شناسهٔ خبر: 8767 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تیراژ ۲۰۰ و ۳۰۰ آثار پژوهشی در جامعه فرهنگی مایه شرمندگی است

چاپ آثار پژوهشی، یکی از مشکل های عمده ماست که در حال حاضر مشکل تمامی اهالی نشر است و تیراژ آثار پژهشی در حال حاضر به ۲۰۰ و ۳۰۰ می رسد که این عدد مایه شرمندگی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ یحیی طالبیان رییس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات در مراسم بزرگداشت هفته پزوهش که در این پژوهشگاه برگزار می‌شد، طی سخنانی گفت: رسالت ارگان های دولتی در حوزه علم و دانش و پژوهش خاص و عام این است که به تولید اطلاعات دست بزنند، چراکه تولید این گونه علوم، به تحلیلگران حوزه علوم و ارتباطات و سیاستگذاری آینده کمک می‌کند و در نهایت از اتلاف منابع جلوگیری می‌شود. به گفته وی، این پژوهش ها در نهایت به صورت کاربردی منتشر می‌شوند.

طالبیان با اشاره به اینکه در دنیای امروز فرهنگ عمومی، اقتصاد و ... بر مبنای پژوهش و دانش شکل می‌گیرد، بیان کرد: ما در پزوهشگاه دو کار انجام می‌دهیم؛ اول اینکه بر اساس بودجه ای که در اختیار داریم، هر سال طرح های محدودی را انجام می دهیم و دوم اینکه نیازسنجی های فرهنگی به سرانجام می رسانیم.

وی توضیح داد: از سال ۸۸ حدود ۳۵ طرح محدود را اجرا کردیم که تعدادی از آنها به کتاب تبدیل شده است، اما در مورد طرح های کلان تر دست نیاز به ارگان هایی دراز کردیم تا در قالب برنامه پنج ساله مان سامان پیدا کند. نزدیک به چهار طرح در شورای عطف سامان دادیم که بر مبنای آن، ۵ درصد بودجه فرهنگی از ارگان ها را دریافت کنیم.

طالبیان خاطرنشان کرد: بر این اساس با استفاده از توان محدود پژوهشگاه کار گزارش فرهنگی کشور که ۱۰ سال معطل مانده بود را پیگیری کردیم تا به جواب برسد.

وی در ادامه به مشکل اهالی نشر کشور در این روزها اشاره کرد و گفت: چاپ آثار پژوهشی، یکی از مشکل های عمده ماست که در حال حاضر مشکل تمامی اهالی نشر است. تیراژ آثار پژهشی در حال حاضر به ۲۰۰ و ۳۰۰ می رسد که این عدد در جامعه فرهنگی چندان لطفی ندارد و مایه شرمندگی است. برخی آثار را نیز به صورت الکترونیک روی سایت قرار دادیم و پرمراجعه ترین آنها را به چاپ می رسانیم. چیزی حدود ۶۳ تا ۷۰ اثر پژوهشی در حال اجرا و ۱۲۰ اثر در مرحله انتشار داریم.

طالبیان در پایان ابراز امیدورای کرد که عرضه آثار پزوهشی مورد استفاده سیاستگذاران فرهنگی و علمی کشور قرار بگیرد.

در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش، از پژوهش های برتر در حوزه های مطالعات راهبردی فرهنگ، هنر و رسانه، ارتباطات فرهنگی بین الملل، هنرهای سنتی اسلامی، مطالعات دینی فرهنگ و افکارسنجی و رصد فرهنگی تقدیر به عمل آمد.

نظر شما