شناسهٔ خبر: 8795 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وضعیت روحانیت به عنوان گروه مرجع دینی در افق 10 ساله بررسی شد

مدیر پژوهش مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از آخرین وضعیت پروژه «بررسی وضعیت روحانیت به عنوان گروه مرجع دینی در افق 10 ساله» خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ ابراهیم خان محمدی مدیر پژوهش مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از آخرین وضعیت پروژه «بررسی وضعیت روحانیت به عنوان گروه مرجع دینی در افق ۱۰ ساله» خبر داد.

وی با اعلام آخرین وضعیت این پروژه اظهارداشت: بررسی و تحلیل مرجعیت دینی روحانیت در چشم‌انداز ۱۰ساله مسأله اصلی این تحقیق بوده که در این مرکز در حال انجام و در مراحل پایانی قرار دارد.

 وی ادامه داد: در این طرح  اهدافی مدنظر بوده که برخی از آنها عبارتند از:

۱. دستیابی به نظرات نخبگان حوزوی و دانشگاهی درباره چشم‌انداز مرجعیت دینی روحانیون.

۲. تحلیل چالشهای پیش رو با تکیه بر قوتها و فرصتها.

۳. طراحی یک سناریوی عملی برای مرجعیت دینی.

خان محمدی متذکر شد: این پژوهش در سه بخش سازماندهی شده است:

بخش نخست: کلیات شامل تبیین موضوع، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف، چارچوب مفهومی

بخش دوم: تجزیه و تحلیل داده ها(وضعیت مرجعیت دینی روحانیت، قوتها و ضعفها، شاخص گروه مرجع در افق ده ساله)

بخش سوم: جمع بندی و نتیجه گیری.

همچنین در خبر دیگری از این پژوهشگاه آمده است حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی علی اکبریان مدیرگروه فلسفه فقه پژوهشکده فقه و حقوق از آخرین وضعیت پروژه «درآمدی بر فلسفه احکام و راه‌های استکشاف آن» خبر داد و گفت: این پروژه در حال انجام است که تا پایان سال به پایان می رسد.

وی افزود: این پروژه که از سال ۸۶ شروع شده، نگارش همه فصلهای آن انجام شده و فقط فصل آخر باقی مانده که تا پایان سال به اتمام می رسد. با نگارش این تحقیق تا پایان سال، این پروژه در ابتدای سال ۹۳ جهت ارزیابی نهایی به شورای پژوهشی ارسال شود.

در خبر دیگری آمده که کتاب «گرايش به معنويت (معيارها ـ آسيب­ها)»، شامل مجموعه ­اي از بيانات آيت ­الله رضا استادي با تلاش گروه سنت‌هاي حوزه­ي مركز پژوهش­هاي جوان كانون انديشه­ جوان، منتشر شد.
 
آیت الله رضا استادی نکات ارزشمندی را درباره عرفان علمی، علل گرایش به معنویت، ضرورت کسب تقوی در مسیر عرفان، کیفیت رابطه مرید و مرادی ویژگی‌های استاد راه و... مدنظر دارند؛ در این کتاب مفاهیم کلیدی سخنان او در قالب تحشیه و پیوست برای نسل جوان تبیین بیشتری شده است.
 
در فرازی از افاضه‌های ایشان می‌خوانیم: از آیت‌الله خوشوقت سؤال شده که برای ترقی چه کار باید کرد؟ ايشان فرمودند: همان کاری را که پیامبر(ص) کرد؛ باید گناه نکنیم و واجبات را انجام بدهیم. سؤال شد که غیر از این دو تا چه؟ گفتند: هیچ! «گفتههای آیت الله بهجت هم همین است...» 
 
دو فصل این کتاب عبارتند از: فصل اول: گرایش به معنویت؛ معیارها و آسیب‌ها وفصل دوم: پیوست‌ها.
 
این کتاب در ۱۲۸ صفحه و قطع رقعي توسط انتشارات كانون انديشه جوان به چاپ رسيده است.

نظر شما