شناسهٔ خبر: 8799 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم وحدت هر چه بیش‎تر حوزه و دانشگاه

شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای بر لزوم حرکت در مسیر وحدت هر چه بیش‎تر بین حوزه و دانشگاه تأکید کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، بیانیه‌ای را صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

"۲۷ آذر ماه سالگرد شهادت شهید آیت‌الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، یادآور یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی مردم ایران در عرصه علم و دانش است.

آنچه که بر این روز اهمیت می‌دهد، توجه به این نکته است که ایجاد افتراق و دوگانگی بین این دو نهاد تولید کننده علم و معرفت در جامعه همواره جزء اهداف استعمارگران بوده است.

هر چند دانشگاه در اوایل قرن حاضر توسط رضاخان به این هدف تأسیس شد که نهادی مقابل حوزه علمیه به عنوان نهاد ریشه‌دار علم و معرفت در این جامعه باشد، اما از آنجا که علم اصولاً ودیعه‌ای الهی است و نور معرفت و علم در دل کسی تابیده می‌شود که آیینه دل خود را از زنگارها پیراسته باشد، تاریخ نشان داد که نهاد دانشگاه در جهت معکوس حرکت کرد و در همه مقاطع حساس تاریخ معاصر ایران مانند پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و... دانشگاهیان در خط مقدم دفاع از عزت و سربلندی ملت ایران بوده و هستند.

امروز هم و در میدان تمدن‌سازی نوین اسلامی حوزه و دانشگاه نقش اساسی را بر عهده دارند و علی‌رغم همه تلاش‌هایی که تحت عناوینی مانند جدال سنت و مدرنیته و... صورت می‌گیرد، این دو نهاد دست در دست هم پیشتاز حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی هستند.

آنچه که موجب این حرکت شده است، چیزی نیست جز نگاه قدسی به علم و مقدس دانستن علم که در اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به کرات مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.

تصویب سند دانشگاه اسلامی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی که سرفصل نوینی در حرکت به سمت وحدت حوزه و دانشگاه محسوب می‌شود، نویدبخش تسریع حرکت در مسیر مقدس وحدت حوزه و دانشگاه بوده و امید است همه دستگاه‌ها با التزام عملی به این سند مهم و راهبردی حرکت این دو نهاد مقدس به سمت وحدت را تسهیل و تسریع کنند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن گرامیداشت یاد شهدای وحدت حوزه و دانشگاه بر لزوم حرکت در مسیر وحدت هر چه بیشتر بین این دو نهاد مقدس تأکید می‌کند."

نظر شما