شناسهٔ خبر: 8987 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان: دانشگاه مظلوم است

نماینده اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: وزارت علوم از ارسال بخشنامه‌های پی‌درپی و دادن دستورهای بی‌مورد به دانشگاه پرهیز کند، چرا که دانشگاه می‌تواند برای اداره خود تصمیم‌گیری کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ رکنی‌زاده در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: اولین مسأله‌ای که باید وزارت علوم مدنظر داشته باشد، حفاظت از منزلت دانشگاه در اداره خود می‌باشد، یعنی پرهیز وزارت علوم از ارسال بخشنامه‌های پی‌درپی و دادن دستورهای بی‌مورد به دانشگاه، چرا که دانشگاه خود می‌تواند برای اداره خود تصمیم‌گیری کند و صادر کردن بخشنامه، کار خطرناکی است که باید وزارت علوم جلوی آن بایستد.

وی تصریح کرد: تعریف‌های نابجا از دانشگاه و انگ بستن به این نهاد، رواج یافته، اما در حال حاضر دانشگاه مظلوم است و این منزلت با حفظ و حضور اندیشمندان و دانشگاهیان به هیچ شکلی زیر سؤال نمی‌رود.

نیروهایی که حذف شده‌اند باید به دانشگاه برگردند

وی گفت: نیروهایی که به دلایل واهی حذف شده‌اند باید به دانشگاه برگردند چرا که به نیروهای علمی کشور نیاز داریم و باید برای ارتقاء کیفیت دانشگاه از آنها استفاده کنیم. زمانی که مسؤولان دانشگاه و کارمندان جزء با اهداف آشنا باشند، کیفیت با اهداف سازگاری پیدا می‌کند و ارتقاء کیفیت اتفاق می‌افتد، اما غیاث کردن دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر اشتباه است. باید دانشگاه اصفهان را با منطقه اصفهان مقایسه کنیم و اهداف را هم راستا با اهداف شهر اصفهان تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اهداف دانشگاه نباید بر سر هیئت رییسه باقی بماند بلکه افراد و کارمندان دانشگاه باید بدانند دانشجویی که امروز زیر دست آنها تربیت می‌شود، فردا امور کشور را به دست می‌گیرد، پس باید در عرصه‌های بین‌المللی با توجه به اینکه یک درصد جمعیت جهان را در اختیار داریم، به اندازه یک درصد از نظر علمی و پژوهشی مفید باشیم.

نگذاریم دانشگاه به صحنه تاخت و تاز سیاسیون تبدیل شود

هم‌چنین مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان گفت: هرچند عده‌ای در حال سوراخ کردن کشتی انقلاب و عده‌ای در حال آسیب زدن به این کشتی در حال حرکت هستند، اما با رهبری امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب این کشتی به سرمنزل مقصود می‌رسد و جای نگرانی نیست.

حجت‌الاسلام علی تقوی، اظهار کرد: ایران به عنوان تنها کشور مستقل شیعی که راه اهلیت را کشتی نجات می‌داند، در دنیا مطرح است و خوشبختانه کشتی این انقلاب در حال حرکت است و امواج بسیار ناپایداری را پشت سر گذاشته و البته باید بدانیم که رشادت‌ها و خون‌های ریخته شده در برابر این امواج بسیار بوده است.

وی با بیان اینکه هرچند عده‌ای در حال سوراخ کردن این کشتی و عده‌ای در حال آسیب زدن به این کشتی در حال حرکت است، اما با رهبری امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب این کشتی به سرمنزل مقصود می‌رسد و جای نگرانی نیست، افزود: این کشتی دارای هدف‌هایی است که منجر به تمدن اسلامی متعالی اسلام می‌شود، رقابت‌های داخلی باید در طول انقلاب انجام گیرد، نه در عرض انقلاب، که متأسفانه رقابت‌های در عرض، انرژی نیروهای هسته‌ای انقلاب را می‌گیرد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: همت بلند، دید وسیع، نگاه کردن به قله، اتحاد، همبستگی، جلوگیری از شقاق و شکاف و اسلامی بودن و اسلامی شدن از نکاتی است که ایشان همواره بر روی آن تأکید داشته و به عنوان اصول بر روی آنها ایستادگی کردند.

تقوی اظهار کرد: توجه به عرصه‌های فرهنگی و توطئه‌های فرهنگی دشمنان از نکات مهمی است که باید مدنظر تمامی دانشگاهیان باشد، چرا که امروز در داخل جنگ فرهنگی قرار داریم، پس نباید بگذاریم دانشگاه به صحنه تاخت و تاز سیاسیون تبدیل شود، بلکه باید اولویت اول، ایجاد آرامش در دانشگاه‌ها باشد. البته رییس دانشگاه باید نقاط قوت رییس قبلی را به دست بگیرد و نقاط ضعف آن را هم بدون در بوق و کرنا کردن، حذف کند.

همدلی در دانشگاه، به تنهایی انجام نمی‌شود

هم‌چنین در این مراسم، قائم مقام رییس سابق دانشگاه اصفهان اظهار کرد: ایجاد همدلی در محیط دانشگاه، هرگز به تنهایی از شخص و یا گروه خاصی برنمی‌آید، بلکه همه باید دست به دست هم دهند تا دانشگاه بتواند به مراحل بالایی برسد.

وی به توسعه کمی و کیفی رشته‌های دانشگاهی از 130 رشته به 330 رشته اشاره کرد و گفت: ارتقاء تحصیلات تکمیلی و اختصاص 60 درصد ظرفیت دانشگاه به این دانشجویان و هم‌چنین راه‌اندازی دانشکده مجازی و پردیس خودگردان، از اقداماتی است که در هشت سال گذشته انجام شده است.

قائم مقام رییس سابق دانشگاه اصفهان ادامه داد: راه‌اندازی هشت مرکز پژوهشی و پنج پژوهشکده و افزایش قطب‌های علمی از سه قطب به هشت قطب، کسب رتبه چهارم کشوری در ISC، رتبه دوم دانشمندان علوم پایه و انتشار بیش از 30 مجله علمی پژوهشی و کسب دوم رتبه دانشگاهی از نظر نشر کتاب در کشور، از اقداماتی است که در سال‌های گذشته انجام شده است.

بیدهندی تأکید کرد: جهت دادن به فعالان فرهنگی دانشگاه، حفظ اصول و جلوگیری از آشوب‌ها در سطح دانشگاه و ایجاد بستری آرام برای دانشگاه، از اقدامات فرهنگی مهم سال‌های گذشته بوده است و امروز فعالیت‌های فرهنگی را به نحوی مدیریت کرده‌ایم که استاد بر سر کلاس می‌تواند به دانشجو تذکرهای فرهنگی دهد.

نظر شما