارند.

وی در این زمینه پژوهشی با موضوع «وضعیت کلی فرهنگی کشور به عنوان سند مهندسی فرهنگی کشور» نیز یکی از این پژوهش‌هاست.

حسام‌الدین آشنا خاطرنشان کرد: پژوهش‌های معطوف به سیاست‌گذاری باید مسئولانه باشند و نمی‌توان اینها را به پایان‌نامه و شبه پایان‌نامه واگذار کرد. وجود پژوهشگاه‌هایی در وزارتخانه‌ها که رابط میان دستگاه اجرایی و دانشگاه‌ها هستند به مثابه یک روش سیاست‌گذاری، از نان شب برای سیاست‌گذاران واجب‌تر است.

وی تأکید کرد: اهمیت پژوهش‌های سیاست‌گذارانه در داشتن دانش سازمانی است و مسئله تداوم دانش در این مؤسسات بسیار مهم است.

مشاور رییس‌جمهور در ادامه گفت: میراث بزرگ ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای فرهنگی ایرانیان میراثی بود که در ابتدای دهه ۸۰ به ادبیات کشور اضافه شد اما به راحتی کنار گذاشته شد چرا که ما موظف بودیم هر دو سال یک بار آن را مورد سنجش فرهنگی قرار دهیم. نباید این‌گونه باشد که ما به جای تکیه بر مستندات بر اظهارنظرها در جلسات اکتفا کنیم. من به عنوان یکی از پژوهشگران این امید را دارم که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به عنوان مغز متفکر فرهنگی کشور و خانه وزارت ارشاد در هماهنگی پژوهشکده‌های راهبردی اقتصادی، عمرانی و فرهنگی زنجیره مطالعات راهبردی را تشکیل دهد تا ما نه‌تنها پیوست فرهنگی در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی داشته باشیم بلکه باید پیوست‌های اقتصادی و عمرانی برای حوزه فرهنگی داشته باشیم.

نظر شما