شناسهٔ خبر: 8910 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس دانشگاه بوعلی سینای همدان: کمبود بودجه موجب افت دانشگاه‌ها شده است

رییس دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان اینکه عدم تامین تضمین شده تخصیص اعتبارات به دانشگاه‌ها که عمده ترین چالش آموزش عالی است گفت: کمبود بودجه در دانشگاه‌ها موجب افت بسیار دانشگاه‌ها شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ زلفی‎گل با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ درصد اعتبارات به دانشگاه‌ها تخصیص داده نشد، گفت: علیرغم تورمی که سال گذشته وجود داشت ۳۰ درصد از بودجه به دانشگاه‌ها داده نشد که این مساله باعث شد که کسری بسیاری در زمینه عمرانی و همچنین تامین اعتبارات آب، برق، گاز و همچنین خرید اقلام مواد غذایی برای دانشگاه‌ها بوجود می‌آید.

وی با بیان اینکه تجهیزات و امکانات و ملزومات دانشگاه‌ها در حد نیاز دانشجویان نیست، تصریح کرد: طی سالهای اخیر تعداد دانشجویان در مقطع ارشد و دکترا افزایش یافته است اما متاسفانه امکانات و شرایط رفاهی به تناسب افزایش دانشجویان گسترش نداشته است.

رییس دانشگاه بوعلی سینای همدان با اشاره به برنامه پنجم توسعه خاطر نشان کرد: بر اساس این برنامه باید مطابق سرانه دانشگاه‌ها به آنها پول داده شود که اگر این اتفاق نیفتد توسعه تحصیلات تکمیلی با مشکل مواجه می‌شود.

زلفی گل با بیان اینکه دانشگاه‌ها به عنوان قطب اصلی جامعه نیاز به امکانات و شرایط لازم را دارند گفت: متاسفانه سال گذشته تخصیص نیافتن کامل بودجه موجب کاهش حق التدریس هیات علمی و همچنین افزایش مطالبات اعضای هیات علمی شد.

وی با اشاره به درک جامعه دانشگاهی به ویزه اعضای هیات علمی به علت صبوری آن ها و دیر پرداخت حق التدریس ها از شرایط موجود گفت: تا کنون نامه‌های متعددی را برای نظارت راهبردی رییس جمهور فرستاده‌ایم اما متاسفانه کار اساسی انجام نشده است.

وی افزود: امیدواریم دولت تدبیر و امید در لایحه بودجه ۹۳ به صورت واقعی اعتبارات دانشگاه را در نظر بگیرد و به ماده ۲۰ برنامه پنجم توسعه که سرانه دانشگاه تامین اعتبارات دانشگاه بر اساس برنامه دانشگاه است توجه شود.

زلفی گل تصریح کرد: من پیشنهاد می‌کنم به ازای هر عضو هیات علمی دانشگاه و همچنین دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به منظور حمایت از پژوهش و پایان نامه‌ها مبلغی به صورت ویژه در تخصیصات دانشگاه‌ها لحاظ شود. همچنین پیشنهاد می‌کنم به ازای هر دانشگاه مبلغ ویژه‌ای بابت فعالیت‌های فرهنگی و تسهیلات رفاهی اعم از یارانه غذا و غیره در بودجه دانشگاه‌ها پیش بینی شود که امکان هزینه کردن آنها در جای دیگری نباشد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه در قانون بودجه سال ۹۲، مصوب شده بود که پرسنل قراردادی دانشگاه‌ها نیز مانند پرسنل پیمانی به صورت بند «و» از خزانه حقوقشان پرداخت شود گفت: متاسفانه معاونت نظارت راهبری از اجرای این قانون سر باز زد، اگر کارمندان قراردادی هم بر اساس قانون بودجه حقوق خود را از خزانه دریافت می‌کردند دانشگاه بهتر می‌توانست امور خود را اداره کند و اگر این اتفاق بیفتد کمک جدی به دانشگاه‌های کشور می‌شود.

نظر شما