شناسهٔ خبر: 8945 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ششمین همایش «زن در جهان اسلام یک صد سال اخیر» برگزار شد

دبیر علمی ششمین همایش بین المللی زن در جهان اسلام گفت : به هیچ عنوان نمی‎توان از نقش زنان در موفقیت‎های ایران در ادوار تاریخی چشم پوشی کرد.

دبیر علمی ششمین همایش بین المللی زن در جهان اسلام، یکصد سال اخیر که با حضور اساتید و صاحبنظران داخلی و خارجی در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: زنان نقش مهمی در ادوار مختلف تاریخی ایفا کرده اند و با انجام پژوهش ها می توان به این نکته دست یافت.

وی اظهار کرد: طبق قوانین اسلام زنان حق معامله دارند؛ بنابراین در طول تاریخ در فعالیتهای تجاری اعم از اجاره کردن و اجاره دادن، قرض کردن و قرض گرفتن نقش داشته اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت آگاهی از وضعیت زنان کشورهای همسایه گفت: کارهای تطبیقی نسبتا زیادی در این همایش ارائه شده که این آثار می تواند کمک موثری در شناخت توانایی ها و وضعیت زنان کشورهای همسایه داشته باشد.

درادامه این همایش صادق آئینه وند مورخ و پژوهشگر در سخنانی با اشاره به نقش زن و جایگاه این قشر درپیشبرد وقایع مهم تاریخی در ایران گفت: باید نگاه دوباره ای به تاریخ شود تا نقش نیمی از جمعیت جوامع (زنان) در تحولات مشخص گردد.

 

وی افزود: در حال حاضر باید با یک بررسی دقیق جایگاه زنان و نقش آنان در مدیریت جامعه و در اختیار گرفتن کارهای مهم بررسی شود چراکه افزایش قبولی دختران در دانشگاه ها نمی تواند دلیل محکمی بر حضور موفقیت امیز زنان در جامعه باشد.

وی اضافه کرد: زنان جایگاه مهمی دارند و باید در مورد نقش و جایگاه آنان در دولت و مجلس به برنامه ریزی های جدیدی دست یافت.

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت های خود با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه و نقش زنان خاطر نشان کرد: توجه به بیانات معظم له می تواند در تبیین راهکارهای مناسب در این حوزه به ما یاری رساند.

در این همایش که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۲۷ و ۲۸ آذرماه جاری در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد مهمترین موضوعات مرتبط با مسائل زنان و نقش و جایگاه آنان در انقلاب اسلامی و چشم انداز آینده مورد بررسی قرار گرفت.

در مراسم افتتاحیه این همایش الهام ملک زاده دبیر اجرایی این سمینار در سخنانی با اشاره به اهداف برگزاری این سمینار گفت: نو اندیشی دینی و مسائل زنان، زن و جنگ، زن و اجتماع، زن، اسلام و فمینیست، زن و ادبیات منثور ایران و زن و انقلاب اسلامی از جمله موضوعات در نظر گرفته شده برای میزگردهای گوناگون این سمینارهستند.

دبیر اجرایی این سمیناردرباره علت برگزاری همایش با محوریت زنان جهان اسلام در صد سال اخیر اظهار کرد: در نخستین سمینار به زنان در ادوار مختلف تاریخی پرداختیم و موضوع دومین سمینار زن در ایران معاصر (از اوایل قرن نوزدهم تا مشروطه) بود، سومین سمینار نیز به زنان در گستره تاریخ پس از اسلام اختصاص داشت.

ملک زاده افزود: همان زمان تلاش کردیم که حضور زنان در ادوار مختلف تاریخ را تقطیع زمانی کنیم، بنابراین در همایش های بعدی به وضعیت زنان از ابتدای اسلام تا قرن ۷، حضور زنان از قرن هشتم تا ۱۸ (از زمان صفویه تا قاجار) و حضور زنان در قرن ۱۹ و ۲۰ (از قاجار تا انقلاب اسلامی) اختصاص پیدا کرد. در همایش ششم نیز تلاش کردیم که به وضعیت زنان از جنگ جهانی اول تا کنون بپردازیم و موضوعات همایش حتی می تواند شامل تحولات وضعیت زنان ایرانی در حال حاضر نیز باشد.

وی با اشاره به حضور زنان اقلیت های مذهبی در همایش «زن در جهان اسلام یک صد سال اخیر» گفت: این زنان می توانند صنایع دستی و آثار خود را در غرفه هایی عرضه کنند، علاوه بر آن نمایشگاه عکس در بخش جنبی همایش برگزار می شود. دو مستند نیز در مورد وضعیت زنان در معرض دید عموم پخش می شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مرکز دایره‎المعارف بزرگ اسلامی؛ منصوره اتحادیه با اشاره به تاثیر برگزاری چنین سمینارهایی اظهار کرد: چنین همایش هایی موجب تعامل بیشتر زنان و آگاهی از تجربیات یکدیگر می شود.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، بنیاد بین المللی پژوهشی استاد شهریار، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، مؤسسه فرهنگی میرداماد، نشر تاریخ ایران، انجمن زنان مدیر کار آفرین پژوهشکده تاریخ اسلام، دانشگاه مفید، انجمن ایرانی تاریخ اسلام و انجمن ایرانی تاریخ، مؤسسه امام موسی صدردر برگزاری این همایش همکاری کردند.

آشنایی با مطالعات زنان در کشور های اسلامی، آشنایی با رویکردهای نوین در حوزه اسلام و مساله زنان، شناخت و تبیین موقعیت زن در تاریخ و جوامع اسلامی در دوران جدید و معاصر و فراهم آوردن عرصه ای برای هم اندیشی پژوهشگران در حوزه مسائل زنان و اسلام از جمله اهداف برگزاری این همایش بود.

تبار شناسی مسایل زنان، تاریخ نگاری زنان و زنان و تفکر ناسیونالیسم در جهان اسلام از جمله دیگر محورهای علمی ششمین همایش بین المللی زن در جهان اسلام ، یکصد ساله اخیر بود.

نظر شما