شناسهٔ خبر: 8965 - سرویس سینما و رسانه
نسخه قابل چاپ

«شب یلدا» و تکرار در برنامه سازی‌های مناسبتی

شب یلدا شاید اگر در ویژه برنامه هایی که برای «نمایش خانگی» تدارک دیده می شود از بازیگرانی دعوت شود که تاکنون کمتر در مدیوم تلویزیون حضور یافته اند یا از بازیگران نسل جوان و خانواده هایشان دعوت می شد این برنامه‌ها جذابیت بیشتری پیدا می کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز»،  یلدای این خونه  برنامه وِیژه شبکه نمایش خانگی برای شب یلداست. این برنامه یک شب نشینی با اجرای رامبد جوان و تهیه کنندگی "علی زاهدی"، برنامه ساز موفق «کوله‌پشتی»، «جزر و مد»، «ماه عسل 1 و 2» و  «‌ویتامین 3» می باشد. بهاره رهنما و مادرش-پروین قائم مقامی-، مهراب قاسم خانی و شقایق دهقان و پسرشان، فرهاد آئیش به همراه مائده طهماسبی در کنار خوانندگانی چون ایرج، سالار عقیلی و حمید عسگری در این شوی خانگی مهمان رامبد جوان هستند و در کنار هم ضمن صحبت از کارهای در دست اجرایشان درباره خاطرات خود از شب یلدا می گویند.

"رامبد جوان" که برای مخاطب به عنوان بازیگر طنز شناخته می شود بسیار سعی کرده تا با اجرای پرنشاط و با انرژی برنامه را جذاب و مفرح نماید اما انجام ژست ها و حرکات تکراری او انتظار مخاطب را برآورده نمی سازد. از سویی مهمانان برنامه یعنی خانواده براداران قاسم خانی و خانواده آئیش از بازیگرانی هستند که بسیار در شوهای تلویزیونی حضور داشته‏اند و تماشای دوباره آنها لطفی برای مخاطب ندارد. اصلا معلوم نیست مبنای انتخاب این مهمانان چیست؟ شاید اگر از بازیگرانی دعوت می شد که تاکنون کمتر در مدیوم تلویزیون حضور یافته اند یا از بازیگران نسل جوان و خانواده هایشان دعوت می شد این برنامه جذابیت بیشتری پیدا می کرد. علاوه بر مهمانان، خود برنامه بدون برنامه ریزی مشخص و ظاهرا باعجله ساخته شده است. این برنامه نه آیتم های جذابی دارد و نه حرفی برای گفتن. اصلا مشخص نیست هدف از ساخت این برنامه آن هم در شبکه نمایش خانگی چیست؟چرا علی زاهدی که برنامه ساز موفقی در شوهای تلویزیونی است این بار آن هم بدون هیچ نوآوری و برنامة مشخصی به سراغ شبکه نمایش خانگی آمده است؟! معمولا برنامه سازانی به شبکه نمایش خانگی روی می آورند که ادعا دارند این شبکه بسیاری از محدودیت های تلویزیون را ندارد و دست آنها برای تولید برنامه یا ساخت فیلم بازتر است اما "یلدای این خونه "حتی جذابیت یک شوی ساده تلویزیونی را ندارد و جز ساخت دکوری ویژه و نشان دادن آلات موسیقی و بعضا حضور زنان با آرایش و حجاب بازتر هیچ تفاوتی با برنامه های تلویزیونی ندارد. حتی خوانندگان مهمان این برنامه همچون سالار عقیلی و حمید عسگری  از چهره هایی هستند که طی چندسال اخیر بسیار مورد اقبال برنامه سازان تلویزیونی قرار گرفته اند. عکس و مصاحبه با سالار عقیلی و خانواده اش بارها در روزنامه ها و مجلات چاپ شده است، حمید عسگری نیز به تازگی در برنامه"شام ایرانی"حضور داشته است. شاید در این بین "ایرج خواجه امیری" که خواننده ای پیشکسوت است و به خصوص نسل قدیم خاطرات زیادی از او دارد برای مخاطب حضورش و اجرای آهنگ های قدیمی اش مغتنم باشد که به دلیل کهولت سن حضور و اجراهایش بسیار کوتاه است. همچنین نباید فراموش کرد که ما هنوز در ماه صفر هستیم و چند روز دیگر اربعین حسینی می باشد و پخش این آهنگ ها در شان این ماه نیست و ما عزاداران سالار شهیدان باید حرمت این ماه را نگه داریم.

 با توجه به وضعیت اقتصادی موجود با چه توجیهی با ساخت چنین برنامه های بی کیفیتی می توان از مردم انتظار داشت که برای تماشای یک برنامه 90 دقیقه ای 3000 تومان پول بدهند؟؟آن هم در شرایطی که رسانة ملی در زمینه تولید شوهای مناسبتی در این چند سال بسیار موفق عمل کرده است. همچنین باید توجه داشت ما با ساخت این برنامه ها چه نوع سبک زندگی را تبلیغ می کنیم؟مگرخوشحالی و پاسداشت یک سنت ملی لزوما به معنی شب نشینی یک جمع مختلط الکی خوش با خنده های تصنعی است؟

شاید این الکی خوش بودن میهمانان این برنامه حاصل فضای پرنشاط و آرامشی است که ادعا می شود با روی کارآمدن دولت یازدهم و بازگشایی خانه سینما در بین اهالی سینما حاکم شده است. همچنان که بهاره رهنما با خوشحالی از چاپ کتاب جدید خود-"مالیخولیای محبوب من" –بعد از چهار سال خبر داد و گفت: «مشکل کتاب با گفتمان حل شد و من بار دیگر به گفتمان ایمان آوردم.»

این برنامه که با اسپانسری کرمان موتور تولید شده است سعی داشته تا با نمایش ارگ بم و گزارشی  از سفر "یوسف تیموری"-بازیگر طنز سینما-از کرمان و شهر بم اهمیت و قدمت این بنای تاریخی را بار دیگر یادآور شود اما این گزارش نیز جز باز خوانی آهنگ قدیمی "منتظرت بودم"هنرمند مرحوم کرمانی در وسط ارگ بم حرفی برای گفتن ندارد در حالی که می توانست با نمایش زیبایی های شهر بم رسالت خود را در معرفی این شهر آنچنان که شایسته است انجام دهد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۱۱-۰۴ ۱۱:۰۳الهام 0 1

    چرا اسم نویسنده ندارد؟
                                

نظر شما