شناسهٔ خبر: 8881 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد علمی با اتکا به نیروهای جوان داخلی صورت خواهد گرفت

عضو شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در هر عرصه که مورد تحریم واقع شدیم پیشرفت بیشتری را داشتیم، گفت: رشد علمی توسط جوانان و استعدادهای کشورمان و با اتکا به نیروهای درونی صورت خواهد گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد محمدی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد و قرارگاه علم و فرهنگ کشور است، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حوزه علم و فرهنگ اسناد بالادستی را تصویب کرده است.
وی با بیان اینکه نقشه جامع علمی شاهراه پیشرفت کشور است، افزود: این سند که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین شده راهی برای تحقق اهداف افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ است.
عضو شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نقشه جامع علمی کشور ستادی در دل خود دارد که وظیفه آن تحقق و اجرای این نقشه بوده که به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات رشد علمی کشور با اتکا به مراکز علمی و پژوهشی در عرصه آموزش عالی و همچنین آموزش و پرورش مطرح است. 
محمدی ابراز داشت: رشد علمی توسط جوانان و استعدادهای کشورمان با اتکا به نیروهای  درونی صورت خواهد گرفت. 
وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با اتکا به نیروی درونی کمیت‌هایی را در نظر گرفته که به فرموده رهبر معظم انقلاب با اعتماد به اینکه "ما می‌توانیم" باید از ظرفیت‌های خود در راستای پیشرفت و اقتدار کشور استفاده کنیم. 
عضو شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه رشد کشورمان در عرصه‌های مختلف علمی موجب شده تا دنیا متحیر شود، اظهار داشت: در عرصه تکنولوژی، سلول‌های بنیادی، نانوبیوتکنولوژی، هوافضا، انرژی هسته‌ای و ... جزو کشورهای برتر دنیا هستیم که همه این‌ها با اتکا به نیروی درونی "ما می‌توانیم" صورت گرفته است. 
محمدی تاکید کرد: هنگامی که تحریم‌ها علیه کشورمان آغاز شد براین باور نبودیم که نمی‌توانیم پیشرفت کنیم، بلکه در هر عرصه که مورد تحریم واقع شدیم پیشرفت بیشتری را داشتیم چراکه به نیروی درونی و استعدادهای خود اعتماد کردیم. 
وی افزود: در ابتدای انقلاب در عرصه صنایع دفاعی و نظامی تحریم بودیم اما امروز در این عرصه بیشترین پیشرفت را داشتیم. 
عضو شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز نیز در عرصه انرژی هسته‌ای مورد تحریم قرار گرفتیم که در این زمینه پیشرفت‌های چشم‌گیر خود را به جهانیان ثابت کردیم. 
محمدی با بیان اینکه غربی‌ها و دشمنان نظام می‌خواستند همیشه به آن‌ها متکی و وابسته باشیم، اضافه کرد: در عرصه انرژی هسته‌ای در دنیا به نقطه‌ای رسیدیم که برخی از کشورهای غربی که نمی‌خواستند رقیبی در کنار خودشان داشته باشند به این خواسته خود نرسیده و اکنون کشور ما حتی در عرصه درمان بیماری‌ها از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند. 
وی تصریح کرد: در عرصه هوا و فضا پهپادی را ساختیم که به اصطلاح صهیونیست‌ها در گنبد پولادی رژیم غاصب صهیونیستی نفوذ کرده و ۴۵ دقیقه در آسمان فلسطین اشغالی پرواز می‌کند که این نشان از قدرت و استعدادهای درخشان ایران اسلامی است. 
عضو شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نقشه جامع علمی کشور کمیت‌های مطلوبی دارد، اظهار داشت: در نقشه جامع علمی کشور تعداد مکان‌های آموزشی و پژوهشی، تعداد مقالات و جاری‌سازی علم و فناوری جزو کمیت‌های مطلوبی است که جایگاه و درصد آن‌ها مشخص شده و ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور به دنبال تحقق اهداف این نقشه تلاش می‌کنند. 
محمدی اضافه کرد: وزارت‌خانه‌های مربوطه مثل وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی رئیس‌جمهور برنامه‌های خود را در کنار شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می‌کنند تا به افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ برسیم. 
وی با بیان اینکه قشر دانشجو همیشه باید یک سر و گردن بالاتر از بقیه باشد، ابراز داشت: برگزاری کرسی آزاداندیشی که نشاط سیاسی را در فضای دانشگاه‌ها فراهم می‌کند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده که این مصوبه به دنبال اجرای منویات مقام معظم رهبری برای شور و نشاط در دانشگاه‌هاست. 
عضو شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها باید دو طرفه صورت پذیرد، مطرح کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها متولیانی دارد که دانشجویان باید با مطالبه‌گری‌ خواسته‌های خود به پاسخ صحیح برسند. 
محمدی افزود: متولیان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی باید فضا را برای پاسخ‌دهی به ابهامات و سوالات و مطالبات دانشجویان فراهم کنند که اگر این امر تحقق یابد شور و نشاط سیاسی برای رشد علمی و دانشگاه و به تبع جامعه ایجاد می‌شود. 
وی در ادامه عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند دانشگاه‌ها نباید به بهانه‌های مختلف جولانگاه جریان‌های سیاسی شده و به موجب آن رشد علمی کشور متوقف شود. 
عضو شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: در گذشته دانشگاه‌های بزرگ کشور که باید در رشد علمی کشور متولی باشند، جولانگاه جریان‌های سیاسی شده بود و به جای اینکه دانشجویان مشغول تحصیل باشند نگران نحوه شرکت در کلاس‌ها بودند. 
وی با تاکید براینکه دانشگاه‌ها باید از ورود احزاب سم‌زدایی شود، خاطرنشان کرد: نفوذ احزاب به دانشگاه نباید صورت گیرد چراکه ناآرامی را به دنبال داشته و فضا را برای دانشجویان و اساتید در رشد علمی دانشگاه به مخاطره می‌اندازد.

برچسب‌ها:

نظر شما