شناسهٔ خبر: 8744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعداد مقالات فارسی ISC در سال 91

رئيس مرکز منطقه ای و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) گفت: تعداد مقالات فارسی ISC که در مجلات مصوب کمیسیون نشریات معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چاپ و منتشر می‎شود در سال 91 به 29 هزار و 433 مقاله رسید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ جعفر مهراد با اعلام این خبر افزود: تعداد مقالات فارسی ISC در سال ۹۰ تعداد ۳۲ هزار و ۷۹ مقاله بود که این رقم در سال ۹۱ به ۲۹ هزار و ۴۳۳ مقاله رسیده است که این رقم با تکمیل شماره های مختلف مجلات در ماه های آتی افزایش خواهد یافت.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: انتشارات علمی در سال های اخیر در راستای انجام پژوهش های متعدد و گسترده در رشته های گوناگون دانشگاهی به شدت افزایش یافته است. 

وی گفت: حجم انتشارات از یک طرف و سنجش کیفیت عملکرد از طرف دیگر، بررسی انتشارات علمی را از سوی نظام های استنادی ضروری و اجتناب ناپذیر کرده است. نظام های استنادی با بکارگیری روش های علم سنجی و کتاب سنجی نسبت به ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهت شناسایی برترین ها و ایجاد انگیزه در پدیدآورندگان انتشارات علمی اقدام می کند.

مهراد اضافه کرد: بر اساس تولیدات علمی در قالب مقالات تحقیقاتی ثبت و نمایه سازی شده در ISC دانشگاه تهران در بازه زمانی یاد شده تعداد ۱۹ هزار و ۶۹۰ مقاله تولید کرده و در مکان اول قرار دارد. تعداد مجموعه مقالات همایش های ثبت شده از دانشگاه تهران در ISC تعداد ۸۰۳۳ مقاله است. بدین ترتیب دانشگاه تهران بر روی هم ۲۷۷۲۳ مقاله تولید کرده است.

وی ادامه داد: رتبه دوم از نظر تولید علم در ISC به دانشگاه تربیت مدرس تعلق دارد. این دانشگاه با ترکیب مجموعه مقالات علمی و مجموعه مقالات همایش ها تعداد ۱۶۴۶۵ مقاله تولید کرده که ۱۱۳۲۵ مقاله در نشریات علمی معتبر و ۵۱۴۰ مقاله در مجموعه مقالات همایش ها منتشر کرده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: دانشگاه فردوسی مشهد رتبه سوم تولید علم ISC را در اختیار دارد. تعداد مقالات منتشر شده در مجلات ۵۲۹۲ مقاله و تعداد مقالات منتشر شده در همایش ها ۲۳۱۵ مقاله است. مجموع مقالات علمی و مقالات منتشر شده همایش ها بر رویهم ۷۶۰۷ مدرک است. پ

مهراد اضافه کرد: دانشگاه اصفهان که در جایگاه ۴ تولید علم ISC نشسته است، در همین بازه زمانی موفق به تولید ۵۸۲۳ مدرک شده است. سهم تعداد مقالات این دانشگاه ۴۲۹۵ و تعداد مقالات آن در مجموعه مقالات همایش ها ۱۵۲۸ مقاله است.

وی در ادامه بررسی جایگاه دانشگاه ها گفت: رتبه پنجم به دانشگاه شیراز تعلق دارد. تعداد مقالات دانشگاه شیراز ۴۰۹۹ و تعداد مقالات همایش ها ۲۴۵۹ مقاله است. مجموع مقالات علمی و مقاله های همایش های دانشگاه شیراز ۶۵۵۸ مقاله است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یادآور شد: دانشگاه های شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تبریز، شهید چمران اهواز و صنعتی اصفهان به ترتیب با تولید ۳۶۹۱ مقاله، ۳۵۸۵ مقاله، ۲۶۶۹ مقاله، ۲۵۵۲ مقاله و ۱۸۸۴ مقاله علمی در مجلات معتبر رتبه های ۶ تا ۱۰ را به خود اختصاص داده اند.

وی خاطر نشان کرد: لازم است به این نکته توجه کنیم رتبه دانشگاه ها که بر اساس تولید علم در ISC گزارش شده مربوط به سهم انتشارات علمی دانشگاه های یاد شده به زبان فارسی است. به طور طبیعی هم دانشگاه های یاد شده و هم دانشگاه های دیگر به ویژه دانشگاه های صنعتی و پزشکی بخش مهمی از انتشارات خود را به زبان انگلیسی در مجلات معتبر بین المللی چاپ می کنند که جایگاه این دانشگاه ها از این نظر رفیع و در خور توجه است.

نظر شما